Abstrakt
W artykule przeanalizowano rolę antologii jako literackiego oraz wydawniczego fenomenu we współczesnej kulturze ukraińskiej. W oparciu o konkretne przykłady autorka udowadnia zasadność traktowania antologii jako odrębnego gatunku literackiego.Bibliografia
G. Jusdanis, Belated Modernity and Aesthetic Culture: Inventing National Literature, Minneapolis 1991.
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Warszawa 1996.
B. Frydryczak, Świat jako kolekcja: próba analizy estetycznej natury nowoczesności, Poznań 2002.
R. Tańczuk, Ars colligendi: kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej, Wrocław 2011.
W. Germano, Getting It Published: A Guide for Scholars and Anyone Else Serious about Serious Books, Chicago 2008.
J. Di Leo (ed.), On Anthologies: Politics and Pedagogy, Lincoln 2004.
A. Olsson, Managing Diversity: The Anthologization of “American Literature”, Uppsala 2000.
F.R. Ankersmit, History and Tropology: The Rise and Fall of Metaphor, Berkley 2004.
T. Todorov, Genres in Discourse, Cambridge–New York 1990.
Т. Малкович (упоряд.), Сновиди: cни українських письменників, Київ 2010.
В. Єшкілєв, Ю. Андрухович (упоряд.), Повернення деміургів, [в:] Плерома 3’98. Мала українська енциклопедія актуальної літератури, Івано-Франківськ 1998.
В. Ґабор (упоряд.), Українські літературні школи та групи 60–90-х рр. ХХ ст.: aнтологія вибраної поезії та есеїстики, Львів 2009.
Р. Барт, Від твору до тексту, [в:] М. З у б р и ц ь к а (упоряд.), Слово, знак, дискурс: aнтологія світової літературно-критичної думки ХХ ст., Львів 1996, с. 380–384.
E.D. Hirsch Jr., The Philosophy of Cosmoposition, Chicago–London 1977.
D. Olson, On the language and authority of textbooks, [in:] “Jornal of Communication” 1980, no. 30 (4) (Winter), p. 186–196.
W. Ong, Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, Warszawa 2011.
Г. Сковорода, Повне зібрання творів: в 2-х томах, т. 1, Київ 1973.
M. Bal, Narratologia: wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012.
Ч. Вінквіст та В. Тейлор (редактори), Енциклопедія постмодернізму, Київ 2003.
J. Derrida, Of Grammatology, Baltimore–London 1997.
C. Васильєв, О. Коваль (упоряд.), 100 тисяч слів про любов включаючи вигуки, Харків 2007.
С. Жадан (упоряд.), Письменники про футбол: літературна збірна України, Харків 2011.
R. Sendyka, W stronę kulturowej teorii gatunku, [w:] M.P. Markowski, R. Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury: główne pojęcia i problemy, Kraków 2006, s. 269-281.
S. Greenblatt, Murdering Peasants: Status, Genre, and the Representation of Rebellion, [in:] S. Greenblatt (ed.), Representation the English Renaissance, Berkley 1988, p. 9-26.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).