Abstrakt
Maksym Krywcow, wojownik, poeta, fotograf i wolontariusz, jest jedną z najbardziej znanych postaci w poezji wojennej XXI wieku. Lektura jedynej książki poety, Wiersze z luki w prawie, jest niezwykle istotna nie tylko jako dziennik operacji bojowych i związanych z nimi uczuć autora. Ważne jest, aby traktować ją jako zbiór poezji profesjonalnego pisarza z jego żywymi motywami, niezwykłą konstrukcją i ciekawą dramaturgią wiersza. W artykule przeanalizowano szereg wierszy Krywcowa, w których zawarte są motywy religijne, życia i śmierci, czasu itp. Stwierdzono, że twórczość poety charakteryzuje się szczególnym stanem oświecenia, właściwego ludziom, którzy wiele doświadczyli. Książka prowadzi czytelnika przez uczucia autora, miejsca i wydarzenia – romantyczne lub straszne, szczerze naturalistyczne. Poeta pokazuje wagę, ale i ulotność ziemskiego życia, w chrześcijański sposób buduje swoją duszę i przygotowuje ją do przejścia do innego świata. Przecież człowiek na wojnie jest bezpośrednio zaangażowany w śmierć, wielokrotnie umiera psychicznie. Krywcow abstrahuje od siebie, wznosi się ponad przeciętność i spokojnie, czasem nawet ironicznie, opowiada o tym, co widział. Ale wie też, jak przeszywająco dokładnie przekazać życie – poprzez obrazy natury, wykorzystanie wszystkich zmysłów.
Bibliografia
Havryliuk N., Poeziia polehlykh: Maksym Kryvtsov, „Zbruch”, 21.01.2024, https://zbruc.eu/node/117523.
Hural V., Osnovni motyvy voiennoi poezii (Pavlo Vyshebaba, Dmytro Lazutkin, Maksym Kryvtsov) „Studia Methodologica”, 2024, no. 58, s. 236–242. DOI: https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-24
Kovaliv Yu., Feisbuk-dopys pro poeziiu Maksyma Kryvtsova, 22.01.2024, https://tinyurl.com/4r7dumhz.
Kryvtsov M. („Dali”), Virshi z biinytsi, Poezii, elektronne vydannia, Kyiv: „Nash format”, 2023, s. 201.
Matusiak H., Bibliini stsenarii u zbirtsi Maksyma Kryvtsova „Virshi z biinytsi”, [v:] Arhumenty suchasnoi filolohii: istorychna ta indyvidualna pamiat”, Materialy IV Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (18–19 kvitnia 2024 roku), Kharkiv, KhNPU im. H. S. Skovorody, 2024, s. 257–261.
Matusiak H., Mifolohichni stsenarii u zbirtsi Maksyma Kryvtsova „Virshi z biinytsi”, „Prychornomorski filolohichni studii”, 2024, no. 4, s. 69–74. DOI: https://doi.org/10.32782/bsps-2024.4.9
Opalieva Ya., Problema identychnosti v novii ukrainskii poezii pro viinu, Kyiv: Mahisterska robota, 2024, s. 59, https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1f4f119d-dd10-44f4-80d0-e733a19a707b/content.
Pastukh T., Do novoho kanonu ukrainskoi poezii, „Zbruch”, https://zbruc.eu/node/117641.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Antonina Tymczenko

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
