Abstrakt
The subject of this study is the play Bad roads (2017) written by the Ukrainian playwright Natalya Vorozhbit. The text was commissioned by the Royal Court Theatre (London). It was also staged in Kiev and received the award for “Best Direction” (Tamara Trunova, GRA Festival, 2019). The action in the drama takes place during the war in eastern Ukraine in 2014-2016. The writer visited these areas and conducted many interviews. In Bad roads N. Vorozhbit focuses not on warfare but on the catastrophic impact of war on everyday life. The author is interested in how war damages the human mentality and psyche, how it influences building interpersonal relationships in new conditions, how war produces the desire to hurt people close to us, as well as unfamiliar ones, and how it affects the formation of intimate relationships. It is significant that an important role in the drama was intended for women and aspects such as love, sex and erotic feelings. The author of the publication focuses on the three most important problems raised in the text: violence, trauma and the creation of a hero (first glorification and then de-heroisation).
Bibliografia
Kozhenovska-Bihun A., Obraz viiny na skhodi Ukrainy u feiletonakh Natalii Vorozhbyt dlia polskoho zhurnalu „Teatr” [The Image of War in the East of Ukraine Presented in Nataliya Vorozhbyt’s Satirical Articles for the Polish Theatre Journal], [v:] „Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Slovianska filolohiia”, 2018, № 798, s. 42–49.
Labirynt iz kryhy ta vohniu. Antolohiia aktualnoi dramy. Revoliutsiia hidnosti y hibrydna viina [Labyrinth from Ice and Fire. Anthology of New Drama. The Dignity Revolution and the Hybrid War], red. N. Nezhdana, Kyiv: Smoloskyp, 2019.
Maidan. Do i pislia. Antolohiia aktualnoi dramy [Maidan. Before and After. Anthology of New Drama], red. N. Nezhdana, O. Mykolaichuk-Nyzovets, Kyiv: Svit znan, 2015.
Fanaylova Ye., Vorozhbit N., „Ne predstavlyayu sebya pishushchey bez Ukrainy” [„I can’t imagine myself writing without Ukraine”] (30.04.2020), [v:] Elektronnyi resurs: https://www.svoboda.org/a/29444044.html (21.08.2020).
Herman J., Trauma and Recovery: the Aftermath of Violence — from Domestic Abuse to Political Terror, New York: BasicBooks, 1992.
Moskwin A., Agresja i przemoc: przyczynek do problematyki [Aggression and Violence: Introduction to the Problem], [w:] Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa [Contemporary Drama and Theater in the Face of War, Violence and Refugee], t. 2, red. A. Moskwin. Warszawa: KSI EŚW WLS UW, 2018, s. 83–98.
Nowy dramat ukraiński. W oczekiwaniu na Majdan [New Ukrainian Drama. Waiting for the Maidan], t. 1, red. A. Moskwin, A. Korzeniowska-Bihun, Warszawa: KSI EŚW WLS UW, 2015.
Socjalizacja i agresja [Socialization and Aggression], red. A. Frączek, H. Zumkley, Warszawa: Instytut Psychologii PAN, 1993.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).