Abstrakt
Duszpasterstwo jest zorganizowaną działalnością zbawczą Kościoła. Jej owocność warunkowana jest obecnością i mocą Ducha Świętego, który czyni skutecznym wysiłki duszpasterskie. Niemniej w aktualnej rzeczywistości społeczno-religijnej, cechującej się coraz większym indywidualizmem i selektywizmem wierzących, stosowanie marketingu relacji może być pomocne w realizacji działalności pastoralnej. Artykuł prezentuje zarówno możliwości jak i zgrożenia zastosowania zsad i metod marketingu relacji w duszpasterstwie Kościoła.
Bibliografia
Fedorowicz T.: Duszpasterze Niewidomych s. 16 (mps w Archiwum Krajowego Duszpasterstwa Niewidomych w Warszawie).
Flejterska E., Gracz L., Rosa G., Smalec A.: Marketing partnerski. Wybrane problemy. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2008.
Gordon I.H.: Relacje z klientem. Marketing partnerski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2001.
Hołownia S.: Odnowa wizerunku Kościoła. Jak? W: Rok wiary – rok odnowy. Red. K. Kaucha, A. Pietrzak, W. Rebeta. Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
Kamiński R.: Duszpasterstwo . W: Leksykon teologii pastoralnej. Red. R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski. Lublin: TN KUL 2006.
Kwiatek P., Waśkowski Z.: Marketing relacji. W: Kompendium wiedzy o marketingu. Red. B. Pilarczyk, H. Mruk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 s. 311-326.
Lipiec D.: Formacja pastoralna prezbitera. „Studia Teologiczne. Białystok-Drohiczyn-Łomża” 23:2005.
Lipiec D.: Odwiedziny duszpasterskie rodzin. W: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna. Red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń. Rzeszów: Wydawnictwo Diecezjalne 2013.
Mariański J.: Katolicyzm polski – ciągłość i zmiana. Studium socjologiczne. Kraków: WAM 2011.
Michalik J.: Troska o więzi braterskie we wspólnocie Kościoła. W: Kościół naszym do-mem. Program duszpasterski na rok 2011/2012. Red. S. Stułkowski. Poznań: Wydawnictwo Święty Wojciech 2011.
Otto J.: Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2001.
Polak M.: „Duszpasterskie nawrócenie” jako wyraz nowej ewangelizacji w warunkach rozwiniętego modernizmu. „Teologia Praktyczna” 12:2011.
Przybysz M.: Public relations w nowej ewangelizacji. W: Polskie drogi nowej ewange-lizacji. Red. K. Święs, D. Lipiec. Lublin: Wydawnictwo KUL 2014.
Przyczyna W.: Rola przepowiadania słowa Bożego kształtowaniu uczniów Chrystusa dziś. W: Bądźmy uczniami Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2007/2008. Red. S. Stułkowski. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 2007.
Sowier-Kasprzyk I.: Marketing partnerski w usługach. W: Zarządzanie marketingiem w organizacjach usługowych. Red. K. Stala, A. Widawska-Stanisz. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej 2008.
Śmigiel W.: Wizyta duszpasterska, zwana kolędą, jako szansa na ewangelizację osób dystansujących się od Kościoła. „Teologia praktyczna” 14:2013.
Wereda W.: Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) a postępowanie nabywców na rynku usług. Warszawa: Difin 2009.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).