Abstract
Pastoral care is an organized saving activity of the Church. To improve its effectiveness it makes use of the achievements of non-theological sciences, one of which is marketing. Making use of the theory of partnership marketing is of particular importance. It is focused on the customer retention, therefore the rules of it can also be applied in the circumstances of secularization and individualization of the social life. These processes result in maintaining the distance to the Church and in leaving the Church. The article presents the essence of relationship marketing, as well as the relationships between the quality, communication, inner marketing and pastoral care.References
Fedorowicz T.: Duszpasterze Niewidomych s. 16 (mps w Archiwum Krajowego Duszpasterstwa Niewidomych w Warszawie).
Flejterska E., Gracz L., Rosa G., Smalec A.: Marketing partnerski. Wybrane problemy. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2008.
Gordon I.H.: Relacje z klientem. Marketing partnerski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2001.
Hołownia S.: Odnowa wizerunku Kościoła. Jak? W: Rok wiary – rok odnowy. Red. K. Kaucha, A. Pietrzak, W. Rebeta. Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.
Kamiński R.: Duszpasterstwo . W: Leksykon teologii pastoralnej. Red. R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski. Lublin: TN KUL 2006.
Kwiatek P., Waśkowski Z.: Marketing relacji. W: Kompendium wiedzy o marketingu. Red. B. Pilarczyk, H. Mruk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 s. 311-326.
Lipiec D.: Formacja pastoralna prezbitera. „Studia Teologiczne. Białystok-Drohiczyn-Łomża” 23:2005.
Lipiec D.: Odwiedziny duszpasterskie rodzin. W: Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna. Red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń. Rzeszów: Wydawnictwo Diecezjalne 2013.
Mariański J.: Katolicyzm polski – ciągłość i zmiana. Studium socjologiczne. Kraków: WAM 2011.
Michalik J.: Troska o więzi braterskie we wspólnocie Kościoła. W: Kościół naszym do-mem. Program duszpasterski na rok 2011/2012. Red. S. Stułkowski. Poznań: Wydawnictwo Święty Wojciech 2011.
Otto J.: Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2001.
Polak M.: „Duszpasterskie nawrócenie” jako wyraz nowej ewangelizacji w warunkach rozwiniętego modernizmu. „Teologia Praktyczna” 12:2011.
Przybysz M.: Public relations w nowej ewangelizacji. W: Polskie drogi nowej ewange-lizacji. Red. K. Święs, D. Lipiec. Lublin: Wydawnictwo KUL 2014.
Przyczyna W.: Rola przepowiadania słowa Bożego kształtowaniu uczniów Chrystusa dziś. W: Bądźmy uczniami Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2007/2008. Red. S. Stułkowski. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 2007.
Sowier-Kasprzyk I.: Marketing partnerski w usługach. W: Zarządzanie marketingiem w organizacjach usługowych. Red. K. Stala, A. Widawska-Stanisz. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej 2008.
Śmigiel W.: Wizyta duszpasterska, zwana kolędą, jako szansa na ewangelizację osób dystansujących się od Kościoła. „Teologia praktyczna” 14:2013.
Wereda W.: Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) a postępowanie nabywców na rynku usług. Warszawa: Difin 2009.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).