Анотація
Artykuł poświęcono wyjaśnieniu konceptów NAUCZYCIEL i UCZEŃ na podstawie analizy struktur porównawczych w twórczości Iwana Franki i Charlesa Dickensa. Aparat terminologiczny w analizie porównawczej stanowią obrazy-etalony, strefy dawcy i biorcy. Dzięki zestawieniu jednostek porównawczych wydzielono uniwersalne i etnokulturowe składniki ukraińskiej i angielskiej kultury językowej.Посилання
Жайворонок В., Знаки української етнокультури: словник-довідник, Київ 2006. Павлюк Т. П., Концепт ЖІНКА у порівняльних конструкціях творів Лесі Українки, [в:] Система і структура східнослов’янських мов, зб. наук. праць до 175-річчя НПУ ім. М. П. Драгоманова, Київ 2010.
Прокопчук Л. В., Категорія порівняння та її вираження в структурі простого речення, дис… канд. філол. наук, Вінниця 2000.
Сеченов И. М., Кому и как разрабатывать психологию: Психологические этюды, СПб. 1873.
Франко І. Я., Борис Граб, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 18.
Франко І. Я., Грицева шкільна наука, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 16.
Франко І. Я., Малий Мирон, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 15.
Франко І. Я., Немає друга понад мудрість, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1976, т. 2.
Франко І. Я., Причинки до автобіографії, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1983, т. 39.
Франко І. Я., Schönschreiben, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 15.
Фуко М., Слова и вещи. Археология гуманитарных наук, СПб. 1994.
Dickens Ch., David Copperfield, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/766/766-h/766-h.htm (28.06.2016).
Dickens Ch., Dombey and Son, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/821/821-h/821-h.htm (28.06.2016).
Dickens Ch., Hard Times, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/786/786h/786-h.htm (28.06.2016).
References
Zhaivoronok V., Znaky ukrainskoi etnokultury: slovnyk-dovidnyk [Signs of Ukrainian Ethnoculture: Dictionary-Reference Book], Kyiv 2006.
Pavliuk T., Koncept ZHINKA u porivnialnykh konstruktsiiakh tvoriv Lesi Ukrainky [WOMAN in Comparative Constructions of Lesya Ukrainka’s Works], [v:] Systema i struktura skhidnoslovsansky`kh mov, zb. nauk. pracz` do 175-richchya NPU imeni M. P. Dragomanova, Kyiv 2010.
Sechenov I., Komy і kak razrabatyvat psіhologіju: Psіhologіcheskіje etіudy [Who and how is Supposed to Elaborate Psychology: Psychological Sketches], SPb. 1873.
Franko I., Borys Grab [Borys Grab], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 18.
Franko I., Hrytseva shkilna nauka [Hrytsev’s School Lessons of Life], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 16.
Franko I., Malyj Myron [Little Myron], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 15.
Franko I., Nemaye druha ponad mudrist [There is no Friend above Wisdom], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1976, t. 2.
Franko I., Prychynky do avtobiografi yi [Reasons for Autobiography], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1983, t. 39.
Franko I., Schönschreiben, [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 15.
Fuko M., Slova і veshchі [Words and Things]. Arheologіja gumanіtarnyh nauk, SPb. 1994.
Dickens Ch., David Copperfi eld, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/766/766-h/766-h.htm (28.06.2016).
Dickens Ch., Dombey and Son, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/821/821-h/821-h.htm (28.06.2016).
Dickens Ch., Hard Times, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/786/786h/786-h.htm (28.06.2016).
Ліцензія
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).