O czasopiśmie

Cel i zakres
Czasopismo drukuje naukowe prace dotyczące testów psychologicznych i innych narzędzi badawczych. Poświęcone jest także badaniom procesu diagnozowania i jego kontekstu oraz analizom wyników stosowania psychologicznych narzędzi pomiarowych. Czasopismo łączy wiedzę z obszaru psychologii i psychometrii. Pismo jest adresowane do psychologów zatrudnionych w różnych działach psychologii stosowanej, środowisk akademickich, studentów oraz przedstawicieli dyscyplin pokrewnych zainteresowanych najnowszymi osiągnięciami psychologii.
Czasopismo prezentuje aktualną wiedzę o diagnozowaniu, stanowiąc uzupełnienie publikacji podręcznikowych. Promuje dobre obyczaje w obszarze diagnozowania, zwracając uwagę prawne i etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Artykuły są przyjmowane do publikacji na podstawie opinii recenzentów, zgodnie z przedstawioną procedurą.
Każdego roku na polskich uczelniach kształcących psychologów prowadzone są setki badań z wykorzystaniem komercyjnych i/lub własnych narzędzi diagnostycznych. Jest wśród nich wiele prac wartościowych i wartych opublikowania, także ze względu na ich praktyczna przydatność. Zachęcanie ich autorów do publikowania nie tylko zwiększa ich kompetencje, ale też buduje przekonanie, że ich praca się liczy, że ma znaczenie dla osób spoza diady: magistrant-promotor. Publikacje w czasopiśmie pozwolić mogą na dostęp innych osób do gotowych autorskich narzędzi lub polskich adaptacji narzędzi zagranicznych. Artykuł to szybki i trwały sposób na udostępnienie interesujących wyników i refleksji środowisku psychologów.
Wychodzimy z założenia, że proces badania trafności narzędzi psychologicznych (testów) trwa przez cały czas używania danego narzędzia i praktycznie się nie kończy. Dlatego jesteśmy zainteresowani wynikami badań w różnych grupach, jak też korelatami wyników testowych oraz dzielenia się praktycznymi doświadczeniami w obszarze diagnozowania. Pismo jest otwarte na praktykę psychologiczną i współpracę z innymi ośrodkami akademickimi.
Chcemy tą drogą działać na rzecz otoczenia, szczególnie na rzecz praktyki psychologicznej oraz stwarzać warunki do wszechstronnego rozwoju studentów i doktorantów. Mamy nadzieję, że publikacje w czasopiśmie pozytywnie wpłyną na praktykę diagnozowania i jego nauczanie.

Historia czasopisma
Pomysł czasopisma wspierającego praktykę psychologiczną w obszarze diagnozowania pojawił się w 2011 roku. Dyskutowaliśmy o nim w zespole osób prowadzących na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zajęcia z diagnozy psychologicznej. Uważamy, że jako nauczyciele akademiccy mamy zarówno obowiązki wobec nauki, dydaktyki, jak i wobec zawodu. Naszym obowiązkiem wynikającym ze społecznej odpowiedzialności za poziom praktyki psychologicznej jest działanie na rzecz otoczenia, szczególnie stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju psychologów-praktyków, a także studentów i doktorantów.
W dniu 17 września 2014 Sąd Okręgowy w Poznaniu Wydział I Cywilny wpisał do rejestru dzienników i czasopism "Testy psychologiczne w praktyce i badaniach" pod numerem RPR 3288.

Zasady etyki
Redakcja dba o utrzymanie standardów etycznych w publikacjach naukowych i podejmuje wszelkie działania przeciwdziałające ich naruszaniu. Artykuły przyjmowane do publikacji oceniane są nie tylko pod kątem rzetelności oraz przydatności naukowej, ale także zgodności ze standardami etycznymi dotyczącymi badań naukowych z udziałem ludzi oraz publikowania. Redakcja zobowiązuje się nie udostępniać żadnych informacji dotyczących przedłożonych manuskryptów nikomu poza pierwszym autorem, recenzentami, potencjalnymi recenzentami oraz innymi bezpośrednimi współpracownikami redakcji.

Opis procesu recenzji
Wszystkie konieczne kroki procedury recenzowania opisane są po zalogowaniu się na stronie recenzji (link jest przesłany w mailu).
Autorzy, którzy nadsyłają artykuły do publikacji wyrażają tym samym zgodę na procedurę recenzencką czasopisma, na ewentualne naniesienie poprawek sugerowanych przez recenzentów oraz na publikację tekstu w formie elektronicznej.
Teksty kierowane do publikacji przyjmowane są wyłącznie na podstawie oceny ich wartości naukowej, prezentację osiągnięć naukowych, przydatności dla praktyki psychologicznej i bez komercyjnego celu.
Każdy artykuł poddawany jest w pierwszym etapie ocenie formalnej przez Redakcję, a następnie kierowany do recenzentów.
Warunkiem dopuszczenia tekstu do dalszych czynności recenzyjnych (drugiego etapu) jest jego zgodność z profilem czasopisma.
Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki, w której zatrudniony jest autor.
Stosuje się zasadę, że autor i recenzenci znają swoją tożsamość (tzw. otwarta recenzja). Recenzent musi podpisać deklarację o nie występowaniu konfliktu interesów. Recenzowanie trwa do 4 tygodni.
Recenzja sporządzona według jest jednakowych kryteriów i musi kończyć się jednoznacznym wnioskiem (a. tekst nadaje się do druku; b. tekst nie nadaje się do druku; c. tekst nadaje się do druku po wskazanych przez recenzenta zmianach lub uzupełnieniach).
Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji i ewentualny formularz recenzencki są podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej czasopisma. Po przyjęciu do recenzji tekstu należy go pobrać oraz ocenić, korzystając z wskazanego formularza zawartego na stronie recenzji. Recenzent przekazuje Redakcji recenzję sporządzoną w postaci elektronicznej (formularz recenzji). Po przesłaniu recenzji należy wybrać z listy swoją co do niego rekomendację. Cały ten proces kończy wysłanie maila do redaktora działu. Redakcja nie przyjmuje recenzji, które nie są zgodna z przesłanym wzorem recenzji.
Recenzent powinien niezwłocznie poinformować redakcję o dostrzeżonym znaczącym podobieństwie (pokrywaniu się) treści recenzowanego tekstu z inną znaną mu pracą.
Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji/numerów nie są ujawniane; raz w roku czasopismo podaje do publicznej wiadomości listę recenzentów współpracujących
Autor jest informowany o wyniku dokonanej recenzji. W przypadku gdy autor tekstu nie zgadza się z konkluzjami recenzenta, ma prawo do ustosunkowania się do nich wobec Redakcji.
W przypadku rozbieżnych albo sprzecznych opinii recenzentów, redakcja prosi o ocenę wyspecjalizowanego w danej dziedzinie członka rady naukowej pisma.
W sprawach spornych ostateczną decyzję o kwalifikacji do druku podejmuje Redaktor Naczelny.
Teksty nie mające charakteru naukowego (listy, informacje i komunikaty, przegląd czasopism, recenzje książek) nie wymagają recenzji i są kwalifikowane do druku bezpośrednio przez redaktora naczelnego.


RECENZJA DONIESIENIA Z BADAŃ EMPIRYCZNYCH
Decyzję o publikacji nadesłanego tekstu podejmują na podstawie recenzji (rekomendacji) redaktor prowadzący oraz redaktor naczelny.

Kryteria formalne
posiada tytuł także w j. angielskim
posiada streszczenie także w j. angielskim
wielkość tekstu do 15 stron
zawartość artykułu uzasadnia jego większą długość
praca dyplomowa/zaliczeniowa, na której oparty jest tekst została oceniona na >=4+

Kryteria oceny merytorycznej
tytuł odpowiada zawartości artykułu
streszczenie właściwie opisuje zagadnienie i uzyskane wyniki
słowa kluczowe dokładnie oddają treść tekstu
typowa struktura (układ treści) artykułu badawczego (empirycznego)
podstawy teoretyczne przedstawiono adekwatnie
przegląd literatury jest wystarczający (kompletny)
metodologia prowadzonych badań nie budzi zastrzeżeń
opis przeprowadzonych badań jest jasny i czytelny, pozwalający ew. powtórzyć badanie
opracowanie psychometryczne zgodne ze standardami
konkluzje (naukowe i/lub praktyczne) są dobrze uzasadnione
wszystkie tabele i ryciny wnoszą istotną wartość informacyjną
język artykułu jest poprawny i jasny
cytowania w treści publikacji mają pełne pokrycie w pozycjach ujętych w spisie cytowanej literatury i odwrotnie
zawiera informację o zgodzie autora oryginalnej wersji testu na tłumaczenie i adaptację kulturową (w przypadku narzędzi tłumaczonych)
w przypadku pracy kazuistycznej: zawiera zgodę osoby/osób badanych oraz usunięto informacje poufne
czy są jakiekolwiek etyczne zastrzeżenia dotyczące tego artykułu (jeśli tak, to należy je opisać poniżej)?

Istotne plusy tekstu
badano liczną grupę (>=100 osób)
badano trudno dostępną próbę (populację) osób
praca kazuistyczna (pokazująca znaczenie metody jakościowej lub narracji)
interesujące (nowe) dane na temat rzetelności opisywanego testu
interesujące (nowe) dane na temat struktury opisywanego testu
interesujące (nowe) dane na temat trafności opisywanego testu
zawiera opis kulturowej adaptacji narzędzia
zawiera opis konstrukcji autorskiego (oryginalnego) narzędzia
dotyczy nowych obszarów wiedzy (badań)
dotyczy tematyki ważnej dla praktyki
opisywana metoda ma znamiona przydatnej w praktyce
Szczegółowe uwagi i sugestie (w tym rozszerzenie powyższych ocen, gdy to konieczne)*

Ewentualne konieczne poprawki mają charakter:
merytoryczny
metodologiczny
etyczny
formalny (cytowanie, przypisy, bibliografia)
argumentacyjny (tok wywodu)
stylistyczny, gramatyczny, ortograficzny
nie wymaga poprawek

Informacje dodatkowe
Jestem promotorem pracy, na której oparty jest artykuł
Jestem recenzentem pracy, na której oparty jest artykuł
w wyniku recenzowania nie istnieje (nie powstaje) potencjalny konflikt interesów
zobowiązuję się nie ujawniać i/lub wykorzystywać żadnych poufnych informacji uzyskanych podczas recenzowania

Propozycja formy przypisu

RECENZJA PRACY PRZEGLĄDOWEJ
Decyzję o publikacji nadesłanego tekstu podejmują na podstawie recenzji (rekomendacji): redaktor prowadzący i oraz redaktor naczelny.

Kryteria formalne
posiada tytuł także w j. angielskim
posiada streszczenie także w j. angielskim
posiada słowa kluczowe także w j. angielskim

Kryteria oceny
tytuł dobrze oddaje treść tekstu
streszczenie i słowa kluczowe dokładnie oddają treść tekstu
przegląd literatury i badań są wystarczające (kompletne)
podstawy teoretyczne przedstawiono adekwatnie do aktualnego stanu badań
konkluzje (naukowe i/lub praktyczne) są dobrze uzasadnione
wszystkie tabele i ryciny wnoszą istotną wartość informacyjną
ma walory informacyjne także dla niespecjalistów
ma wyartykułowane odniesienia do praktyki
język jest poprawny i jasny
spis literatury cytowanej (bibliografia) sporządzana zgodnie ze standardem APA
cytowane w treści publikacje obejmują podstawowe prace z omawianego obszaru
cytowane w treści publikacje obejmują aktualne prace z omawianego obszaru
cytowania w treści publikacji mają pełne pokrycie w pozycjach ujętych w spisie cytowanej literatury i odwrotnie

Szczegółowe uwagi i sugestie*

Ewentualne konieczne poprawki mają charakter:
merytoryczny
metodologiczny
formalny (cytowanie, przypisy, bibliografia)
argumentacyjny (tok wywodu)
stylistyczny, gramatyczny, ortograficzny
nie wymaga poprawek
chcę, aby moje nazwisko nie było znane autorowi (forma recenzji ślepej)

Ślepa recenzja
chcę, aby moje nazwisko nie było znane autorowi (forma recenzji ślepej)

RECENZJA PRACY ZAMÓWIONEJ
Decyzję o publikacji nadesłanego tekstu podejmują na podstawie recenzji (rekomendacji): redaktor zamawiający oraz redaktor naczelny.

Kryteria formalne
posiada tytuł także w j. angielskim
posiada streszczenie także w j. angielskim
posiada słowa kluczowe także w j. angielskim

Kryterium podstawowe
tekst przygotowano zgodnie z ustaleniami osoby zamawiającej

Kryteria oceny
tytuł dobrze oddaje treść tekstu
streszczenie i słowa kluczowe dokładnie oddają treść tekstu i uzyskane wyniki
przegląd literatury i badań są wystarczające (kompletne)
podstawy teoretyczne przedstawiono adekwatnie do aktualnego stanu badań
konkluzje (naukowe i/lub praktyczne) są dobrze uzasadnione
wszystkie tabele i ryciny wnoszą istotną wartość informacyjną
ma wyartykułowane odniesienia do praktyki
język jest poprawny i jasny spis literatury cytowanej (bibliografia) sporządzana zgodnie ze standardem APA
cytowane w treści publikacje obejmują podstawowe prace z omawianego obszaru
cytowane w treści publikacje obejmują aktualne prace z omawianego obszaru
cytowania w treści publikacji mają pełne pokrycie w pozycjach ujętych w spisie cytowanej literatury i odwrotnie
spis literatury cytowanej (bibliografia) sporządzana zgodnie ze standardem APA

Szczegółowe uwagi i sugestie (w tym rozszerzenie powyższych ocen, gdy to konieczne)*

Ewentualne konieczne poprawki mają charakter:
merytoryczny
metodologiczny
formalny (cytowanie, przypisy, bibliografia)
argumentacyjny (tok wywodu)
stylistyczny, gramatyczny, ortograficzny
nie wymaga poprawek

Ślepa recenzja
chcę, aby moje nazwisko nie było znane autorowi (forma recenzji ślepej)

Informacje dla autorów
Tekst przekazywany do publikacji należy zgłosić przez system redakcyjny. Autorów prosimy o utworzenie konta na stronie czasopisma i zapoznanie się z instrukcją obsługi panelu sterującego procedurą składania materiałów, recenzowania oraz śledzenia przez Autorów losów wniosku.
Wszystkie manuskrypty powinny był dostarczane do redakcji w postaci plików powszechnie dostępnych procesorów tekstu (.doc, .docx lub .rtf). Tabele i rysunki należy włączał w tekst (nie załączać w oddzielnym pliku ani nie zamieszczać poza tekstem).
Zgłaszane do opublikowania teksty powinny się mieścić w jednym z działów czasopisma.
Tekst należy przygotował wg następujących zasad: Imię Nazwisko, Afiliacja, tytuł: Times New Roman 12, bold; w tekście czcionka Times New Roman 12p z interlinią 1,5 i wyrównaniem do lewej; czcionka w tabeli taka sama jak w tekście przy odstępie 1; w tekście nie stosować wyróżnień (pogrubień i rozstrzeleń); wszystkie skróty powinny być wyjaśnione w miejscu w którym po raz pierwszy pojawiają się w tekście; nie wprowadzać podziału wyrazów, nie przerzucać pojedynczych liter kończących wers do nowego wiersza; tylko śródtytuły 1. i 2. stopnia wg APA; przypisy na dole strony numerowane kolejno automatycznie rozpoczynające się od wielkiej litery, nie używać: ibidem, tamże itd.; numeracja stron na dole po prawej; na końcu tekstu nienumerowany spis cytowanej literatury 11p przy odstępie 1 w porządku alfabetycznym wg wymagań APA; przy cytowaniach źródeł internetowych prosimy o podanie daty dostępu: [dostęp: dd.mm.rrrr].
Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA: Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://apa7.liberilibri.pl/pdf/Skimina-Harasimczuk-Cieciuch(2022)-APA7-PL.pdf.
Streszczenie powinno zawierać od 50 do 120 słów. Słowa kluczowe (3-5) ułożone w porządku alfabetycznym (nie powinny być powtórzeniem tytułu pracy). Tytuł, streszczenie i słowa kluczowe w języku polskim i angielskim.
Uprzejmie prosimy o zwrócenie uwagi czy w tekście składanym do publikacji przywołane zostały ważne dla analizowanych zagadnień artykuły polskie, publikowane zarówno w czasopismach krajowych, jak i zagranicznych.
Wszystkie doniesienia z badań powinny mieć taką samą strukturę:
• Wprowadzenie teoretyczne (krótka analiza literatury przedmiotu lub podstaw teoretycznych metody, definicje pojęciowe przedmiotu pomiaru, definicje operacyjne (wskaźniki), związki z innymi konstruktami teoretycznymi (zmiennymi) (i ew. hipotezy) do ok. 30% objętości całego tekstu; część teoretyczna może był podzielona na kilka części, z których każda poprzedzona jest śródtytułem, zgodnie z regułami hierarchizacji śródtytułów)
• Badania własne
o Metoda (opis wykorzystanych narzędzi, w tym: dane formalne testów, liczba skal i ich krótki opis; liczba i format pozycji testowych; cechy psychometryczne (dane o rzetelności i trafności komercyjnej/oryginalnej wersji testu) do ok. 15%)
o Procedura badania (metodyka badania oraz opis badanych grup (i ew. opis procedury adaptacji kulturowej) do ok. 5%; wykorzystane materiały i metody statystyczne do ok. 5%
• Uzyskane wyniki (w tym szczególnie: cechy psychometryczne narzędzi w badanych grupach trafność, rzetelność; struktura czynnikowa) do ok. 30%
• Dyskusja wyników w świetle literatury do ok. 10%
• Zakończenie do ok. 5% (w tym ew. uwagi i ograniczenia prezentowanego badania)
• Literatura cytowana
Doniesienia z badań z wykorzystaniem testów psychologicznych w pracach magisterskich wymagają pisemnej rekomendacji (recenzji) promotora i recenzenta pracy magisterskiej.
Takie doniesienie z badań powinno w nienumerowanym przypisie na pierwszej stronie był opatrzone w informację, że tekst napisany został na podstawie pracy magisterskiej pod tytułem ABC przygotowanej pod kierunkiem XY i zrecenzowanej przez YZ w PQ (lub o podobnej treści w odniesieniu do innej pracy, niż magisterska).
W przypadku omawiania autorskich narzędzi należy zaznaczył, że pełna wersja dostępna jest u Autora (i podać swój adres sieciowy).
Teksty nie mające charakteru naukowego (listy, informacje i komunikaty, przegląd czasopism, recenzje książek) nie powinny mieć większej objętości niż 6,5 tysięcy znaków razem ze spacjami, czyli ok. 4 stron.
Doniesienia z badań empirycznych nie powinny przekraczać objętości 1 arkusza wydawniczego, wliczając w to bibliografię, tabele, ryciny oraz przypisy (27 tysięcy znaków razem ze spacjami, czyli do ok. 15 znormalizowanych stron), które powinny był przesłane w jednym pliku.
W czasopiśmie cały proces przygotowywania tekstu do druku realizowany jest na drodze elektronicznej. Autor po zalogowaniu może śledził aktualny status swojego artykułu.
Podczas składania tekstu do druku należy kolejno wykonywał wszystkie kroki procedury, w tym: przesłanie pliku do redakcji z własnego komputera oraz zatwierdzenie wszystkich operacji.
Recenzent sporządza pisemną ocenę artykułu na odpowiednim formularzu. Recenzja zawiera jednoznaczny wniosek dotyczący dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia, ew. warunkowego dopuszczenia do publikacji po wprowadzeniu stosownych poprawek.
Autor zostaje poinformowany o wyniku recenzji i jeśli taką konieczność wskazał recenzent dokonuje odpowiednich zmian w tekście.
Po dokonaniu poprawek Autor dostarcza do redakcji poprzez stronę czasopisma ostateczną wersję artykułu, przygotowaną zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w Wydawnictwie. Do tekstu artykułu (pliku) Autor dołącza jako pierwszą stronę informację dla redakcji o zakresie wprowadzonych poprawek, a w przypadku uwag, z którymi się nie zgadza przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.
Ostateczną decyzję o druku artykułu podejmuje redakcja na podstawie analizy uwag zawartych w recenzji i finalnej wersji tekstu dostarczonej przez autora. Przed wydrukowaniem praca przesyłana jest do ostatecznej korekty autorskiej w postaci pliku.

Recenzenci

Dotychczasowi recenzenci:
Olga Bąk
Tomasz Czub
Izabela Głębicka
Piotr Haładziński
Elżbieta Małgorzata Hornowska
Aleksandra Maria Jasielska
Katarzyna Kaliszewska-Czeremska
Anna Kamza
Władysław Jacek Paluchowski
Dariusz Parzelski
Agata Potapska
Maria Magdalena Straś-Romanowska
Joanna Urbańska
Bartosz Piotr Zalewski

Polityka otwartego dostępu
Idea Otwartego Dostępu dotyczy udostępniania w postaci cyfrowej w Internecie publikacji naukowych, danych badawczych oraz wyników badań finansowanych ze środków publicznych w celu umożliwienia bezpłatnego ich wykorzystania.
Celem udostępniania jest m.in. umożliwienie Autorom zwiększenia cytowalności prac naukowych przez zamieszczanie elektronicznych wersji opublikowanych artykułów w bazach referencyjnych, w repozytoriach naukowych i na stronach internetowych. Natychmiastowe rozpowszechnianie wyników badań przyczynia się do wzrostu nowej wiedzy i zwiększonego wpływu prowadzonych badań na rozwój nauki oraz dają możliwość sprawdzania, wykorzystywania i doskonalenia wyników badań naukowych. Powszechny i bezpłatny dostęp do aktualnej wiedzy stanowi także jeden z fundamentów funkcjonowania i rozwoju demokratycznego społeczeństwa.
Czasopismo "Testy psychologiczne w praktyce i badaniach" zapewnia natychmiastowy, otwarty dostęp do wszystkich swoich treści zgodnie z zasadą, że podstawą rozwoju nauki jest otwartość. Publikacja jest dostępna na wolnej licencji CC BY 4.0: Creative Commons – Uznanie autorstwa 4.0 – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa. Pozwala ona na kopiowanie, zmienianie, remiksowanie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie atykułów (w ostatecznej wersji wydawcy) jedynie w celach niekomercyjnych. Warunek ten nie obejmuje jednak utworów zależnych (mogą być objęte inną licencją, na przykład zezwalającą na komercyjne użycie.
Redakcja zachęca autorów do zamieszczania opublikowanych w czasopiśmie artykułów w otwartych repozytoriach (w ostatecznej wersji wydawcy) z podaniem autorstwa, tytułu, źródła oraz odnośnikiem do oryginalnego utworu ze stony czasopism i numeru DOI.
Za procedurę przyjmowania i publikowania tekstów czasopismo nie pobiera od autorów żadnych opłat.