„OGNISTE ОKO” POKUSY W POWIEŚCI O TYM SAMYM TYTULE OŁESIA ULIANENKI

Main Article Content

FELIKS SZTEINBUK

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest rozważaniom o powieści Ołesia Ulianenki Ogniste oko na podstawie cielesno-mimetycznej metody analizy dzieł sztuki. Dzięki zastosowaniu tej najnowszej metodologii wyciągnięto wniosek zaprzeczający tradycyjnym krytycznym refleksjom na temat twórczości pisarza i wedlug którego powieść opiera się nie na apokaliptycznych wizjach, ale na koncepcie pokusy. Natomiast znaczenie pokusy jest określane przez korelację między pragnieniem władzy, kobietą, seksem a śmiercią, symbolicznym echem której jest obraz nieba z wielkim okiem pośrodku – z okiem płonącym ogniem pokusy, czyli życiodajnym ciepłem i światłem. Jednak droga do nich wiedzie, według Ołesia Ulianenki, co najmniej przez karnawałową przemianę okrucieństwa w miłosierdzie, zgrozy w zachwyt, żądzy w czułość, wstrętu w rozkosz i odwrotnie.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
SZTEINBUK, F. (2021). „OGNISTE ОKO” POKUSY W POWIEŚCI O TYM SAMYM TYTULE OŁESIA ULIANENKI. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(2), 189-199. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.2.15
Dział
Literaturoznawstwo

Bibliografia

  1. Bodryiar Zh., Soblazn [Seduction], Moskva: Ad Marginem, 2000.
  2. Zborovska N., Feministychni rozdumy: Na karnavali mertvykh potsilunkiv [Feminist reflections. At the carnival of dead kisses], [v:] Elektronnyi resurs: http://1576.ua/books/4774 (10.09.2020).
  3. Petrovskaia Y., Vkhozhdeniie v konechnoie [Entering finitude], [v:] Bodryiar Zh., „Soblazn” [„Seduction”], Moskva: Ad Marginem, 2000, s. 7–21.
  4. Punina O., Samitnyi henii:Oles Ulianenko: literaturnyi portret [The lonely genius: Oles Ulianenko: a literary portrait], Kyiv: Akademvydav, 2016.
  5. Kharchuk R.B., Suchasna ukrainska proza: Postmodernyi period [Modern Ukrainian prose: Postmodern period], Kyiv: VTs „Akademiia”, 2008.
  6. Shteinbuk F.M., Ukrainska literatura u konteksti tilesno-mimetychnoho metodu [Ukrainian literature in the context of corporal-mimetic method], Simferopol: VD „Arial”, 2013.
  7. Shteinbuk F.M., Zasady tilesnoho mimetizmu u tekstovykh stratehiiakh postmodernistskoi literatury kintsia ХХ – pochatku ХХІ stolittia [Principles of corporal mimetism in text strategies of postmodernism literature at the end of XX – at the beginning of XXI century], Kyiv: Pedahohichna presa, 2007.
  8. Shteinbuk F.M., Tilesnist – mimezys – analiz [Tilesno-mimetychnyi metod analizu khudozhnikh tvoriv) [Corporality – mimesis – analysis (Corporal-mimetic method to analyze fiction works)], Kyiv: Znannia Ukrainy, 2009.
  9. Aronson O., Televizionnyi obraz, ili Podrazhaniie Adamu [A television image, or the Imitation of Adam], [v:] Elektronnyi resurs: http://magazines.russ.ru/nz/2003/6/art14.html (14.09.2020).
  10. Kamartin I., Sovrascheniie predusmotreno [Seduction is supposed], [v:] Elektronnyi resurs: http://magazines.russ.ru/inostran/1998/9/kamartin.html (19.09.2020).
  11. Ulianenko O., Vohnenne oko [Fiery eye], Kharkiv, Folio, 2013.