TEORETYCZNE PODEJŚCIE DO STUDIÓW POSTAWY JĘZYKOWEJ
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

język
postawy językowe
socjolingwistyka
polityka językowa
tożsamość językowa
poszanowanie języka
lojalność językowa

Jak cytować

MUZYKA, M. (2021). TEORETYCZNE PODEJŚCIE DO STUDIÓW POSTAWY JĘZYKOWEJ. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(2), 51–58. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.2.04

Abstrakt

Artykuł analizuje literaturę naukową dotyczącą badań w zakresie kształtowania postawy językowej, a także poglądy dydaktyków w kwestii socjolingwistycznej wykładni pojęcia postawy językowej. Wytyczono kluczowe kierunki badawcze w zakresie budowania postawy językowej oraz podkreślono szczególną wagę zgromadzonej wiedzy w przedmiotowej kwestii oraz aspekty badań w zakresie kształtowania postawy językowej w nauce ukraińskiej. Zbadanie kwestii kształtowania postawy językowej jest poważnym tematem współczesnego dyskursu naukowego, gdyż język pełni swoje społeczno-kulturowe funkcje. Znajomość postawy językowej umożliwia podjęcie skutecznych działań w zakresie planowania polityki językowej oraz kształtowania tożsamości nosicieli języka. Postawa językowa w życiu społecznym pozwala zarówno oceniać stopień lojalności wobec konkretnego języka, jak i wnioskować o funkcjach, które język pełni w społeczeństwie. Jest ona instrumentem pozwalającym zbudować efektywną politykę językową, wskazać na językowe utożsamienie nosiciela i wywieść wnioski o reputacji i stopniu poszanowania języka.

https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.2.04
PDF (Українська)

Bibliografia

Masenko L., Narysy z sotsiolinhvistyky [Essays on sociolinguistics], Kyiv: Kyievo-Mohylianska akademiia, 2010.

Mykhalchuk O., Mova iak symvol v etnichnii ta movnii svidomosti: sotsiolinhvistychni parametry (Language as a symbol of aesthetic and linguistic consciousness: sociolinguistics parameters), [v:] „Zhyttia – u slovi: Zbirnyk naukovykh prats na poshanu akademika V.M. Rusanivskoho”, Kyiv, Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 2011, s. 323–333.

Mykhalchuk O., „Movna povedinka” iak katehoriia ukrainskoi sotsiolinhvistyky [„Language behavior” as a category of Ukrainian sociolinguistics], [v:] „Mova i suspilstvo”, 2014, vyp. 5, s. 28–39.

Agheyisi R., Fishman J., Language attitude studies: A brief survey of methodological approaches, 1970, [v:] “Anthropological Linguistics”, 1970, nr 12 (5), p. 137–157.

Ajzen I., Nature and operation of attitudes, [v:] Elektronnyi resurs: http://friedkin.faculty.soc.ucsb.edu/Syllabi/Soc147/Week2Reading.pdf (01.01.2013).

de Klerk V., Bosch B., English in South Africa: The Eastern Cape perspective, 1993, [in:] English World-Wide 14:2, 209–229.

Edwards J., Language, society and identity, Oxford, UK: Blackwell, 1985.

Ianos M.A., Language attitudes in a multilingual and multicultural context. The case of autochthonous and immigrant students in Catalonia, Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia, 2014.

Fasold R., The sociolinguistic of society, Oxford, UK: Blackwell, 1984.

Gardner R., Integrative motivation and second language acquisition, [in:] Motivation and second language acquisition, eds. Z. Dörnyei, R. Schmidt, Honolulu, HI: University of Hawaii Press, 2007, p. 1–21.

Gardner R., Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation, London, UK: Edward Arnold, 1985.

Labov W., The Study of Language in its Social Context, [in:] “Studium Generale”, 1970, nr 23, p. 30–87.

Lambert W., A social psychology of bilingualism, [in:] “Journal of Social Issues”, 1967, nr 23, p. 91–109.

Oppenheim B., An exercise in attitude measurement, [in:] Social Psychology: A Practical Manual, eds. G.M. Breakwell, H. Foot, R. Gilmour, London, UK: Macmillan Press, 1982, p. 38–56.