Abstract
Introduction. The aim of the study was to develop and validate the Parental Engagement Scale (PES), an experimental tool designed to measure the level of parental engagement of both mother and father, as perceived by their child. The originality of this approach lies in focusing on the youth’s perspective and operationalizing the construct concerning the theory of family functions. Methods: the study was conducted using the CAWI technique on a sample of 145 young adults aged 18–25 years. The psychometric properties of the PES were estimated using various methods to analyze reliability and validity. Results: the factor analysis indicated a unidimensional structure of the PES, as a 10-item tool, with separate versions – mother and father. The PES showed satisfactory correlation with two standarized scales, as well as high measurement reliability. Conclusions: the pilot study confirmed the appropriateness of the operationalization of parental engagement. However, constructing the full version of the PES requires further work.
References
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne (przeł. A. Jaworowska, A. Matczak, T. Szustrowa). Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Armsden, G. C., Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427–454. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02202939
Bakiera, L. (2013). Zaangażowane rodzicielstwo a autokreacyjny aspekt rozwoju dorosłych. Difin.
Bakiera, L. (2014). Zaangażowane rodzicielstwo na tle współczesnej rodziny. Kultura i Edukacja, 2(102), 147–172. DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2014.02.07
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz: t. 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Beisert, M. (2000). Rozwód: Proces radzenia sobie z kryzysem. Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Błasiak, A. (2010). Funkcje rodziny w zmieniającej się rzeczywistości. W: A. Błasiak i E. Dybowska (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny: Praca zbiorowa (s. 73–103). Wydawnictwo WAM.
Błasiak, A., Dybowska, E. (2010). Rodzicielstwo i jego znaczenie dla procesu wychowania dziecka. W: A. Błasiak i E. Dybowska (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny: Praca zbiorowa (s. 105–127). Wydawnictwo WAM.
Borchet, J., Lewandowska-Walter, A., Połomski, P., Peplińska, A. (2020). Construction of a Parentification Questionnaire for Youth. Health Psychology Report, 8(2), 175–188. DOI: https://doi.org/10.5114/hpr.2019.89492
Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chojnacka, B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji: Perspektywa biograficzna. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Czyżowska, D., Gurba, E. (2016). Bliskość w relacjach z rodzicami a przywiązanie i poziom intymności u młodych dorosłych. Psychologia Rozwojowa, 21(4), 91–107.
Driessen, G. (2021). Parental Involvement: Types and Effects. Annual of Sofia University „St. Kliment Ohridski”. Faculty of Educational Studies and the Arts. Book of Educational Studies, 114, 7–29.
Duvall, E. M., Miller, B. C. (1985). Marriage and Family Development (wyd. 6). Harper & Row.
Epstein, J. L., Dauber, S. L. (1991). School Programs and Teacher Practices of Parent Involvement in Inner-City Elementary and Middle Schools. The Elementary School Journal, 91(3), 289–305. DOI: https://doi.org/10.1086/461656
Fantuzzo, J., Tighe, E., Childs, S. (2000). Family Involvement Questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92(2), 367–376. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.92.2.367
Farnicka, M., Grzegorzewska, I. (2015). Patterns of Aggressive Behaviour and Victimization in Adolescents. The Open Psychology Journal, 8(1), 23–31. DOI: https://doi.org/10.2174/1874350101508010023
Goodall, J., Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: A continuum. Educational Review, 66(4), 399–410. DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576
Grzegorzewska, I., Farnicka, M. (2015). Attachment and the risk of mental health disorders during adolescence. Health Psychology Report, 4(1), 8–15. DOI: https://doi.org/10.5114/hpr.2016.54545
Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne: Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Janicka, I. (2014). Partnerzy kohabitujący jako rodzice. W: I. Janicka i H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 285–303). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kaliszewska, K. (2022). Zaangażowanie rodzicielskie matek i ojców osób z niepełnosprawnością intelektualną z zespołem Downa w cyklu życia rodzin. Polskie Forum Psychologiczne, 27(2), 160–181.
Kawula, S. (2004). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: S. Kawula, J. Brągiel i A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny: Obszary i panorama problematyki (s. 45–79). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kmiecik-Jusięga, K. (red.). (2017). Profilaktyka społeczna: Kontekst rodzinny i szkolny. Akademia Ignatianum w Krakowie.
Kręcisz-Plis, E. (2020). Zaangażowanie rodzicielskie a percepcja doświadczeń rodziców dziecka z chorobą przewlekłą. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (37), 265–287.
Liberska, H. (2010). Rodzina jako kontekst rozwoju. W: M. Sobczak-Michałowska i A. Kozubska (red.), Budowanie systemu wsparcia dla rodziny. Możliwości i ograniczenia (s. 26–38). Wydawnictwo Uczelniane WSG.
Otręba-Szklarczyk, A. (2015). Czynniki oddziałujące na zaangażowanie rodziców w edukację dzieci. W: B. Niemierko i M. K. Szmigel (red.), Zastosowania diagnozy edukacyjnej: Praca zbiorowa (s. 230–239). Grupa Tomami.
Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna: Proces, narzędzia, standardy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rydz, S. (2014). Samotne rodzicielstwo. W: I. Janicka i H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 243–258). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schier, K. (2015). Dorosłe dzieci: Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Sroufe, L. A., Egeland, B. R., Carlson, E. A., Collins, W. A. (2021). Rozwój osoby: Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości (przeł. R. Andruszko). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stadniczeńko, S. L. (2015). Prawo dziecka do wychowania w rodzinie. W: S. L. Stadniczeńko (red.), Konwencja o prawach dziecka: Wybór zagadnień (artykuły i komentarze) (s. 85–118). Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna: Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szyszka, M. (2012). Jakość życia rodzin niepełnych w Polsce. W: M. Klimek i B. Więckiewicz (red.), Problemy współczesnej rodziny polskiej (s. 157–173). Wydawnictwo KUL.
Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. W: I. Janicka i H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 21–45). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tyszka, Z. (1979). Socjologia rodziny. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tyszkowa, M. (1990). Rodzina a rozwój jednostek. Grant CPBP.
Walęcka-Matyja, K. K. (2014). Role i funkcje rodziny. W: I. Janicka i H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 95–114). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Walęcka-Matyja, K. K. (2023). Family values vs parental involvement in families with a chronically ill child. Quarterly Journal Fides et Ratio, 53(1), 47–61. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1169
Ziemska, M. (1979). Rodzina a osobowość. Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
License
Copyright (c) 2024 Mateusz R. Micał
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.