Abstract
Globalization is a multidimensional process aff ecting many fi elds of life, namely politics, economy, society, culture and religion. On an unprecedented scale religious systems are transmitted and assimilated into a new environment. Thus, sociologists, psychologists and theologians seem justifi ed in refl ecting upon the religious contexts of globalization. A family is a litmus paper for social processes. Religious diversity in a multicultural family may broaden the knowledge of one’s beliefs and stimulate spiritual development. It appears useful when one is confronted with the spouse’s beliefs. However, religious diff erences often cause negative consequences. They emerge fully during everyday marriage life, when the spouses are facing specifi c situations and choices between what is good or bad, that refer to axiology. There is no doubt that globalization in some aspects may be a threat to a family and also to whole societies. Therefore, it is advisable to track the negative consequences of globalization and at the same time to use its potential to the full. Such an approach will allow to create adequate programmes for evangelization and pastoral work. Ongoing processes of globalization deprive the Church of many issues of religious socialization. That is why it is crucial to answer the following questions: what institutions and environments may eff ectively care for the transmission of the faith and form believers with a mature personality in a multicultural world.References
Bardziej J.: Zakorzenienie i alternacja: tożsamość jednostki w społeczeństwie tradycyjnym. W: Tożsamość i jej przemiany a kultura, Red. P. Oleś. Lublin 2008 s. 215-245.
Bell D.: Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa 1994.
Bronk A.: Zrozumieć świat współczesny. Lublin 1998.
Danilewicz W.: Oblicza dzieciństwa w rodzinach rozłączonych z powodu migracji zagranicznych rodziców. W: Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Red. B. Matyjas. Kielce 2005 s. 73-84.
Drożdż B.: Uwarunkowania społeczno-kulturowe ewangelizacji w Polsce na początku XXI wieku. W: Ewangelizacja odpowiedzią Kościoła w Polsce na wyzwania współczesności. Red. W. Przygoda, E. Robek. Sandomierz 2011 s. 45-57.
Dziekoński S.: Specyfika chrześcijańskiego wychowania w rodzinie. W: Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Red. A. Rynio. Lublin 2007 s. 693-705.
Geisler R.: Jednostka i społeczeństwo w postmodernizmie. Częstochowa 1999.
Giddens A.: Europa w epoce globalnej. Warszawa 2009.
Grabowska-Lusińska I., Okólski M.: Migracja z Polski po 1 maja 2004 r.: jej intensywność i kierunki geograficzne oraz alokacja migrantów na rynkach pracy Unii Europejskiej. Warszawa 2008.
Hofstede G.: Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa 2000.
Kawczyńska-Butrym Z.: Migracje. Wybrane zagadnienia. Lublin 2009.
Libiszowska-Żółtkowska M.: Nowe ruchy religijne w globalnej przestrzeni. W: Religia i religijność w warunkach globalizacji. Red. M. Libiszowska-Żółtkowska. Kraków 2007 s. 196-210.
Mariański J.: Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne. Warszawa 2010.
Mariański J.: Szanse i zagrożenia wychowania chrześcijańskiego w niestabilnym świecie. W: Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Red. A. Rynio. Lublin 2007 s. 523-538.
Matsumoto D., Juang J.: Psychologia międzykulturowa. Gdańsk 2007.
Nikitorowicz J.: Pogranicze tożsamości. Edukacja międzykulturowa. Białystok 1995.
Nowicka E.: Rozdroże tożsamościowe. Dylematy potomków małżeństw narodowo mieszanych. „Kultura Współczesna”. 2005 nr 3 s. 115-130.
Olearczyk T.: Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny. Kraków 2007.
Paleczny T.: Interpersonalne stosunki międzykulturowe. Kraków 2007.
Pisula R.: Potrzeba inicjacji chrześcijańskiej w Kościele polskim. Ku katechezie katechumenalnej. „Katecheta” R. 43: 1999 nr 1 s. 9-20.
Rostowski J.: Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa 1987.
Sobecki M.: Komunikacja międzykulturowa w wymiarze religijnym jako wyzwanie edukacyjne. W: Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Red. J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, B. Boćwinka-Kiluk. Warszawa 2014 s. 107-118.
Sowa-Behtane E.: Rodziny wielokulturowe. Kraków 2016.
Stopikowska M.: „Przeżyłam piekło” – oświadczenia kobiet w świetle pamiętników muzułmanek i żon muzułmanów – między stereotypem a rzeczywistością. W: Etykieta czy drogowskaz. Rola stereotypów w przestrzeniach edukacyjnej różnorodności. Red. M. Łojko, M. Grochalska. Olsztyn 2013 s. 213-224.
Stopikowska M.: Małżeństwa polsko-arabskie: specyfika i zagrożenia. W: Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Red. J. Stala. Kraków 2014 s. 539-549.
Świda-Ziemba H.: Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie. Warszawa 2000.
Walczak M.: Psychologiczna prognoza trwałości małżeństw dwukulturowych „Problemy Rodziny” 2001 nr 1 s. 23-28.
Walkowska D.: Społeczne skutki eurosieroctwa. W: Migracje – wyniki aktualnych badan i analiz. Red. O. Dębowska. Kraków 2007 s. 117-120.
Wyżlic M.: Migracja zarobkowa – zagrożeniem dla więzi małżeńskiej. „Cywilizacja” 2010 nr 32 s. 129-138.
Zwoliński A.: Wprowadzenie do rozważań o narodzie. Kraków 2005.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).