Abstrakt
Artykuł poświęcono specyfi ce motywacji naukowo-technicznych terminów analitycznych pod kątem mechanizmów ich tworzenia. Autorka zwraca szczególną uwagę na Gestalt — odmianę asocjacyjno-metaforycznej motywacji terminów, charakteryzującą się wyborem motywatorów oznaczających obiekty naukowo-techniczne na podstawie podobieństwa obrazów wzrokowych (Gestalt). Omówione zostały podstawowe obszary dostarczające własne środki znakowe do tworzenia terminologii naukowo-technicznej.
Bibliografia
Бацевич Ф. С., Космеда Т. А., Очерки по функциональной лексикологии, Львов 1997.
Болдырев Н. Н., Когнитивная семантика: Курс лекций по английской филологии, Тамбов 2001.
Великий тлумачний словник сучасної української мови, уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел, Київ; Ірпінь 2005.
Вихованець І. Р., Граматика української мови. Синтаксис, Київ 1993.
Загнітко А. П., Теорія сучасного синтаксису, Донецьк 2008.
Махницкая Е. Ю., Метафора в профессиональном языке экономистов, [в:] Актуальные проблемы филологии и методики преподавания, межвуз. сб. науч. статей, Ростовна-Дону 2001.
Миллер Дж., Образы и модели, уподобления и метафоры, [в:] Теория метафоры, сб. под общ. ред. Н. Д. Арутюновой, М. А. Журинской, Москва 1990.
Російсько-український словник з інженерних технологій, уклад.: М. Ганіткевич, Б. Кінаш, № 9, Львів 2004.
Селиванова Е. А., Когнитивная ономасиология, Киев 2000.
Селіванова О. О., Лінгвістична енциклопедія, Полтава 2010.
Скляревская Г. Н., Языковая метафора в словаре. Опыт системного описания, [в:] „Вопросы языкознания”, 1987, № 2.
Телия В. Н., Коннотативный аспект семантики номинативных единиц, отв. ред. А. А. Уфимцева, Москва 1986.
Юнг К. Г., Архетип и символ, сост. и вступ. ст. A. M. Руткевича, Москва 1991.
References
Bacevich F. S., Kosmeda T. A., Ocherki po funkcional'noj leksikologii [Sketches on Functional Linguistics], Lvov 1997.
Boldyrev N. N., Kognitivnaya semantika: Kurs lekcij po anglijskoj filologii [Cognitive Semantics: Lecture Course on English Philology], Tambov 2001.
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Big Explanatory Dictionary of Modern Ukrainian], uklad. i hol. red. V. T. Busel, Kyiv-Irpin 2005.
Vykhovanets I. R., Hramatyka ukrainskoi movy. Syntaksys [Ukrainian Language Grammar. Syntax], Kyiv 1993.
Zahnitko A. P., Teoriia suchasnoho syntaksysu [Theory of Modern Syntax], Donetsk 2008.
Mahniczkaya E. Yu., Metafora v professionalnom yazyke ekonomistov [Metaphor in Professional Language of Economists], [v:] Aktualnye problemy filologii i metodiki prepodavaniya, mezhvuz. sb. nauch. statej, Rostov-na-Donu 2001.
Miller Dzh., Obrazy i modeli, upodobleniya i metafory [Images and Models, Metaphors], [v:] Teoriya metafory, sb. pod obsh. red. N. D. Arutyunovoj, M. A. Zhurinskoj, Moskva 1990.
Rosiisko-ukrainskyi slovnyk z inzhenernykh tekhnolohii [Russian-Ukrainian Dictionary of Engineering Technology], uklad.: M. Hanitkevych, B. Kinash, № 9, Lviv 2004.
Selivanova E. А., Kognitivnaya onomasiologiya [Cognitive Onomasiology], Kiеv 2000. Selivanova O. O., Linhvistychna entsyklopediia [Linguistic Encyclopedia], Poltava 2010.
Sklyarevskaya G. N., Yazykovaya metafora v slovare. Opyt sistemnogo opisaniya [Language Metaphor in Dictionary. Experience of Systematic Description], [v:] „Voprosy yazykoznaniya”, 1987, № 2.
Teliya V. N., Konnotativnyj aspekt semantiki nominativnyh edinic [Connotative Aspects of Nominative Units Semantics], otv. red. A. A. Ufi mceva, Moskva 1986.
Yung K. G., Arhetip i simvol [Architype and Symbol], sost. i vstup. st. A. M. Rutkevicha, Moskva 1991.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).