КОНОТАЦІЙНА СЕМАНТИКА І ПРАГМАТИКА ГОЛОСНИХ В УКРАЇНСЬКОМУ ПОЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ ХХ–ХХІ ст.
Main Article Content
Abstrakt
W artykule analizowana jest struktura konotacji fonetycznej inicjowana przez odpowiednie artykulacyjno-akustyczne cechy samogłosek w ukraińskim dyskursie poetyckim XX–XXI wieku. Semantyka konotacyjna i pragmatyka samogłosek w wypowiedzi artystycznej i estetycznej powstaje w wyniku skojarzeń, eksponując dynamikę tekstu z przewagą cech tożsamości narodowej.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Українець, Л. (2015). КОНОТАЦІЙНА СЕМАНТИКА І ПРАГМАТИКА ГОЛОСНИХ В УКРАЇНСЬКОМУ ПОЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ ХХ–ХХІ ст. Studia Ukrainica Posnaniensia, 3, 345-353. https://doi.org/10.14746/sup.2015.3.44
Numer
Dział
Językoznawstwo
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Українська мова: енциклопедія, редкол.: В. М. Русанівський, О. О. Тараненко та ін., Київ 2000.
- Б. М. Эйхенбаум, О поэзии, Ленинград 1969.
- Ю. С. Степанов, Основы общего языкознания, Москва 1975.
- Б. Томашевский, Теория литературы. Поэтика, Москва-Ленинград 1927.
- О. Э. Мандельштам , Собрание сочинений в 2 т., Москва 1993, т. 2.
- І. Качуровський, Фоніка, Мюнхен 1984.
- В. М. Жирмунский, Теория стиха, Ленинград 1975.
- Н. І. Тоцька, Фонетика і фонологія, [в:] Сучасна українська літературна мова, Київ 2002, с. 46-56.
- С. В. Воронин, Основы фоносемантики, Ленинград 1982.
- Л. Блумфилд, Язык, Москва 1968, с. 156–164.
- Ch. Bally, Linguistique générale et linguistique française, Paris 1932.
- А. А. Потебня, Теоретическая поэтика, Москва 1990.
- В. А. Булдаков, Коннотация в знаменательной лексике и фразеологии современного немецкого языка (контенсивно-менталингвистический подход), Автореф. дисс. докт. филол. наук, Санкт-Петербург. 2011.
- Е. В. Ерофеева, Е. М. Сторожева, Идиомный компонент коннотативного значения слова, [в:] „Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология” Пермь 2009, вып. 4, с. 5-12.
- І. Г. Чередниченко, Нариси з загальної стилістики сучасної української мови, Київ 1962.
- C. Strumpf, Gefühl und Gefühlsempfi ndun, Leipzig 1928.
- В. Г.Гак, Семантическая структура слова. Психологические исследования, Москва 1971, с. 78–96.
- Л. П. Якубинский, Избранные работы, Москва 1986.
- Ю. Шевельов, Нарис сучасної української літературної мови та інші лінгвістичні студії (1947–1953 рр.), Київ 2012.
- Г. Д. Клочек, „Душа моя сонця намріяла…”: поетика „Сонячних кларнетів” Павла Тичини, Київ 1986.
- А. Бондаренко, Поетичний звукопис у творах Василя Стуса: феноменологічна проекція, [в:] „Дивослово”, 2008, № 1, с. 43-51.