Abstrakt
Авторка статті аналізує драму сучасного українського письменника Олександра Ірванця Брехун з Литовської площі, звертаючи увагу на проблеми національної тотожності, мови, ідентичності тощо. Драма О. Ірванця становить дзeкрало, у якому виразно відбиваються найболючіші проблеми української сучасності.Bibliografia
Г. Цимбал, “Таїна Буття” або дещо про жіночу дружбу, [в:] Електронний ресурс: slovoprosvity.org/pdf/2002/Slovo-Cyan17-18.pdf (25.06.2016).
Антологія молодої драматургії, упор. Н. Мірошниченко, ред. Г. Карпенко, Київ 1998.
Сучасні українські драматурги, упор. Я. М. Верещак, Київ 2000.
Наша драма. Збірник п’єс, Київ 2002.
У пошуку театру. Антологія молодої драматургії, упор. Н. Мірошниченко, Київ 2003.
Сучасна українська драматургія, Київ 2005.
Страйк ілюзій. Антологія сучасної української дваматургії, упор. Н. Мірошниченко, Київ 2004.
Український театр ХХ століття. Антологія вистав, ред. М. Гринишина, Київ 2012.
A. Korzeniowska-Bihun, Kilka słów o współczesnym dramacie ukraińskim, [w:] Nowy Dramat Ukraiński. W oczekiwaniu na Majdan, t. 1, wybór, redakcja i wstęp A. Korzeniowska-Bihun, A. Moskwin, Warszawa 2015, s. 7.
Н. Неждана, Я вірю в театральну революцію, [в:] Електронний ресурс: http://litakcent.com/2010/02/12/neda-nezhdana-ja-virju-v-teatralnu-revoljuciju-2/ (25.06.2016).
M. Harbuziuk, Współczesny teatr ukraiński: między dyskursem posttotalitarnym a postkolonialnym, [w:] „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” 2016, № 4, s. 79–89.
О. Гнатюк, Спокушування Україною, [в:] „Критика” 2006, № 3, с. 23.
Маленька п’єса про зраду для однієї актриси (1992), Recording (1995), Прямий ефір (1995), Електричка на Великдень (1993 – 1994), Лускунчик – 2004, Recording (1995).
Я. Голобородько, Андерграунд. Український літературний істеблішмент, Київ 2006.
Л. М. Залеська-Онишкевич, Драматичні пошуки сучасності, [в:] „Критика”, 2007, № 7–8, с. 19.
I. Sławińska, Odczytanie dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie J. Degler, t. 1, Wrocław 2003, s. 18.
K. Dunin, Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności, Warszawa 2004, s. 9.
О. Бетлій, Перевинайдення Східної Европи, [в:] „Критика” 2007, № 7–8 (117–118), с. 5–9.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).