Abstrakt
W artykule dokonana została analiza tragicznego doświadczenia głównych bohaterów dwóch powieści na tle historii wschodnioeuropejskich społeczeństw totalitarnych XX w., doświadczenia, urzeczywistnionego w nowatorskiej formie współczesnej prozy.Bibliografia
J. Croft, Stone upon stone by Wiesław Mysliwski, [online:] http://quarterlyconversation.com/stone-upon-stone-by-wiesaw-mysliwski
G. Dawson, A rumbunction and charming examination of the life of a farmer in postwar Poland, [online:] http://www.amazon.com/Stone-Upon-Wieslaw-Mysliwski/productreviews/098262462X/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?shovViewpoints=1
A. Henry, "Stone Upon Stone” by Wiesław Myśliwski [25 Days of the BTBA], [online:] http://www.rochester.edu/College/translation/threepercent/?id=3856
N. March, Wieslaw Mysliwski's new country for old men, [online:] http://www.thenational.ae/arts-culture/books/wies-awmysliwskis-new-country-for-old-men
K. Straumanis, Stone upon stone by W. Mysliwski, [online:] http://www.rochester.edu/College/
translation/threepercent/index.php?id=3398
D.R. Morris, A masterful epic about rustic life in 20th century Poland, [online:] http://www.amazon.com/Stone-UponWieslaw-Mysliwski/product-reviews/098262462X/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?showViewpoints=1
Т. Зарівна, Непрочитаний епос, [в:] „Кур′єр Кривбасу” 2011, № 258, с. 363–365.
В. Медвідь, Люди зі страху, [в:] „Українські проблеми” 1997, № 1, с. 151–153.
С. Сапеляк, Щоб минуле не щезало, [в:] „Київ” 2006, № 10, с. 176–178.
О. Ульяненко, Брак культури породжує брак совісті, [в:] „Робітнича газета” 1997, № 119-127.
У. Фолкнер, Анекдоты и факты биографии, вып. 8: Исторические анекдоты от Старого Ворчуна, (ред. В. Киселев), [электронний ресурс:] http://holit-i-leleyat.livejournal.com/50492.html?thread=
W. Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Krakόw 2010.
H. Bereza, Czytam, wiec jestem, [online:] http://wyborcza.pl/1,76842,8811447,Bereza__Czytam__
wiec_jestem.html
J. Chłopek, Odkrywając sens istnienia świata, [online:] http://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,
,Traktat-o-luskaniu- fasoli#materials
K. Dąbrowska, Wiesław Myśliwski – sylwetka twórcza, [online:] http://culture.pl/pl/tworca/wieslaw-mysliwski
E. Lewicka, O kulturze życia z Wiesławem Myśliwskim, [online:] http://www.biznesistyl.pl/ludzie/wywiady/102_o- kulturze-zycia-z-wieslawemmysliwskim.html
K. Sternalska, Nieznajomy, [online:] http://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,680,Traktat-o-
luskaniu-fasoli#materials
М. Мамардашвили, Мой опыт нетипичен, Санкт-Петербург 2000.
Б. Рубчак, Міти метаморфоз або пошуки доброго світу, Львів 2012.
W. Myśliwski, Miejsca, ktόrych nie ma, [online:] http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/4219406
І. Дзюба, Марко Павлишин: крізь „постмодерністські окуляри” і без них..., [в:] М. Павлишин, Канон та іконостас, Київ 1997, с. 5-11.
И. Бродский, Поклониться тени, Санкт-Петербург 2006.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).