Abstract
Christ’s Great Commission: Go out to the whole world; proclaim the Good News to all creation (Mk 16,15) sets before the theologian the question about the place of proclaiming God’s Word and the forms of this proclamation. One of the major places of evangelization today is the virtual world. The aim of the article is an analysis of the content of Internet portals in the Poznań archdiocese. Research makes us realize that 25% of parishes still do not have their own portals. The author draws attention to the need to implement a thoroughly considered visual strategy of the parish, in which an essential role will be played by a presentation of the parish community during liturgy and evangelization activities. The article postulates a constructive communication based on building a message that would shape the conscience of the recipients, but also warns against fi lling the Internet with religious kitsch. The pastor should not treat the portal as a private blog of which he is the author but rather as a platform for pastoral suggestions that can be lived out by the faithful. The overriding goal is to enthuse the potential recipients while proclaiming the Good News to all creation.
References
Benedykt XVI: Orędzie na 40. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2006.
Benedykt XVI: Orędzie na 43. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2009.
Benedykt XVI: Orędzie na 44. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2010.
Benedykt XVI: Adhortacja apostolska Verbum Domini 2010.
Benedykt XVI: Orędzie na 46. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2012.
Benedykt XVI: Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2013.
Drożdż M.: Głosić Dobrą Nowinę na cyfrowych areopagach. W: Bramy prawdy i wiary. Benedykt XVI o mediach. Red. M. Legan. Kraków 2016.
Franciszek: Orędzie na 49. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2015.
Franciszek: Orędzie na 51. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2017.
Jan Paweł II: Orędzie na 36. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2002.
Kloch J.: Kościół w Polsce wobec Web 2.0. Kielce 2013.
Levinson P.: New New Media. Boston 2009.
Przybylska R., Przyczyna W.: Pisownia słownictwa religijnego. Tarnów 2011.
Smoleń J.: Internet jako medium komunikacyjne w Kościele na przykładzie diecezji tarnowskiej, „Biuletyn Edukacji Medialnej” R. 2008 nr 1 s. 116–128.
Szczepaniak M.: Strona internetowa parafi i narzędziem nowej ewangelizacji. „Teologia Praktyczna” R. 12: 2011 s. 149–168.
XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów: Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej. Lineamenta 2011.
Zdunkiewicz-Jedynak D.: Surfując po internecie w poszukiwaniu Boga… Tarnów 2006.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).