Анотація
The article deals with the ethnoimages in Vasyl Makhno`s novel The Eternal Calendar with the help of the dominant imagological method. The study focuses on issues relevant in the era of globalization of the interaction between own and other within the limits of the topos presented in the text. The article investigates the religious images that form a certain archetypal code in the representation of each ethnic image. The study also analyzes the religious code role and functions in the author`s image creation process. It considers the context of the ethnocultural borderland as the space in which different other nations function, where their cultural boundaries were set in the light of the historical and political background of events developed in the novel The Eternal Calendar. The research examines the interaction between Ukrainians’ self-image and the heteroimages of Armenians, Jews, Poles and Ottomans in its religious aspects and does so within the polyphony of borderlands. The article proves that the leitmotif of Vasyl Makhno`s novel is an invisible ideological confrontation between representatives of certain faiths, which is most vividly represented in the apocalyptic codes of the epic about the Messiah.
Посилання
Barabash Y., Chuzhe – Inakshe – Svoie. Etnokulturne pohranychchia: kontseptualnyi, typolohichnyi ta sytuatyvnyi aspekty [Alien – Different – One`s Own. Ethnocultural Frontier: Conceptual, Typological and Situational Aspects], [v:] „Slovo i chas”, 2020, no. 2 (710), s. 3–32. DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2020.02.03-32
Budnyi V., Rozghadka chariv Tsirtsei: natsionalni obrazy ta stereotypy v osvitlenni literaturnoi etnoimaholohii [Unraveling the Charms of Circe: National Images and Stereotypes in the Light of Literary Ethnoimagology], [v:] „Slovo i chas”, 2007, no. 3, s. 52–63.
Kocherga S., Pohranychchia yak tekst: retrospektsiia suchasnoi romanistyky [Borderlands as a Text: a Retrospection of Contemporary Fiction], [v:] „Heopoetychni studii. Naukovyi almanakh. Fenomen mistsia”, za red. S. Kocherhy, Ostroh: Vydavnytstvo NaUOA, 2020, vyp. 5, s. 6–15.
Pazho D.-A., Vid kulturnykh klishe do imazhynarnoho [From cultural clichés to the imaginary], [v:] Literaturna komparatyvistyka: Imaholohichnyi aspekt suchasnoi komparatyvistyky: stratehii ta paradyhmy, upor. D. Nalyvayko, Kyiv: Stylos, 2011, vyp. IV, ch. II, s. 396–430.
Petrovskyi-Shtern Y., Slovo ozhyle y perevtilene [The Word Embodied and Reincarnated], [v:] V. Makhno, Yerusalymski virshi, Kyiv: Krytyka, 2016, s. 8–39.
Pupurs I., Skhid u dzerkali romantyzmu (imaholohichna paradyhma romantychnoho oriientalizmu: na materiali zakhidno- yskhidnoievropeiskykh literatur kintsia XVIII–XIX st.) [The Orient in the mirror of romanticism (imagological paradigm of romantic orientalism: based on the material of Western and Eastern European literature of the late 18th–19th centuries)], Sumy: Universytetska knyha, 2017.
Semashko T., Somatychnyi kulturnyi kod ukraintsiv cherez pryzmu pertseptyvnoi stereotypizatsii [Somatic cultural code of Ukrainians through the prism of perseptive stereotyping], [v:] „Przegląd Wschodnioeuropejski”, 2017, t. 8, no. 1, s. 281–288. DOI: https://doi.org/10.31648/pw.3619
Jung C.-G., Arkhetypy i kolektyvne nesvidome [The Archetypes and The Collective Unconscious], Lviv: Astroliabiia, 2012.
Kotyk I., Makhno, toi samyi ta inshyi [Makhno, the Same and the Another], [v:] Elektronnyi resurs: http://litakcent.com/2020/03/12/mahno-toy-samiy-ta-inshiy/?fbclid=IwAR0iv8w_NYVA6oGCCVDr1nzksjwjuLxAo3NANMY9lsWcniXXQwZf9JOoTUo (26.11.2022).
Makhno V., Vichnyi calendar [The Eternal Calendar], Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva, 2019.
Petrovskyi-Shtern Y., Na salamandrovii zemli. Pro roman Vasylia Makhna «Vichnyi kalendar» [On Salamander Land. About Vasyl Makhno`s novel «The Eternal Calendar»], [v:] Elektronnyi resurs: http://maydan.drohobych.net/?p=98789&fbclid=IwAR3JYjnCXHDAZ9E6_CyyD6QG8VgNa_fk01E47Yl1GrPo860w00HwRW9D7Vg (26.11.2022).
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Olha Demchuk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
