Abstract
The question of the Reformation in religious education textbooks for young people in 1990–2010 by Beata Bilicka is a continuation of her earlier research discussed in The question of the Reformation in catechisms and religious education textbooks in 1945–1990 (Teologia Praktyczna vol. 18, Poznań 2017, pp. 25–41). A temporal framework adopted in the text encompasses the years from 1990 to 2010. The year 1990 marks the return of religious education to schools and kindergartens, which required the adjustment of religious education classes to the demands of the school, also in terms of textbooks. The year 2010 is associated with the publication of a core curriculum and syllabus of teaching religious education, which entailed the revision of textbooks. The main sources used in the research are religious education textbooks for students of lower secondary schools and secondary schools where the theme of schism in Western Christianity in the 16th century is discussed. The sources are analyzed and presented as a synthesis of the results. The article consists of three parts. The fi rst one discusses the causes and the course of the Reformation in religious education textbooks, the second part presents the basic principles of Protestant theology, while the third part includes synthetic conclusions.
References
Bagrowicz J.: O teorii i praktyce recenzowania podręczników. W: P. Tomasik (opr.). W trosce dobre podręczniki. Vademecum dla autorów i recenzentów podręczników katechetycznych. Kraków 2003 s. 26–42.
Benedykt XVI: Przemówienie do pierwszej grupy biskupów polskich przybyłych do Rzymu z wizytą „ad limina Apostolorum”, Watykan 26 XI 2005, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/adliminapl1_26112005.html [dostęp: 3.04.2018].
Bilicka B.: Dialog ekumeniczny i międzyreligijny w katechezie gimnazjalnej. Filozofia Dialogu T. 5. Poznań 2007 s. 225–241.
Bilicka B.: Zagadnienie reformacji w katechizmach i podręcznikach do nauki religii w latach 1945–1990. „Teologia Praktyczna” 18: 2017 s. 25–41.
Charytański J., Kubik W., Murawski R., Spławski A. (red.): Spotkania z Bogiem. Cz. II – Spotkania z Bogiem w Kościele. Materiały katechetyczne dla ucznia II klasy szkół ponadpodstawowych. Kraków 1994.
Jackowiak D., Szpet J. (red.): Wolni przez miłość. Klasa II gimnazjum. Poznań 2000.
Jan Paweł II: Adhortacja apostolska Catechesi tradendae. Watykan 1979. Wyd. pol. Warszawa 1980.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski: Program nauczania religii. Kraków 2001.
Konferencja Episkopatu Polski: Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce. Kraków 2001.
Kopiec J.: Reformacja. W: Encyklopedia katolicka. T. XVI. Lublin 2012 kol. 1300–1304.
Lis R. (red.): Jezus Chrystus objawia prawdę o Bogu i człowieku. Podręcznik dla I klasy gimnazjum. Lublin 2004.
Lis R. (red.): W świetle Chrystusa – Prawdy. Podręcznik do religii dla II klasy liceum i technikum. Lublin 2003.
Łabendowicz S. (red.): Chrystus mocą Ducha Świętego uczy i posyła. Podręcznik do nauki religii dla III klasy gimnazjum. Radom 2003.
Łuczak H.: Wspólnota zbawienia. Materiały katechetyczne dla ucznia – cz. II. Warszawa 1990.
Marek Z. (red.): Jestem świadkiem Chrystusa w Kościele. Podręcznik do religii dla I klasy liceum i technikum. Kraków 2002.
Marek Z. (red.): Jezus prowadzi i zbawia. W drodze do Emaus. Podręcznik do religii dla III klasy gimnazjum. Kraków 2001.
Próchniewicz J. (opr.): Religia dla klasy III gimnazjum. Warszawa 2001.
Tomasik P.: Dom na skale. Podręcznik do nauki religii dla II klasy gimnazjum. Warszawa 2000.
Tomasik P. (opr.): W trosce o dobre podręczniki. Vademecum dla autorów i recenzentów podręczników katechetycznych. Kraków 2003.
Tomasik P.: Religia w dialogu z edukacją. Warszawa 2004.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).