Abstrakt
Artykuł przedstawia, jak za pomocą współczesnej formy komunikacji – blogów pisarze popularyzują swoją twórczość wśród szerokiej publiczności, wykorzystują nowe formaty do rozmów o literaturze i nie tylko. Dzięki pisarskim blogom powstaje nowe środowisko kulturowe, które łączy ludzi nie tylko według ich upodobań literackich, ale także na podstawie światopoglądowych prawd. Blog pisarza pełni kilka funkcji: informacyjną – przekazuje wiadomości o nowościach literackich, wydarzeniach i życiu samego twórcy; reprezentacyjną – gdy pisarz reprezentuje określoną grupę społeczną o wspólnych zainteresowaniach; opiniotwórczą – gdy jako lider opinii przemawia do społeczeństwa jako autorytet moralny; konsolidującą – gdy jednoczy społeczność swoich zwolenników wokół wyższego celu (np. wolontariat, zbiórka pomocy dla wojska); edukacyjną – gdy jako przedstawiciel elity duchowej narodu rozpowszechnia istotne informacje, skłania ludzi do refleksji nad odwiecznymi prawdami, lekcjami historii, dylematami etycznymi itp. W artykule przeanalizowano rolę blogów pisarskich w czasie wojny po 2022 roku. Również przedstawiono trafne wypowiedzi pisarzy na temat twórczości w czasie wojny. Całość ukazuje transformację literatury w epoce internetu oraz poszerzenie jej możliwości. Wskazano także zalety i wady procesu internetyzacji literatury.
Bibliografia
Andrukhovych Yu., Use zbuvaietsia?, „ Zbruc”, 4.03.2022, https://zbruc.eu/node/110949.
Andrukhovych Yurij, https://www.facebook.com/yuri.andrukhovych.
Chekmyshev O., Yaroshenko L., Osnovy yakisnoho bloherstva, Kyiv: FOP A.M. Rudnytska, 2014.
Chonka T., Analitychnyi ohliad suchasnoi ukrainskoi literatury, „Pomiędzy: Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe”, 2022, no. 1 (4), s. 87–95. DOI: https://doi.org/10.15804/PPUSN.2022.01.08
Chornobylskyi A., Spetsyfika komunikatyvnoi vzaiemodii u sotsialnykh media (na materiali platformy Reddit), https://www.dnu.dp.ua/razovi_rady/66.
Chornohuz Yaryna, https://www.facebook.com/yaryna.chornohuz.
Chorzewska-Rubik P., Blogi osobiste Tomasza Pułki, https://pdfs.semanticscholar.org/92ef/d8fddc6220ecb0504abde5269e7eb8bed4a1.pdf.
Darska В., Czas reportażu. O tym, co działo się wokół gatunku po 2010 roku, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2023.
Dron A., Tut buly my, Lviv : Vydavnytstvo Staroho Leva, 2024.
Hopfinger M., Wizerunek literatury w kulturze werbalnej i przesłanki zmiany, [v:] Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku, red. K. Wojna-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa: Poltext, 2011.
Horodenko L., Kontseptsiia blohu yak tekhnolohii novykh media, „Current issues of mass communication”, 2014, no. 15, s. 50–61.
Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa: Semper, 2018.
Kostenko L., Zapysky ukrainskoho samashedshoho, Kyiv: A-Ba-Ba-Ha-La-Ma-Ha, 2010.
Liubka A., Viina z tylnoho boku, Chernivtsi: Merydian Chernovits, 2024.
Lyubka Andriy, https://www.facebook.com/andriy.lyubka.
Maćkiewicz J., Odbiorca medialny w erze Web 2.0, „Media Biznes Kultura”, 2023, no. 1 (14), s. 9–17. DOI: https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.23.001.18024
Maryl M., Konwergencja i komunikacja: gatunki wypowiedzi na stronach internetowych pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, 2012, no. 2 (110), s. 29–51.
Ołdakowska-Kuflowa M., Wojna Rosji przeciw Ukrainie w wierszach polskich poetów, „TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych”, 2023, no. 6 (18), s. 1–19. DOI: https://doi.org/10.31743/tkpuzk.16569
Pisarski M., Powieść jako zwierciadło umysłu. Szkic do poetyki hipertekstu na podstawie klasyki gatunku, „afternoon, a story”, „Patchwork girl”, „A further Xanadu”, [v:] Liternet. Literatura i internet, red. P. Marecki, Kraków: Rabid, 2003.
Rudyk M., Volodymyr Zdoroveha: 100 aforyzmiv pro zhurnalistyku, Lviv: Vydavnychyi tsentr fakultetu zhurnalistyky LNU im. I. Franka, 2016.
Rudyk M., Vplyv sotsialnykh media na formuvannia hromadskoi dumky, „Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia: Zhurnalistyka”, 2020, vyp. 48, s. 198–206.
Rushkoff D., Get back in the box: Innovation from the inside out, HarperBusiness, 2005.
Yurii Andrukhovych pro knyzhky y pysmenstvo pid chas viiny, Radio Nakypilo, 4.06.2024, https://radio.nakypilo.ua/podcast/yurij-andruhovych-pro-knyzhky-j-pysmenstvo-pid-chas-vijny/.
Zabużko O., Najdłuższa podróż, Warszawa: Agora, 2023.
Zabużko Oksana, https://tinyurl.com/47r3pm7x.
Zadan, Potribno ne chekaty, a pysaty – Serhii Zhadan pro viinu Ukrainy z Rosiieiu, Radio Svoboda, 3.10.2018, https://www.radiosvoboda.org/a/29521972.html.
Zhadan Serhij, https://www.instagram.com/serhiy_zhadan/.
Żadan S., W mieście wojna, per. M. Petryk, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2024.
Żadan Serhij, https://www.facebook.com/serhiy.zhadan.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Myrosława Rudyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
