Abstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie poszczególnych konceptów w kontekście tekstowej całości. W pracy badano relacje głównych tematów i idei utworu ze strukturami konceptualnymi, które skupiają sensy pól tekstowych słów kluczy. Zaproponowana metodologia pozwala pokazać sens warstwy głębokiej tekstu określany przez konceptosferę utworu.
Bibliografia
Бабенко Л. Г. и др., Лингвистический анализ художественного текста, Екатеринбург 2000.
Беляева Н. И., Текстовые категории и принцип поля в их изучении (на материале рассказа Ю. Нагибина „Терпение”, [в:] Проблемы исследования слова в художественном тексте, Ленинград 1990, с. 71-80.
Болотнова Н. С., Филологические анализ текста, Пособ. для филологов, Томск 2003.
Вежбицкая А., Язык. Культура. Познание, Москва 1996.
Воркачев С. Г., Культурный концепт и значение, [в:] Труды Кубанского государственного технологического университета, Сер. Гуманитарные науки, Краснодар 2003, т. 17, вып. 2, с. 271-280.
Каменская О. Л., Текст и коммуникация, Москва 1990.
Караулов Ю. Н., С позиций рецептивной языковой личности (Идиоглосса в структуре текста и в восприятии читателя), [в:] Слово Достоевского, Москва 2001, с. 153-162.
Караулов Ю. Н., Словарь Пушкина и эволюция русской языковой способности, Москва 1992.
Красных В. В., От концепта к тексту и обратно, [в:] „Вестник Московского университета. Сер. Филология”, Москва 1998, № 1, с. 21-30.
Кубрякова Е. С., О тексте и критериях его определения, [в:] Текст. Структура и семантика, Москва 2001, т. 1, с. 67-78.
Кубрякова Е. С., Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира, Москва 2004.
Лихачев Д. С., Концептосфера русского языка, [в:] Русская словесность. От теории словесности к структуре текста: антология, Москва 1997, с. 281-290.
Михальчук И. П., Концептуальные модели в семантической реконструкции (индоевропейское понятие „закон”), [в:] Известия РАН, Москва 1997, т. 56, № 4. с. 25-31.
Никитин М. В., Развернутые тезисы о концептах, [в:] Вопросы когнитивной лингвистики, Москва 2004, № 1, с. 51-61.
Новиков Л. А., Современный русский язык. Теоретический курс: Лексикология, Москва 1987.
Пименова М. В., Душа и дух: особенности концептуализации, Кемерово 2004.
Селиванова Е. А., Основы лингвистической теории текста и коммуникации, Киев 2002.
Чернейко Л. О., Лингво-философский анализ абстрактного имени, Москва 1997.
Щур Г. С., Теория поля в лингвистике, Москва 1974. с. 19; А. М. Кузнецов, Поле, [в:] Языкознание. Большой энциклопедический словарь, Москва 1998, с. 380–381.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).