Eucharystia – zgromadzenie, Krolestwo Boże, jedność. Wokoł teologii Eucharystii Aleksandra Schmemanna
Main Article Content
Abstrakt
Aleksander Schmemann (1921-1983) należy do najważniejszych współczesnych myślicieli prawosławnych, którzy tworzyli na emigracji we Francji oraz w Stanach Zjednoczonych. Eucharystia: misterium Kościoła to ostatnie dzieło tego wybitnego myśliciela. Stanowi ciąg rozmyślań poświęconych Eucharystii, będących świadectwem i owocem ponad trzydziestoletniej pracy tego prawosławnego duchownego jako duszpasterza, wykładowcy, pisarza. Niniejszy tekst podejmuje wybrane wątki z jego teologii eucharystycznej. Po pierwsze, w Eucharystii urzeczywistnia się Kościół jako zgromadzenie zwołane przez Zmartwychwstałego Pana. Po drugie, Święta Liturgia jest misterium królestwa Bożego. Po trzecie, Eucharystia jest sakramentem jedności.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Bielawski M. (2015): Blask ikon. Krakow.
- Clement O. (2010): Boski kosmos. Wybrane zagadnienia z kosmologii. Tłum. P. Mikulska. Krakow.
- Dalmais I.H. (2010): Przedmowa do wydania francuskiego. W: H. Paprocki, Misterium Eucharystii. Interpretacja genetyczna liturgii bizantyjskiej p. 5.5. Krakow.
- Eucharystia pierwszych chrześcijan. (1987). Wybor i opracowanie M. Starowieyski. Krakow.
- Evdokimov P. (1996): Poznanie Boga w Kościele Wschodnim. Tłum. A. Leduchowska. Krakow.
- Evdokimov P.(2003): Prawosławie. Tłum. J. Klingier, Warszawa.
- Evdokimov P. (2012): Prawosławna wizja teologii moralnej. Bog w życiu ludzi. Tłum. W. Szymona, Krakow.
- Greshake G. (2001): Wierzę w Boga Trojjedynego. Tłum. W. Szymona. Krakow.
- Katechizm Kościoła Katolickiego. (1994). Poznań.
- Kiejkowski P. (2017): Eucharystia sakramentem krolestwa Bożego. Wybrane wątki z teologii eucharystycznej Aleksandra Schmemanna. „Studia Gnesnensia” 31: 2017 p. 182-184.
- Kiejkowski P. (2014): Homo Paschalis. Poznań.
- Kiejkowski P. (2013): Relacyjny i ekstatyczny charakter osoby ludzkiej w teologii Wacława Hryniewicza. „Studia Bydgoskie” 7: 2013 s. 117-130.
- Kiejkowski P.(2010): Wiara i wiedza. Josepha Ratzingera zmaganie o człowieka. W: K. Michalczak (red.), Wokoł pojęcia wiary. Teologia dogmatyczna, t. 4 s. 19-24. Poznań.
- Kiejkowski K. (2016): Zmartwychwstanie Chrystusa a przemiana kosmosu w teologii Oliviera Clementa. „Studia Gnesnensia” 30: 2016 s. 213-232.
- Kiernikowski Z. (2000): Eucharystia i jedność. Częstochowa.
- Kiernikowski Z. (2011): W mocy słowa i sakramentu. Warszawa.
- Łosski W. (2017): Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego. Tłum. I. Brzeska, Krakow.
- Matreńczyk A. (2017): Dziedzictwo o. Aleksandra Schmemanna. http://www.przegladprawoslawny. pl/articles.php?id_n=2872&id=8 [dostęp: 22.07.2017].
- Muller G.L. (2007): Msza święta. Źrodło chrześcijańskiego życia. Tłum. S. Śledziewski. Lublin.
- Paprocki H. (2010): Misterium Eucharystii. Interpretacja genetyczna liturgii bizantyjskiej. Krakow.
- Paprocki H. (1998): Wieczerza mistyczna. Anafory eucharystyczne chrześcijańskiego Wschodu. Warszawa.
- Przesmycki P. (2006): Śpiewać pieśni pańskie w obcej krainie, w: J. Majewski, J. Makowski (red.), Leksykon wielkich teologow XX/XXI wieku, t. 3 s. 308-320. Warszawa.
- Ratzinger J./Benedykt XVI (2011): Jezus z Nazaretu, cz. 1. Od chrztu w Jordanie do Przemienienia. Tłum. W. Szymona. Krakow.
- Ratzinger J./Benedykt XVI (2005): Patrzeć na Chrystusa. Tłum. J. Merecki. Krakow.
- Ratzinger J. (1996): Wprowadzenie w chrześcijaństwo. Tłum. Z. Włodkowa. Krakow.
- Rosato P.J. (1998): Wprowadzenie do posoborowej teologii sakramentów. Tłum. A. Baron. Krakow.
- Schmemann A. (1997): Eucharystia: misterium Kościoła. Tłum. A. Turczyński. Białystok.
- Schmemann A. (1988): Za życie świata. Tłum. A. Kempfi . Warszawa.
- Špidlik T., Rupnik M. I. (2001): Mowa obrazow. Tłum. J. Dembska. Warszawa.