Abstrakt
W artykule została omówiona specyfi ka dyskursu ukraińskiego formalizmu. Punktem wyjścia była propozycja krytycznej dyskurs-analizy na materiale tekstów B. Jakubskiego, G. Majfeta, M. Semenki, O. Poltorackiego, M. Johansena. Określone zostały narzędzia językowe oraz kierunek polemiki dyskursu ukraińskiego formalizmu z dyskurs-budową nauki jako instytucji społecznej.Bibliografia
A. Karcz, The Polish Formalist School and Russian Formalism, Rochester, NY 2002.
Дискурс формалізму: український контекст (Соло триває... нові голоси. Лекція на пошану С. Павличко), Львів 2004.
А. Дмитриев, Я. Левченко, Наука как прием: еще раз о методологическом наследии русского формализма, [в:] „Новое литературное обозрение” 2001, № 50, [в:] Электронный ресурс: http://magazines.russ.ru/nlo/2001/50/dmitr.html
W. Włodarczyk, Socrealizm. Sztuka polska w latach 1950–1954, Paris 1986.
В. Йоргенсен, Дискурс-анализ. Теория и метод, Харьков 2004.
N. Fairclough, Discourse and Social Change, Cambridge 1992.
О. Русакова, В. Русаков, PR-дискурс: теоретико-методологический анализ, Екатеринбург 2008, [в:] Електронний ресурс: http://www.madipi.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=27%3apr&catid=59%3apr----&itemid=10&limitstart=14
С. Карачаева, Дискурсивность научного текста, Автореф. дис. канд. филол. наук, Нальчик 2009, [в:] Электронный ресурс: http://www.dissercat.com/content/diskursivnost-nauchnogoteksta
Н. Шевцова, Научный дискурс и его лингвистическая прагматика, [в:] Электронный
ресурс: http://www.unialtai.ru/journal/vestnik/arhiw/n4_2002/1_sekz/schevzova.pdf
М. Семенко, Мистецтво як культ, [в:] „Червоний шлях” 1924, № 3, c. 219-225.
О. Полторацький, Як виробляти романи, [в:] „Нова Ґенерація”, 1928, № 5, с. 361-368.
М. Йогансен, Як будується оповідання. Аналіза прозових зразків, [в:] Електронний ресурс: http://gak.com.ua/articles/10
Г. Майфет, Природа новелі. Збірка друга, Харків 1929.
Б. Якубський, Наука віршування, Київ 2007.
Дж. Р. Серль, Классификация иллокутивных актов, [в:] Электронный ресурс: http://www.classes.ru/grammar/159.new-in-linguistics-17/source/worddocuments/iv2.htm
А. Огурцов, Научный дискурс: власть и коммуникация (дополнительность двух традиций), [в:] Электронный ресурс: http://www.ihst.ru/projects/sohist/papers/ogur93sp.htm
М. Лотман, Структура художественного текста, [в:] Электронный ресурс: http://on4a.narod.ru/lotman_struktura_teksta_web.pdf
А. Разумова, Путь формалистов к художественной прозе, [в:] „Вопросы литературы”, 2004, № 3, c. 131–150.
М. Макаров, Основы теории дискурса, Москва 2003.
Н. Валгина, Теория текста, [в:] Электронный ресурс: http://evartist.narod.ru/text14/04.htm#_ftn1
Г. Грайс, Логика и речевое общение, [в:] Электронный ресурс: http://kant.narod.ru/grice.htm#_ftn1
W. Tomasik, Polska powieść tendencyjna, Wrocław 1988.
M. Głowiński, Nowomowa i ciągi dalsze, Kraków 2009.
Г. А. Голицын, Образ как концентратор информации, [в:] Синергетическая парадигма. Нелинейное мышление в науке и искусстве, Москва 2002, с. 179–187.
И. Воробьева, Экономические прототермины в русском языке XV – XVI вв., Автореф. дис. канд. филол. наук, Москва 2009.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).