Abstract
The topic of the article is the specificity of a medical thriller based on the novel Danc-ing with Bones (Танці з кістками) (2022) by Andriy Semyankiv. The study points out the specific features of a medical thriller and their reflection in Semyankiv’s literary work. This novel has its own specificity due to the local political and economic contexts of Ukraine. It fully reflects the features of the genre, while at the same time not being a literary cliché. The author also tries to analyse the peculiarities of the phenomena of fear and anxiety, which are the basis of the content of this medical thriller. In an original way, the writer indicates the connection between these feelings and biocontrol.
References
Fulińska A., Dlaczego literatura popularna jest popularna?, [w:] „Teksty Drugie”, 2003, nr 4, s. 56–57.
Gajewska G., Teksty kultury popularnej w badaniach humanistycznych, [w:] Tropy literatury i kultury popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2014, s. 13–31.
Kłos J., Gromadecka-Sutkiewicz M., Zysnarska M., Medykalizacja – wyzwanie XXI wieku, [w:] „Hygeia Public Health”, 2014, nr 49/3, s. 382–388.
Lichański J.Z., Filologia – Filozofia – Retoryka. Wprowadzenie do badań (nie tylko) literatury popularnej, Warszawa: DiG, 2017.
Mazurkiewicz A., Kulturowy recykling gotycyzmu? O „odzyskiwaniu” motywów gotyckich przez kulturę popularną, [w:] Tropy literatury i kultury popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Warszawa: Wydawnictwo IBL 2014, s. 45–65.
Moulin A.M., Ciało wobec medycyny, [w:] Historia ciała, t. 3: Różne spojrzenia. Wiek XX, red. J.-J. Couurtine, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2014, s. 11–63.
Oramus D., Stany splątane. Fizyka i literatura współczesna, Kraków: Copernicus Center Press 2020. Piechota D., Nowoczesny wizerunek laboratorium doktora Moreau w twórczości Robina Cooka, [w:] „Czas Kultury”, 2012, nr 6, s. 37–45.
Szubert M., Kulturowe implikacje choroby w świecie nowoczesnym i ponowoczesnym, [w]: Wokół choroby, medycyny i praktyk leczniczych. Teorie – konteksty – interpretacje, K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara (red.), Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2009, s. 19–29.
Trocha B., Literatura popularna w perspektywie badawczej, [w:] Lichański J.Z., Kajtoch W., Tro-cha B., Literatura i kultura popularna. Metody, propozycje i dyskusje, Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów, 2015, s. 74–107.
Trześniewska A., Na tropie polskiego thrillera medycznego w powieściach początku XX wieku, [w:] „Tematy i Konteksty”, 2018, nr 8/13, s. 207–222.
Trześniewska-Nowak A., Siostra miłosierdzia contra niebezpieczna morderczyni. Motyw pielęg-niarki w thrillerach medycznych, [w:] „Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego”, 2021, nr 7, s. 335–348.
Trześniewska-Nowak A., W kleszczach strachu. Thriller medyczny w literaturze i kulturze popu-larnej, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2022.
Turney J., Ślady Frankensteina. Nauka, genetyka i kultura masowa, tłum. M. Wiśniewska, War-szawa: PIW, 2001.
Zembaty W., „Jak ogień stawał się zły. Ewolucja faustowskiego mitu mocy i niedozwolonego po-znania”, praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Mikołejko, Warszawa 2012. https://depotuw.ceon.pl/handle/item/620.
Zywert A., Pomiędzy Sherlockiem Holmesem a Eberhardem Mockiem: Hotel „Wielkie Prusy” Boh-dana Kołomijczuka, [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2022, nr 10/2, s. 97–114.
Жекєцька Г., Жанрова та стилістична специфіка творчості Макса Кідрука, [в:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2023, № 11/1, c. 109–119.
Кірячок М.В, Мельник А.О, Український постмодерністський роман: специфіка жанру, [в:] „Закарпатські філологічні студії”, 2020, № 13, c. 102–107.
Костецька Л., Жанр трилеру в творчості Кідрука, [в:] „Науковий вісник Миколаївського національого університету імені В.О. Сухомлинського. Філологічні науки (літерату-рознавство)”, 2015, № 2/16, с. 133–137.
Кулакевич Л., Повість „Господарство доктора Гальванеску” Ю. Смолича як перший укра-їнський трилер, [в:] „Таїни художнього тексту (до проблеми поетики тексту)”, 2017, № 21, c. 5–15.
Поліщук Я., Реорієнтація в сучасній українській літературі, [в:] „Синопсис: текст, кон-текст, медіа”, 2015, № 3/11, c. 167–158. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-259x.2015.3184
Сем’янків А., Танці з кістками, Київ: Віхола, 2023.
Філоненко С., Масова література в Україні: дискурс / ґендер / жанр, Донецьк: ЛАНДОН 2011.
https://cases.media/news/knigoyu-roku-za-versiyeyu-bbc-ukrayina-stav-roman-tanci-z-kistkami.
https://tyktor.media/polytsia/tantsi-z-kistkamy.
https://www.youtube.com/watch?v=xnUqcAB-aXE&t=579s.
Fulińska A., Dlaczego literatura popularna jest popularna? [Why popular literature is popular?], [w:] „Teksty Drugie”, 2002, nr 4, s. 56–57.
Gajewska G., Teksty kultury popularnej w badaniach humanistycznych [Texts of the popular culture in the humanistic studies], [w:] Tropy literatury i kultury popularnej, red. S. Buryła, L. Gą-sowska, D. Ossowska, Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2014, s. 13–31.
Kłos J., Gromadecka-Sutkiewicz M., Zysnarska M., Medykalizacja – wyzwanie XXI wieku [Me-dicalization – the challange of the 21st century], [w:] „Hygeia Public Health”, 2014, nr 49/3, s. 382–388.
Lichański J.Z., Filologia – Filozofia – Retoryka. Wprowadzenie do badań (nie tylko) literatury popularnej [Philology – Philosophy – Rhetoric. An Introduction to the studies (and not only) of popular literature], Warszawa: DiG, 2017.
Mazurkiewicz A., Kulturowy recykling gotycyzmu? O „odzyskiwaniu” motywów gotyckich przez kulturę popularną [Cultural recycling of gothicism? About “recovery” of gothic motifs in popular culture], [w:] Tropy literatury i kultury popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2014, s. 45–65.
Moulin A.M., Ciało wobec medycyny [Body against medicine], [w:] Historia ciała, t. 3: Różne spojrzenia. Wiek XX, red. J.-J. Couurtine, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2014, s. 11–63.
Oramus D., Stany splątane. Fizyka i literatura współczesna [Entangled states. Physics and contem-porary literature], Kraków: Copernicus Center Press, 2020.
Piechota Dariusz, Nowoczesny wizerunek laboratorium doktora Moreau w twórczości Robina Cooka [Contemporary vision of doctor Moreau’s laboratory in creativity works of Robin Cook], [w:] „Czas Kultury”, 2012, nr 6, s. 37–45.
Szubert M., Kulturowe implikacje choroby w świecie nowoczesnym i ponowoczesnym [Cultural implications in the contemporary and post-contemporary light], [w]: Wokół choroby, medycyny i praktyk leczniczych. Teorie – konteksty – interpretacje, K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara (red.), Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2009, s. 19–29.
Trocha B., Literatura popularna w perspektywie badawczej [Popular literary in the researching prospect], [w:] Lichański J. Z., Kajtoch W., Trocha B., Literatura i kultura popularna. Metody, propozycje i dyskusje, Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów, 2015, s. 74–107.
Trześniewska A., Na tropie polskiego thrillera medycznego w powieściach początku XX wieku [On the way of the Polish medical thriller of the beginning of 20 century], [w:] „Tematy i Konteksty”, 2018, nr 8/13, s. 207–222. DOI: https://doi.org/10.15584/tik.2018.16
Trześniewska-Nowak A., Siostra miłosierdzia contra niebezpieczna morderczyni. Motyw pielęg-niarki w thrillerach medycznych [Sister of mercy versus dangerous murderess. The nurse motif in medical thrillers], [w:] „Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogór-skiego”, 2021, nr 7, s. 335–348. DOI: https://doi.org/10.34768/fp2021a20
Trześniewska-Nowak A., W kleszczach strachu. Thriller medyczny w literaturze i kulturze po-pularnej [In the grips of fear. Medical thriller in the popular literature and culture], Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2022.
Turney J., Ślady Frankensteina. Nauka, genetyka i kultura masowa [Frankenstein’s steps. Science, genetic and mass culture], tłum. M. Wiśniewska, Warszawa: PIW, 2001.
Zembaty W., „Jak ogień stawał się zły. Ewolucja faustowskiego mitu mocy i niedozwolonego poznania” [“How the fire turned evil. The evolution of the Faustian myth of power and for-bidden knowledge”], praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. A. Mikołejko, Warszawa 2012. https://depotuw.ceon.pl/handle/item/620.
Zywert A., Pomiędzy Sherlockiem Holmesem a Eberhardem Mockiem: Hotel „Wielkie Prusy” Boh-dana Kołomijczuka [Between Sherlock Holmes and Eberhard Mock: Hotel “Great Prusy” by Bohdan Kołomijczuk], [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2022, nr 10/2, s. 97–114. DOI: https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.2.7
Zhekietska H., Zhanrova ta stylistychna spetsyfika tvorchosti Maksa Kidruka [Genre and styli-stic specificity of Max Kidruk’s work], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2023, no. 11/1, s. 109–119. DOI: https://doi.org/10.14746/sup.2023.11.1.08
Kiriachok M.V., Melnyk A.O., Ukrainskyi postmodernistskyi roman: spetsyfika zhanru [Ukrainian postmodern novel: specifics of the genre], [v:] „Zakarpatski filolohichni studii”, 2020, no. 13/3, s. 102–107. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2020.13-3.18
Kostetska L., Zhanr tryleru v tvorchosti Kidruka [Thriller genre in Kidruk’s work], [v:] „Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionaloho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Filolohichni nauky (literaturoznavstvo)”, 2015, no. 2/16, s. 133–137.
Kulakevych L., Povist „Hospodarstvo doktora Halvanesku” Yu. Smolycha yak pershyi ukrainskyi tryler [The story “Doctor Galvanescu’s Household” by Y. Smolich as the first Ukrainian thril-ler], [v:] „Tainy khudozhnoho tekstu (do problemy poetyky tekstu)”, 2017, no. 21, s. 5–15.
Polishchuk Ya., Reoriientatsiia v suchasnii ukrainskii literaturi [Reorientation in modern Ukrainian literature], [v:] „Synopsys: tekst, kontekst, media”, 2015, no. 3/11, s. 167–158.
Semiankiv A., Tantsi z kistkamy [Dancing with bones], Kyiv: Vihola, 2023.
Filonenko S., Masova literatura v Ukraini: dyskurs / gender / zhanr [Mass literature in Ukraine: discourse / gender / genre], Donetsk: LANDON, 2011.
https://cases.media/news/knigoyu-roku-za-versiyeyu-bbc-ukrayina-stav-roman-tanci-z-kist-kami.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- The Author hereby warrants that he/she is the owner of all the copyright and other intellectual property rights in the Work and that, within the scope of the present Agreement, the paper does not infringe the legal rights of another person.The owner of the copyright work also warrants that he/she is the sole and original creator thereof and that is not bound by any legal constraints in regard to the use or sale of the work.
- The Author grants the Purchaser non-exclusive and free of charge license to unlimited use worldwide over an unspecified period of time in the following areas of exploitation:
2.1. production of multiple copies of the Work produced according to the specific application of a given technology, including printing, reproduction of graphics through mechanical or electrical means (reprography) and digital technology;
2.2. marketing authorisation, loan or lease of the original or copies thereof;
2.3. public performance, public performance in the broadcast, video screening, media enhancements as well as broadcasting and rebroadcasting, made available to the public in such a way that members of the public may access the Work from a place and at a time individually chosen by them;
2.4. inclusion of the Work into a collective work (i.e. with a number of contributions);
2.5. inclusion of the Work in the electronic version to be offered on an electronic platform, or any other conceivable introduction of the Work in its electronic version to the Internet;
2.6. dissemination of electronic versions of the Work in its electronic version online, in a collective work or independently;
2.7. making the Work in the electronic version available to the public in such a way that members of the public may access the Work from a place and at a time individually chosen by them, in particular by making it accessible via the Internet, Intranet, Extranet;
2.8. making the Work available according to appropriate license pattern Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) as well as another language version of this license or any later version published by Creative Commons. - The Author grants the Adam Mickiewicz University in Poznan permission to:
3.1. reproduce a single copy (print or download) and royalty-free use and disposal of rights to compilations of the Work and these compilations.
3.2. send metadata files related to the Work, including to commercial and non-commercial journal-indexing databases. - The Author declares that, on the basis of the license granted in the present Agreement, the Purchaser is entitled and obliged to allow third parties to obtain further licenses (sublicenses) to the Work and to other materials, including derivatives thereof or compilations made based on or including the Work, whereas the provisions of such sub-licenses will be the same as with the attributed license pattern Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)or another language version of this license, or any later version of this license published by Creative Commons. Thereby, the Author entitles all interested parties to use the work, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
4.1. acknowledgment of authorship, i.e. observing the obligation to provide, along with the distributed work, information about the author, title, source (link to the original Work, DOI) and of the license itself.
4.2. the derivatives of the Work are subject to the same conditions, i.e. they may be published only based on a licence which would be identical to the one granting access to the original Work. - The University of Adam Mickiewicz in Poznań is obliged to
5.1. make the Work available to the public in such a way that members of the public may access the Work from a place and at a time individually chosen by them, without any technological constraints;
5.2. appropriately inform members of the public to whom the Work is to be made available about sublicenses in such a way as to ensure that all parties are properly informed (appropriate informing messages).
Other provisions
- The University of Adam Mickiewicz in Poznań hereby preserves the copyright to the journal as a whole (layout/stylesheet, graphics, cover design, logo etc.)