The idea of active scenography in the works of Danylo Lider (1917–2002)
Journal cover Studia Ukrainica Posnaniensia, volume 13, no. 1, year 2025, title STUDIA UKRAINICA POSNANIENSIA  13 / 1
PDF (Język Polski)

Keywords

decoration
image
theatre
stage space
art direction
scenography

How to Cite

Bobula, J. (2025). The idea of active scenography in the works of Danylo Lider (1917–2002). Studia Ukrainica Posnaniensia, 13(1), 17–30. https://doi.org/10.14746/sup.2025.13.1.1

Abstract

The work of the visual artist, scenographer and pedagogue Danylo Lider occupies a special place in the history of Ukrainian scenography. Working with the stage space was for Lider the only way to express individual, independent and creative thinking, especially in the years when the prevailing doctrine of socialist realism imposed strict boundaries on art. The postulates of creativity propagated by this Ukrainian artist were based on the idea of active scenography, which, in contrast to flat and unambiguous illustration (decoration), dynamizes the space and allows for the creation of a complex image. Lider created conscious artistic projects, deeply thought-out and, above all, harmonizing with his worldview (expressed in terms of a big and small world).

https://doi.org/10.14746/sup.2025.13.1.1
PDF (Język Polski)

References

Baranowa A., Hommage jako uobecnienie, [w:] Maria Stangret. Hommage à Danił Lider, red. A. Bujnowska, Kraków: Galeria Starmach, luty – marzec 2005, s. 10–14.

Bieriezkin V., Iskusstvo stsenografii mirovogo teatra, Moskva: Krasand, 2008, t. 6.

Braun K., Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie – idee – zdarzenia, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1984.

Brook P., Pusta przestrzeń, Warszawa: Artystyczne i Filmowe Wydawnictwo, 1977.

Daniil Lider. Teatr dla sebe, uporz. O. Ostroversh, Kyiv: Fakt, 2004.

Fialko V., Ukraiinskyi teatr 1970–1980 rokiv: rezhysersko-scenohrafichni poshuky, [w:] Narysy z istorii teatralnoho mystectva Ukraiiny XX stolitt’a, red. V. Sydorenko i in. Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006, s. 607–694.

Iermakova N., H. Horin (za Sholom-Aleicheiem) „Tevie-Tevel”, [v:] Ukrainskyi teatr XX stolitta. Antolohija vystav, red. M. Hrynyshyna, Kyjiv: Feniks, 2012, s. 484–493.

Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995a, nr 1, s. 26–29.

Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995b, nr 2, s. 27.

Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995c, nr 3, s. 24–29.

Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995d, nr 4, s. 19–20.

Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995e, nr 5, s. 12–13.

Kovalchuk O., Danylo Lider. Pochatok maloho mikrokosmu, „Mystectvoznavstvo Ukraiiny”, 2013, nr 13, s. 154.

Mielnik A., Piękno w pustce, „Czasopismo Techniczne. Architektura”, R. 104, 2007, z. 6-A, s. 340.

Miroshnychenko N., Najschasnishyi sjuzhet – dotyk palcem, „Kino – Teatr”, 2000, nr 1, s. 14.

Nowicka J., Pusta kartka i liście, „Rzeczpospolita” 39 (7028), 16.02.2005, s. A8.

Ostrowerch O., Ukraińska scenografia: szkoły i kierunki, [w:] Polska. Kultura. Ukraina. Wykłady o teatrze, oprac. W. Sobijański, Narodowe Centrum Sztuki Teatralnej im. Łesia Kurbasa, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Kijów – Wrocław/Polska. Kultura. Ukraiina. Lekcii pro

teatr, oprac. W. Sobiiansky, Naciionalnyi centr teatralnoho mystectwa im. Łesia Kurbasa, Instytut im. Iezhoho Grotowskoho Kyjiiv–Vroclav [2010], s. 75–90.

Pleśniarowicz K., A to Polska właśnie: Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1997.

Trzupek J., Dialog z naturą, [w:] Maria Stangret. Hommage à Danił Lider, red. A. Bujnowska, Kraków: Galeria Starmach, luty – marzec 2005, s. 6–9.