Abstract
The current growing migration wave in Europe has been a challenge not only for politicians and economists, but also for the Church in Poland, which, so far, has not struggled in this area. Her past experience was mainly related to the pastoral care of Poles living in exile in many countries of the world. The article deals with pastoral problems related to the intensity of migration movements. It also shows, on the basis of sociological research, changes in the attitudes of Poles towards migrants and refugees, and then introduces the main ideas of the Church’s teaching on the phenomenon of migration. In the fi nal part, the article tries to formulate proposals that could used
as an impulse for the Polish pastoral ministry.
References
Abp Gądecki: w sprawie uchodźców kierunek wskazuje Jezus, nie politycy – http://episkopat.pl/abp-gadecki-w-sprawie-uchodzcow-kierunek-wskazuje-jezus-nie-politycy/ [dostęp: 10.11.2017].
Hall D., Mikulska-Jolles A.: Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców. Analizy, Raporty, Ekspertyzy. Nr 1/2016. Red. W. Klaus. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej i Laboratorium Migracji. Warszawa 2016.
Jan Paweł II: List apostolski Tertio millennio adveniente. „L’Osservatore Romano”. Wyd. polskie. R. 15: 1994 nr 12 s. 4–22.
Jan Paweł II: Orędzia na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 1985–2005. Opr. W. Necel. Poznań 2009.
Kongregacja Biskupów: Instrukcja dotycząca duszpasterstwa wśród migrantów De pastorali migratorum cura [22.08.1969 r.]. AAS 61: 1969 s. 614– 643. Tłum. pol. za: Posoborowe prawodawstwo kościelne (dokumenty prawno-liturgiczne). Tłum. E. Sztafrowski. T. 2 z 2. Warszawa 1970 s. 177–244.
Konieczna-Sałamatin J.: W poszukiwaniu miliona Ukraińców. „Więź“. R. 60: 2017 nr 3 (669) s. 78–91.
Konwencja dotycząca statusu uchodźców, sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 r., rozdz. 1 art. 1 p. 2. „Dziennik Ustaw”. R. 1991 nr 119 poz. 515.
Necel W.: Wprowadzenie. Jesteśmy przybyszami i osadnikami. W: Jan Paweł II: Orędzia na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 1985–2005. Opr. W. Necel. Poznań 2009 s. 5–13.
Nie tylko korytarze humanitarne. Bp Zadarko o nowych inicjatywach Kościoła na rzecz uchodźców – http://laboratorium.wiez.pl/2017/10/16/nie-tylko-korytarze-humanitarne-bpzadarko-o-nowych-inicjatywach-kosciola-na-rzecz-uchodzcow/ [dostęp:10.11.2017].
Orędzie Benedykta XVI na 98. Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 15 stycznia 2012 r.: „Migracje a nowa ewangelizacja” – http://www.emigracja.chrystusowcy.pl/index.php/dzie-migranta/2349–papie-benedykt-xvi [dostęp: 10.11.2017].
Orędzie Ojca Świętego Benedykta XVI na 99. Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 13 stycznia 2013 r. – »Migracje: pielgrzymka wiary i nadziei« – http://www.emigracja.chrystusowcy.pl/index.php/dzie-migranta/2348-ordzie-ojca-witego-benedykta-xvi na99–wiatowy-dzie-migranta-i-uchodcy-qmigracje-pielgrzymka-wiary-i-nadzieiq-13–stycznia-2013–r [dostęp: 10.11.2017].
Orędzie Ojca Świętego Franciszka na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 2014 r. »Migranci i uchodźcy: ku lepszemu światu« – http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/messages/migration/documents/papa-francesco_20130805_world-migrantsday.html [dostęp:10.11.2017].
Orędzie Ojca Świętego Franciszka na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 2015 r. –http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/messages/migration/documents/papa-francesco_20140903_world-migrants-day-2015.html [dostęp: 10.11.2017].
Orędzie Ojca Świętego Franciszka na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 2016 r. (17 stycznia 2016): Migranci i uchodźcy są dla nas wyzwaniem. Odpowiedź daje Ewangelia miłosierdzia – http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/messages/migration/documents/papa-francesco_20150912_world-migrants-day-2016.html [dostęp: 10.11.2017].
Orędzie Papieża Franciszka na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 2018 r. (14 stycznia 2018):Przyjmować, chronić, promować i integrować imigrantów i uchodźców –http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/messages/migration/documents/papafrancesco_20170815_world-migrants-day-2018.html [dostęp: 10.11.2017].
Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Migrantów i Podróżujących: Instrukcja Erga migrantes caritas Christi [3.05.2004] – http://rodzinarodzinie.caritas.pl/wp-content/uploads/2016/09/INSTRUKCJA-ERGA-MIGRANTES-CARITAS-CHRISTI.pdf [dostęp: 10.11.2017].
Prisching M.: Soziologie der kollektiven Ängste. „Theologisch-praktische Quartalschrift”. Jg. 165: 2017 Heft 4 S. 339–347.
Przybysze z bliska i z daleka, czyli o imigrantach w Polsce. „Komunikat z Badań CBOS” nr 93/2015. Opr. K. Kowalczuk. Warszawa, czerwiec 2015.
Signifredi M.: Korytarze humanitarne – bezpieczeństwo i solidarność. „Więź”. R. 60: 2017 nr 3 (669) s. 147–152.
Sobór Watykański II: Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. W: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Nowe tłumaczenie. Poznań 2002 s. 526–606.
Stosunek do innych narodów. „Komunikat z Badań CBOS” nr 14/2015. Opr. M. Omyła-Rudzka. Warszawa, styczeń 2015.
Stosunek Polaków do przyjmowania uchodźców. „Komunikat z Badań CBOS” nr 1/2017. Opr. A. Głowacki. Warszawa, styczeń 2017.
Uchodźca czy migrant? Tłumaczymy różnice i wyjaśniamy ich sens. UNHCR. The UN Refugee Agency/Polska – http://www.unhcr.org/pl/365-plwiadomosci2016uchodzca-czymigrant-tlumaczymy-roznice-i-wyjasniamy-ich-sens-html.html [dostęp: 10.11.2017].
Wewnątrzunijna mobilność obywateli państw trzecich. Raport przygotowany przez Krajowy Punkt Kontaktowy Europejskiej Sieci Migracyjnej w Polsce. Październik 2013.
Krajowy Punkt Kontaktowy Europejskiej Sieci Migracyjnej w Polsce Ministerstwo Spraw Wewnętrznych – Departament Polityki Migracyjnej. Red. K. Łukaszczyk. Warszawa 2013.
Wiśniowska I.: Aus der Ukraine über Russland nach Polen. „Ost-West. Europäische Perspektiven”. Jg. 17: 2016 Heft 4 S. 252–260.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).