Abstract
The paper is divided into three sections. The first section gives the brief overview of life in the plural world. In the second section the human being is shown as the highest value. The third, final section investigates pro-existence in the service or religion followers. Religious pluralism refers to an evangelical attitude of openness and kindness towards all religions, which however does not create the obligation to recognise all religious as true. The concept indicates three planes of dialogue with representatives of other religions, among which this is the plane of common values that is particularly important. Furthermore, the value held in the highest regard should be human dignity, and only by conducting our life according to the rules of pro-existence (living for others) can we show our respect to every human. This may be achieved by moving from the egotistic life to living for “the other”, regardless of the accepted worldview or religious practice. Only in this way will religiously diverse societies get closer together and make way for the highest of the worldly goods, the other man.
References
Bronk A.: Podstawy nauk o religii. III wyd. Lublin 2009 s. 321–323.
Cymarzewska-Wlaźlik L.: Pluralizm. III. W religii. W: Encyklopedia katolicka T. 15. Lublin 2012 kol. 829.
Dialog z religiami pozachrześcijańskimi. W: H. Słotwińska, W. Głowa: Dialog Boga z człowiekiem. Lublin 2012 s. 122–125.
Granat W.: Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej. Poznań 1985.
Jan Paweł II: Encyklika Dives in misericordia 30 listopada 1980.
Jan XXIII: Encyklika Pacem in terris 11 kwietnia 1963: AAS 55(1963).
Jezierska E.J.: Żyjemy dla Pana – Umieramy dla Pana (Rz 14,8). Proegzystencja chrystocentryczna chrześcijan w myśli Pawłowej. Wrocław 1993.
Jougan A.: Słownik kościelny łacińsko-polski. wyd. III. Poznań-Warszawa-Lublin 1958.
Kamiński S.: Z metafi lozofi i człowieka. W: M. A. Krąpiec: Dzieła. T. IX. Ja człowiek. Lublin 1991 s. 11–25.
Klementowicz M.: Idea proegzystencji w przepowiadaniu homilijnym Arcybiskupa Alfonsa Nossola. Lublin 2014 (mps.).
Krąpiec M.A.: Kim jest człowiek? W: Tenże: Wprowadzenie do filozofi i. Lublin 1996 s. 269–334.
Krąpiec M.A.: Ja człowiek. W: Tenże: Dzieła. T. IX. Lublin 1991 s. 58–520.
Lothar U.: Proexistentz. W: Lexikon für Theologie und Kirche. T. 8. Red. W. Kasper. Freiburg-Basel-Wien 1999 kol. 613.
Łukaszyk R., Miś R., Zimoń H.: Dialog z religiami pozachrześcijańskimi. EK T. 3 kol. 1277–1281.
Najman K., Szymik J.: Proegzystencja. W: EK T. 16. Lublin 2012 kol. 439.
Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin 2000.
Pius XII: Orędzie radiowe. 24 grudnia 1944: AAS 37(1945).
Siemianowski A.: Antropologia filozoficzna. Gniezno 1996.
Sobór Watykański II: Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate. W: Sobór Watykański II: Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst łacińsko-polski. Poznań 1968 s. 517–523.
Sobór Watykański II: Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae. W: Sobór Watykański II: Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst łacińsko-polski. Poznań 1968 s. 414–426.
Sobór Watykański II: Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. W: Sobór Watykański II: Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst łacińsko-polski. Poznań 1968 s. 537–620.
Uniwersalny słownik języka polskiego. Red. S. Dubisz. T. 1. Warszawa 2003.
Wojciszke B.: Relacje interpersonalne. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Red. J. Strelau. T. 3. Gdańsk 2000.
Wolanin A.: Dialog chrześcijaństwa z innymi religiami. Kraków 1993.
Znaniecki F.: Antropologia filozoficzna Maxa Schelera. „Studia Pelplińskie” T. 1: 1969 s. 143–188.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).