Correlation between religious education classes and ethics classes – logic or absurdity?
PDF (Język Polski)

Keywords

ethics
religion
religious education
ethics education
Polish school
correlation
pedagogy
education

How to Cite

Kostorz, J. (2018). Correlation between religious education classes and ethics classes – logic or absurdity?. Teologia Praktyczna, (19), 91–101. https://doi.org/10.14746/tp.2018.19.06

Abstract

The main purpose of the article is to present the logic of a correlation between religious education classes and ethics classes. Keeping in mind that at present ethics classes are not compulsory but rather optional, it is argued that those classes should become obligatory for students at schools. Firstly, as a reminder, the present status of ethics classes in Polish schools is discussed. The importance of ethics classes for the personal development of each student is indicated as well. It is pointed out that ethics classes are a signifi cant source of knowledge about life values, moral norms, basic rules of life in the community, personal principles, as well as an important place to learn the principles of the society and a holistic approach to personal growth and development of each individual student. In these educational and didactical means of infl uence the most universal values are deemed very important. With the theoretical, practical and educational character of  these classes as the background, the logic of correlation between religious education classes and ethics classes is presented. The need to make ethics classes compulsory in Polish schools is insisted on. Finally, the challenges in the correlation between religious education classes and ethics classes are discussed.

https://doi.org/10.14746/tp.2018.19.06
PDF (Język Polski)

References

Etyka w szkole.: https://www.rodzice.pl/etyka-w-szkole/ [dostęp: 7.04.2018].

Jeżowski A., Madalińska-Michalak J., Szymon W.: Etyka w systemie edukacji w Polsce. Warszawa 2017.

Kabaj J.: Etyka w szkole: uwagi do programu nauczania etyki w szkole. „Res Humana” 19: 2010 nr 5 s. 27–33.

Kultys J.A.: Etyka w szkole – teoria i praktyka. „Słupskie Studia Filozoficzne” 2001 nr 3 s. 97–106.

Lebiedziński W.: Etyka w szkole: problemy i dylematy. „Res Humana” 19: 2009 nr 1 s. 36–37.

Religia i etyka w szkole – MEN wyjaśnia. http://www.rp.pl/Edukacja-i-wychowanie/309219962–Religia-i-etyka-w-szkole---MEN-wyjasnia.html [dostęp: 7.04.2018].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. DzU 2017 poz. 356.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. DzU 2017 poz. 703.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum, ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. DzU 2018 poz. 467.

Sikora P.: Religia, etyka i filozofi a w szkole. „Dyrektor Szkoły” 2014 nr 3 s. 14–17.

Szczęsny W.W.: Etyka. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1. Red. T. Pilch. Warszawa 2003 s. 1067–1068.