Анотація
The article considers narrative strategies of the creation of the effect of the reader’s involvement in the protagonist’s life experience in Tamara Horiha Zernia’s novel Dotsya, which is devoted to the important problem of today — the war on the east of Ukraine. The theoretical framework of the study is based on Monika Fludernik’s cognitive-narratological conception of experientiality referring to the idea of the reader’s familiarization with a character’s experience by narrative means. Three strategies of creating the experientiality in this novel are seen as the most important: mimetism while reflecting the region realities, manipulation by the category of local identity, and vivid emotionality of the novel’s narrative. The protagonist’s depersonalization, the display of corporal reactions and the inclusion of invective digressions into the fictional discourse are considered as prevailing patterns of emotional expression.
Посилання
Dolhushyna I., Dim, u yakomu ty plakala, uzhe nikoly ne bude zovsim chuzhym [The House where you Have Cried Will Never be Alien], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.bbc.com/ukrainian/features-50287695 (04.11.2019).
Zabuzhko O., U viiny — zhinoche oblychchia [War Has a Woman’ Face], [v:] Elektronnyi resurs: https://spektrnews.in.ua/news/u-v-yni---zh-noche-oblichchya---oksana-zabuzhko/82764 (17.07.2019).
Kotsarev O., „Dotsia”: pryhodnytskyi roman pro viinu, yakyi „prosytsia” v serial [„Dotsia”: an Adventure Novel about War Yearning for Series], [v:] Elektronnyi resurs: https://texty.org.ua/articles/99927/Doca_prygodnyckyj_roman_pro_vijnu_jakyj_prosytsa-99927/ (17.02.2020).
Kurennaia D., „My z moieiu heroineiu svidomo pereikhaly v Donetsk” — avtorka knyhy roku VVS Tamara Horikha Zernia [„I and my Protagonist Consciously Moved to Donetsk” — an Author of the BBC Book Prize Tamara Horikha Zernia], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.radiosvoboda.org/a/30324618.html (13.12.2019).
Petrenko T., Isuse, synku: „Dotsia” yak mesiia z Donbasu [Jesus, Sonny: „Dotsia” as a Donbass Messiah], [v:] Elektronnyi resurs: http://www.chytomo.com/isuse-synku-dotsia-iak-mesiiaz-donbasu/ (26.02.2020).
Polishchuk Ya., Dosvid lokalnoi identychnosti [An Experience of the Local Identity], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2018, zeszyt VI, s. 257–267.
Polishchuk Ya., Metaforyka Donbasu [Metaphors of Donbass], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2019, zeszyt VII/2, s. 259–267
Rostyslav Semkiv: Normalno ukrainska literatura vostannie funktsionuvala za hetmana Ivana Mazepy. Interviu. Rozmovliav I. Prokopenko [Ukrainian Literature Last Functioned Nornally under Hetman Ivan Mazepa’s Rule. Interview. Talked I. Prokopenko], [v:] Elektronnyi resurs: https://rozmova.wordpress.com/2020/02/06/rostyslav-semkiv-4/ (06.02.2020).
Sobchuk O.V., Pereosmyslennia poniat naratyvnosti, personazha i fokalizatsii v suchasnii kohnityvnii naratolohii [Reconsideration of the Notions of Narrativity, Character, and Focalization in Contemporary Cognitive Narratology], [v:] Mahisterium. Literaturoznavchi studii, 2012, nr 48, s. 108–113.
Shmyd V., Narratolohyia, [Narratology], Moskva 2003.
Caracciolo M., The Experientiality of Narrative: An Enactivist Approach, Berlin 2014.
Fludernik M., Towards a ‘Natural’ Narratology, London 1996.
Herman D., Basic Elements of Narrative, Chichester 2009.
Jakubowska-Krawczyk K., Tema maidanu i ATO v ukrainskii i polskii literaturi. Riznomanitnist zhanriv [Maidan and ATO Themes in Ukrainian and Polish Fiction. Genre Diversity], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2017, nr 5, s. 259–267.
Mäkelä M., Literary Facebook Narratology: Experientiality, Simultaneity, Tellability, [in:] „Partial Answers: Journal of Literature and the History of Ideas”, 2019, vol. 17, No. 1, p. 159–182.
Mar R.A., Oatley K., Djikic M., Mullin J., Emotion and narrative fiction: Interactive influences before, during, and after reading,. [in:] „Cognition and Emotion”, 2011, No. 25 (5), p. 818–833.
Palmer A., Fictional Minds, Lincoln 2004.
Sternberg M., How Narrativity Makes a Difference, [in:] „Narrative”, 2001, No. 9 (2), p. 115–122.
Wee S.C., Songs of ‘Experientiality’: Reconsidering the Relationship between Poeticity and Narrativity in Postclassical Narratology, [in:] „Word and Text A Journal of Literary Studies and Linguistics”, 2019, No. IX, p. 93–106.
Ліцензія
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).