Анотація
In the article, Lesia Ukrainka’s poetry based on the Jewish cultural motifs and archetypal plots, mainly of biblical genesis, has been studied. Selected poems are being examined through the lens of imagology and gender theory. The author emphasizes gender nuancing of the Jewish theme developed in the poetry. In the study, the noticeable imagological, and gender aspects are being considered as follows: the legitimation of national identity by gender interactions; a detection of mothers’ competition under the patriarchal pressure; the discourse of a gender communicative abyss; the equalization, and the abolition of gender restrictions in order to create the idea of a person of integrity regardless gender values. In conclusion, it should be noted that the intricate social history of the Hebrew women is being transposed into Ukrainian modernity in Lesia Ukrainka’s poetry.
Посилання
Aheieva V., Zhinochyi prostir: Feministychnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu [The Women’s Space: The Feminist Discourse of Ukrainian Modernism], Kyiv: Fakt, 2008.
Volosiuk O., Spetsyfika kontseptualizatsii obrazu „novoi zhinky” u dramaturhii Lesi Ukrainky i Bernarda Shou [Specyfics of Conceptualization of the Image of a „New Woman” in Lesia Ukrainka’s and Bernard Show’s Dramaturgy], [v:] „Lesia Ukrainka i suchasnist: zb. nauk. pr.”, 2007, t. 4, kn. 1, s. 478–490.
Hundorova T., ProIavlennia slova. Dyskusiia rannoho ukrainskoho modernizmu [The Manifestation of the Word. Discussion of Early Ukrainian Modernism], Kyiv: Krytyka, 2009.
Zabuzhko O., Notre Dame dUkraine: Ukrainka v konflikti mifolohii [Notre Dame dUkraine: Ukrainka in the Conflict of Mythology], Kyiv: Fakt, 2007.
Zborovska N., Moia Lesia Ukrainka: Esei [My Lesia Ukrainka: An Essay], Ternopil: Dzhura, 2002.
Kachak T., Problema zhinochoi druzhby i zistavlennia kharakteriv u prozi Lesi Ukrainky, Oksany Zabuzhko, Svitlany Yovenko: asotsiatyvna paralel [The Problem of Women’s Friendship and the Comparison of Characters in Lesia Ukrainka’s, Oksana Zabuzhko’s and Svatlana Yovenko’s Prose: Associative Parallel], [v:] „Lesia Ukrainka i suchasnist: zb. nauk. pr.”, 2007, t. 4, kn. 1, s. 410–426.
Kocherha S., Yerusalymskyi tekst u tvorchosti Lesi Ukrainky [The Text of Jerusalem in Lesia Ukrainka’s Creativity], [v:] „Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia»”, seriia: Filolohichna, 2014, vyp. 50, s. 116–120.
Korbych H., Kriz pryzmu imaholohii: ukrainsko-polski vidnosyny v ukrainskomu literaturnokrytychnomu dyskursi kintsia XIX – pochatku XX stolittia [Through the Lens of Imagology: Ukrainian-Polish Relations in Ukrainian Literary, and Critical Discourse of the End of the 19th – the Beginning of the 20th Centuries], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2013, zeszyt 1, s. 253–264.
Nalyvaiko D., Teoriia literatury y komparatyvistyky [Literary Theory and Comparative Literature], Kyiv: Vyd. dim „Kyievo-Mohylianska akademiia”, 2006.
Pavlychko S., Dyskurs modernizmu u ukrainskii literature [The Discourse of Modernism in Ukrainian Literature], Kyiv: Lybid, 1999.
Podlisetska O., Hendernyi kod u prozi Lesi Ukrainky [Gender Code in Lesia Ukrainka’s Fiction], [v:] „Problemy suchasnoho literaturoznavstva”, 2017, vyp. 25, s. 119–126.
Sikora L., Feministychnyi dyskurs tvorchosti Lesi Ukrainky [The Feminist Discourse of Lesia Ukrainka’s Creativity], [v:] „Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia»”, ser.: Filolohiia. Literaturoznavstvo, 2012, t. 200, vyp. 188, s. 95–101.
Ліцензія
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).