Jakościowa analiza odpowiedzi w Teście Matryc Ravena w wersji dla zaawansowanych
PDF

Jak cytować

Szecówka-Nowak, M. . (2015). Jakościowa analiza odpowiedzi w Teście Matryc Ravena w wersji dla zaawansowanych. Testy Psychologiczne W Praktyce I Badaniach, (1), 76–95. https://doi.org/10.14746/tppb.2015.1.7

Abstrakt

Artykuł koncentruje się przede wszystkim na poszukiwaniu jakościowych aspektów Testu Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych. Celem prezentowanego badania jest propozycja analizy i kategoryzacji wszystkich możliwych odpowiedzi na zadania Testu Matryc Ravena – zarówno tych diagnostycznych (zgodnych z kluczem testu), jak i tych niediagnostycznych (niezgodnych z kluczem). Przedstawione rezultaty eksploracyjnego badania stanowią część szerszego projektu badawczego zmierzającego do poszukiwania możliwości uzyskiwania dodatkowych (poza standardowo przyjętymi przez autora testu) informacji diagnostycznych.

https://doi.org/10.14746/tppb.2015.1.7
PDF

Bibliografia

American Psychological Association, APA (1985). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Laboratorium Technik Psychologicznych.

Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Baron, H. (1996). Strengths and Limitations of Ipsative Measurement. Journal of Occupational and Organisational Psychology, 69, s. 49-56.

Blanton, H., James, J. (2006). Arbitrary metrics in psychology. American Psychologist, Vol. 61, No.1, 27-41.

Brzeziński, J. (2003). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Carpenter, P.A., Just, M.A., Stell P. (1990). What One Intelligence Test Measures: A Theoretical Account of the Processing in the Raven Progressive Matrices Test. Psychological Review, 97, 3, s. 404-431.

Chan, W. (2003). Analyzing Ipsative Data in Psychological Research. Behaviormetrika, 30, 1, s. 99- 121.

Cockcroft, K., & Israel, N. (2011). The Raven's Advanced Progressive Matrices: a comparison of relationships with verbal ability tests. South African Journal of Psychology, 41(3), 363-372.

Ernest, J.M. (2001). An Alternate Approach to Studying Beliefs about Developmentally Appropriate Practices. Contemporary Issues in Early Childhood, 2, 3 s. 337-353.

Fernández-Ballesteros, R., De Bruyn, E.E.J, Godoy, A., Hornke, L.F., Ter Laak, J., Vizcarro, C., Westhoff, K., Westmeyer, H., Zaccaganini, J.L. (2001). Guidelans for the assessment process (GAP): a proposal for discussion. European Journal of Psychological Assessment, Vol. 17, Issue 3, 187-200.

Guilford, J.P. (2005). Teoria testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych (s. 26-61). Seria: Psychologia: Teksty Źródłowe, t. 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Seria: Wykłady z Psychologii, t. 6. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hornowski, B. (1970). Analiza psychologiczna Skali J. C. Ravena. Warszawa: PWN.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1991). Test Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (2000). Test Matryc Ravena w wersji Standard TMS. Formy: Klasyczna, Równoległa, Plus. Polskie standaryzacje. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Kossowska, M. (2000). Strategie działania. Kraków: TA i WPN Universitas.

Krejtz, K., Krejtz, I. (2005). Rzetelność w analizie treści. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny. Wywiad jako postępowanie badawcze (s. 217-230). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Lilienthal, L., Tamez, E., Myerson, J., & Hale, S. (2013). Predicting performance on the Raven's Matrices: The roles of associative learning and retrieval efficiency. Journal of Cognitive Psychology, 25(6), 704-716. doi:10.1080/20445911.2013.791299.

Matczak, A. (1986). Modele funkcjonowania intelektualnego w diagnozie zdolności. Psychologia Wychowawcza, 5, 497-510.

Matczak, A. (1988). Błędne rozwiązania zadań intelektualnych jako źródło informacji przydatnych w diagnozie zdolności dziecka. Psychologia Wychowawcza, 1, 76-89.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Matczak, A. (2000). Testy inteligencji i zdolności. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1: Podstawy psychologii (s. 448-469). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (1994). Inteligencja i procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Oakland, E. (2004). Use of Educational and Psychological tests Internationally. Applied Psychology: An International Review, 53 (2), 157-172.

Okręglicka-Forysiak, E. (1993). Test Matryc J.C. Ravena. Diagnoza ilościowa i jakościowa. W: E. Okręglicka-Forysiak (red.), Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Paluchowski, W.J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Seria: Wykłady z Psychologii, t. 7. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Rao, K., & Baddeley, A. (2013). Raven's matrices and working memory: A dual-task approach.

Quarterly Journal of Experimental Psychology, 66(10), 1881-1887. doi:10.1080/17470218.2013.828314.

Raven, J. C. (1950). Guide to using The Mill-Hill Vocabulary Scale with Progressive Matrices sets A, B, C, D and E. London: H. K. Lewis and Co. Ltd.

Raven, J. C. (1956). Guide to using The Coloured Progressive Matrices, sets A, Ab, B. London: H. K. Lewis and Co. Ltd.

Raven, J. C. (1960). Guide to The Standard Progressive Matrices, sets A, B, C, D and E. London: H. K. Lewis and Co. Ltd.

Raven, J. C. (1971). Advanced Progressive Matrices, Sets I and II. Plan and use of the scale with report of experimental work. London: H. K. Lewis and Co. Ltd.

Ren, X., Wang, T., Altmeyer, M., & Schweizer, K. (2014). A learning-based account of fluid intelligence from the perspective of the position effect. Learning And Individual Differences, 3130-35. doi:10.1016/j.lindif.2014.01.002.

Shamama-tus-Sabah, S., Gilani, N., & Iftikhar, R. (2012). Ravens Progressive Matrices: Psychometric evidence, gender and social class differences in middle childhood. Journal of Behavioural Sciences, 22(3), 120-131.

Spearman, C. C. (1920). Manifold sub-theories of 'the two factors.'. Psychological Review, 27(3), 159-172. doi:10.1037/h0068562.

Spearman, C. C. (1931). Our need of some science in place of the word 'intelligence.'. Journal of Educational Psychology, 22(6), 401-410. doi:10.1037/h0070599.

Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Verguts, T., de Boeck, P. (2002). The induction of solution rules in Raven's Progressive Matrices Test. European Journal of Cognitive Psychology, 14(4), 521-547. doi:10.1080/09541440143000230.