ПОЛЯК ЯК „ІНШИЙ” В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРИЧНІЙ ПРОЗІ 1880–1890 РОКІВ
Main Article Content
Abstrakt
W artykule została poddana analizie reprezentacja obrazu Polaka jako „Innego” w prozie historycznej Iwana Neczuja-Łewyćkiego, Danyła Mordowcia oraz Mychajła Staryćkiego. Autor bada strategię modelowania literackich heteroobrazów, która ma ścisły związek ze strategią antykolonialną literatury ukraińskiej XIX wieku.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Numer
Dział
Ukraińsko-polskie relacje w kulturze i literaturze
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Е. і Д. Сміт, Культурні основи націй. Ієрархія, заповіт і республіка. Наукове видання, переклад з англійської П. Таращука, Київ 2009.
- А. Ф’ют, Зустрічі з Іншим, переклад з польської Я. Поліщука, Акта 2009.
- Б. Бакула, Креси без взаємних викреслювань, переклад з польської Л. Головатої, [в:] „Критика” 2010, № 1–2, с. 12-23.
- С. Величко, Літопис, т. 1, Київ 1991.
- Гисторія… Г. Граб’янки. Літописъ краткій, Житомир 2001.
- Історія Русів, переклад І. Драча, Київ 1991.
- Н. Гоголь, Тарас Бульба: сборник, Харьков 2008.
- М. Старицкий, Богдан Хмельницкий. Трилогия, кн. 1: Перед бурей, Киев 1991.
- І. Нечуй-Левицький, Князь Єремія Вишневецький. Гетьман Іван Виговський: Історичні романи, Київ 1991.
- М. Старицкий, Богдан Хмельницкий. Трилогия, кн. 2: Буря, Киев 1991.
- Д. Мордовцев, Полное собраніе историческихъ романовъ, повестей и разсказов, кн. 8, Санкт-Петербург 1914.
- П. Куліш, Крашанка русинам и полякам на Великдень 1882 року, Львів 1882.