Family Life Education as a Tool for Learning Through Discovering and Experiencing Values
PDF (Język Polski)

Keywords

pedagogy
family life education
school
values
active

How to Cite

Zellma, A. (2017). Family Life Education as a Tool for Learning Through Discovering and Experiencing Values. Teologia Praktyczna, (18), 135–146. https://doi.org/10.14746/tp.2017.18.10

Abstract


Family life education delivered by Polish schools requires well-organised classes to make pupils more multilaterally active. Of particular importance is learning through discovering and experiencing values as it activates pupils, thus allowing to properly implement that part of the curriculum which refers not only to communicating the message, but also to developing skills and social attitudes. It may also contribute to internalising values and upholding them in everyday life. Correctly presented issues encourage pupils to resolve them. Such issues foster active participation in discussions on the value of marriage and family. They show the universal values and stimulate pupils to think creatively and arrive at conclusions about their own attitude towards marriage and family. Learning through discovering and experiencing values during family life education classes requires appropriate methodologies and teaching methods. Teaching aids such as short educational videos, plays and varieties of drama, e.g. sociodrama can prove benefi cial, as they evoke various emotions and lead to discussions on the valuation of marriage and family.

https://doi.org/10.14746/tp.2017.18.10
PDF (Język Polski)

References

Bereźnicki F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001.

Kupisiewicz C.: Dydaktyka ogólna. Warszawa 2000.

Łęski Z.: Transakcje nauczyciel – uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych. „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” 2012 nr 1 s. 49–63.

Ministerstwo Edukacji Narodowej. Nowy pakiet materiałów dla nauczycieli WDŻ. https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/nowy-pakiet-materialow-dla-nauczycielI-wdz.html [dostęp: 10.04.2017].

Miterka E.:. Teoria wielostronnego kształcenia osobowości podstawą sytuacji edukacyjnych z informatyki w gimnazjum. „Roczniki Pedagogiczne” T. 7: 2015 nr 2 s. 23–38.

Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Dz. U. z 2009 nr 131 poz. 1079.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Załącznik nr 2. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. RP z 2017, poz. 356.

Rumik A.: Wychowanie do życia w rodzinie bez zmian. https://www.experto24.pl/oswiata/ksztalcenie-I-wychowywanie/wychowanie-do-zycia-w-rodzinie-bez-zmian.html#.WP9czdykLIU [dostęp: 10.03.2017].

Sawiński J.P.: Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Warszawa 2014.

Szuścik U.: Edukacja plastyczna – rozważania o wychowaniu ku sztuce. „Wartości w Muzyce” 2012 nr 4 s. 398–405.

Śnieżyński M.: Dialog edukacyjny. Kraków 2001.

Zaczyński W.: Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia. Warszawa 1990.