Abstrakt
Source literature lists several versions of creationism as well as numerous manners of understand- ing evolutionism. Creationist views may be limited to four basic ones: fundamentalist creationism, creation science, intelligent design and evolutionary creationism. In my article I will justify which of these versions of creationism may be considered as dialoguing with science, and which of them turn out, to a greater or lesser degree, unable to enter into this dialogue. I will answer the question how creationism should be understood in order for it to be able to engage in a debate with modern science. In other words, the central question of this article will be: how is the dialogue between religion (creationism) and science (evolutionism) feasible?
Bibliografia
Barbour, I.G. (1988). Ways of Relaring Science and Theology. W: R.J. Russell, W.R. Stoeger, G.V. Coyne (red.), Physics, Philosophy, and Theology: A Common Quest for Under- standing (ss. 21–48). Vatican: Vatican Observatory.
Brzegowy, T. (2010). Pięcioksiąg Mojżesza. Wprowadzenie. Egzegeza. Teologia. Tarnów: Biblos.
Crane, T. (2019). Sens wiary. Religia z punktu widzenia ateisty. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Dawkins, R., Dennett, D.C., Harris, S., Hitchens, Ch. (2019). Czterej jeźdźcy Apokalipsy. Jak zaczęła się ateistyczna rewolucja. Stare Groszki: Wydawnictwo CiS.
Dembski, W.A. (2007). Powrót projektu do nauk przyrodniczych. W: K. Jodkowski (red.), Teoria inteligentnego projektu – nowe rozumienie naukowości? (ss. 11–24). Warszawa: Wydawnictwo Megas.
Drees, W.B. (2016). Nauka wobec wiary. Spory, debaty, konteksty. Kraków: Copernicus Center Press.
Edwards, D. (2016). Bóg ewolucji. Teologia trynitarna, Kraków: Copernicus Center Press. Galilei, G. (2006). Listy kopernikańskie. Tarnów: Biblos.
Hawking, S., Mlodinow, L. (2019). Wielki projekt. Warszawa: Wydawnictwo Albatros Sp. z o.o. Heller, M. (2004). Filozofia przyrody. Zarys historyczny. Kraków: Wydawnictwo Znak. Heller, M. (2008). Ostateczne wyjaśnienia wszechświata. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Heller, M. (2009). Teologia i Wszechświat. Tarnów: Biblos.
Heller, M. (2012). Filozofia przypadku. Kraków: Copernicus Center Press. Heller, M. (2014). Granice nauki, Kraków Copernicus Center Press. Heller, M., Pabjan, T. (2007). Elementy filozofii przyrody. Tarnów: Biblos.
Heller, M., Pabjan, T. (2013). Stworzenie i początek wszechświata. Teologia – Filozofia – Kosmologia. Kraków: Copernicus Center Press.
Heller, M., Życiński, J. (1980). Wszechświat i filozofia. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Jelonek, T. (2005). Biblia a nauka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Jodkowski, K. (2007a). Spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem. Warszawa: Wydawnictwo Megas.
Jodkowski, K. (2007b). Teoria inteligentnego projektu – nowe rozumienie naukowości? Warszawa: Wydawnictwo Megas.
Leciejewski, S. (2007). Rola zasad antropicznych w rozwoju współczesnej kosmologii. Studium metodologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Leciejewski, S. (2021). Filozofia kosmologii antropicznej. Poznań: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. https://doi.org/10.14746/978-83-7654-442-7 DOI: https://doi.org/10.14746/978-83-7654-442-7
McMullin, E. (2006). Ewolucja i stworzenie. Tarnów: Biblos.
Meyer, S.C. (2022). Powrót hipotezy Boga. Trzy odkrycia naukowe ujawniające celowość Wszechświata. Warszawa: Fundacja Prodoteo.
Pabjan, T. (2016). Anatomia konfliktu. Kraków: Copernicus Center Press.
Piotrowski, R. (2007). Kulturowe i filozoficzne tło neokreacjonizmu amerykańskiego. W: K. Jodkowski (red.), Teoria inteligentnego projektu – nowe rozumienie naukowości? (ss. 25–49). Warszawa: Wydawnictwo Megas.
Sober, E. (2007). Co jest nie tak z Inteligentnym Projektem? W: K. Jodkowski (red.), Teoria inteligentnego projektu – nowe rozumienie naukowości? (ss. 181–189). Warszawa: Wydawnictwo Megas.
Szlaga, J. (1986). Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Poznań–Warszawa: Pallotinum. Tempczyk, M. (2005). Ontologia świata przyrody. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Życiński, J. (2009). Wszechświat emergentny. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Sławomir Leciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy