Abstract
The crisis of the Christian tradition in contemporary societies revealed, among other things, the importance of religious education of the young generation. Recently in this area a demand has occurred to treat children, during conversations with them about God, as fully fledged theologians doing so-called child theology. This term is interpreted in three ways: as children`s own theological reflection, as the act of doing childish theology by adults with children and as theology for children (a clarification of academic theology). Nevertheless child theology can be regarded as theology only in a broad sense, as a way of understanding and practicing the faith. Therefore it is practical theology, namely a programme of Christian education in which a child is considered an agent of religious and educational actions. Since doing this childish theology with doing religious actions always takes the specific cultural form, child theology can be recognised also as a cultural form of theology. And because it draws upon co-called pop-culture, it can be called pop-theology as well.
References
Bardet A.-M. i in.: Jak rozmawiać z dziećmi o Bogu. Tłum. M. Krzeptowska. Wrocław 2008.
Bucher A.A.: Kinder als Theologen? „Zeitschrift für Religionsunterricht und Lebenskunde”. R. 1992 nr 1.
Büttner G., Rupp H.: Theologisieren mit Kindern. Stuttgart 2002. 140
Dekert T.: Tylko Bóg wie, czy istnieje. Teologia dziecięca. Kraków 2013.
Härle W.: Was haben Kinder in der Theologie verloren? Systematisch-theologische Überlegungen zum Projekt einer Kindertheologie. W: Jahrbuch für Kindertheologie. T. 3. Stuttgart 2004.
Hull J.M.: Wie Kinder über Gott reden. Ein Ratgeber für Eltern und Erziehende. Gütersloh 1997.
Kalbarczyk A.: Przepowiadanie a koncepcja rozwoju jako „współkonstruowania rzeczywistości” i „teologia dziecięca”. W: Media na przełomie. Dziennikarstwo, kaznodziejstwo, edukacja medialna. Śp. Ksiądz Profesor Antoni Lewek (1940-2010) – Księga Pamiątkowa. Red. K. Marcyński, J. Szaniawski, J. Twardy. Warszawa 2011.
Rahner K.: Gedanken zu einer Theologie der Kindheit. W: Menschsein und Menschwerdung Gottes. Studien zur Grundlegung der Dogmatik, zur Christologie, Theologischen Anthropologie und Eschatologie (Sämtliche Werke 12). Freiburg – Basel – Wien 2005.
Reilly G.: Religiöse Kulturhermeneutik und religiös-kulturelle Identität in einer pluralen Schule. „Zeitschrift für Religionspädagogik“. R. 2009 nr 1.
Saß M.: „Maria war die Frau von Jesus“? – Chancen und Grenzen kindertheologischer Zugänge. W: Jahrbuch für Kindertheologie. t. 10 Stuttgart 2011.
Schweitzer F.: Das Recht des Kindes auf Religion. Ermutigungen für Eltern und Erzie-her. Gütersloh 2000.
Schweitzer F.: Was ist und wozu Kindertheologie? W: Jahrbuch für Kindertheologie. T. 2. Stuttgart 2003.
Wie sieht Gott eigentlich aus? – Wenn Kinder nach Gott fragen. Red. Ch. Th. Scheilke, F. Schweitzer. Gütersloh 2002.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).