REFLEKSJE NAD TOŻSAMOŚCIĄ W DRAMACIE OŁEKSANDRA IRWANCIA KŁAMCZUCH Z PLACU LITEWSKIEGO
Main Article Content
Abstrakt
Авторка статті аналізує драму сучасного українського письменника Олександра Ірванця Брехун з Литовської площі, звертаючи увагу на проблеми національної тотожності, мови, ідентичності тощо. Драма О. Ірванця становить дзeкрало, у якому виразно відбиваються найболючіші проблеми української сучасності.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Kaczmarczyk, M. (2017). REFLEKSJE NAD TOŻSAMOŚCIĄ W DRAMACIE OŁEKSANDRA IRWANCIA KŁAMCZUCH Z PLACU LITEWSKIEGO. Studia Ukrainica Posnaniensia, 5, 279-288. https://doi.org/10.14746/sup.2017.5.33
Numer
Dział
Literaturoznawstwo
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Г. Цимбал, “Таїна Буття” або дещо про жіночу дружбу, [в:] Електронний ресурс: slovoprosvity.org/pdf/2002/Slovo-Cyan17-18.pdf (25.06.2016).
- Антологія молодої драматургії, упор. Н. Мірошниченко, ред. Г. Карпенко, Київ 1998.
- Сучасні українські драматурги, упор. Я. М. Верещак, Київ 2000.
- Наша драма. Збірник п’єс, Київ 2002.
- У пошуку театру. Антологія молодої драматургії, упор. Н. Мірошниченко, Київ 2003.
- Сучасна українська драматургія, Київ 2005.
- Страйк ілюзій. Антологія сучасної української дваматургії, упор. Н. Мірошниченко, Київ 2004.
- Український театр ХХ століття. Антологія вистав, ред. М. Гринишина, Київ 2012.
- A. Korzeniowska-Bihun, Kilka słów o współczesnym dramacie ukraińskim, [w:] Nowy Dramat Ukraiński. W oczekiwaniu na Majdan, t. 1, wybór, redakcja i wstęp A. Korzeniowska-Bihun, A. Moskwin, Warszawa 2015, s. 7.
- Н. Неждана, Я вірю в театральну революцію, [в:] Електронний ресурс: http://litakcent.com/2010/02/12/neda-nezhdana-ja-virju-v-teatralnu-revoljuciju-2/ (25.06.2016).
- M. Harbuziuk, Współczesny teatr ukraiński: między dyskursem posttotalitarnym a postkolonialnym, [w:] „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” 2016, № 4, s. 79–89.
- О. Гнатюк, Спокушування Україною, [в:] „Критика” 2006, № 3, с. 23.
- Маленька п’єса про зраду для однієї актриси (1992), Recording (1995), Прямий ефір (1995), Електричка на Великдень (1993 – 1994), Лускунчик – 2004, Recording (1995).
- Я. Голобородько, Андерграунд. Український літературний істеблішмент, Київ 2006.
- Л. М. Залеська-Онишкевич, Драматичні пошуки сучасності, [в:] „Критика”, 2007, № 7–8, с. 19.
- I. Sławińska, Odczytanie dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie J. Degler, t. 1, Wrocław 2003, s. 18.
- K. Dunin, Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności, Warszawa 2004, s. 9.
- О. Бетлій, Перевинайдення Східної Европи, [в:] „Критика” 2007, № 7–8 (117–118), с. 5–9.