Utopia bez ironii. Socjalistyczny idiom dekoracyjny wobec rewolucji przemysłowej (na przykładzie twórczości Waltera Crane’a)
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 1 (39), rok 2025, tytuł Forum Poetyki 1 (39)
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

ontologia sztuki
komodyfikacja
Arts and Crafts
Walter Crane
rewolucja przemysłowa

Jak cytować

Nowacka, S. (2025). Utopia bez ironii. Socjalistyczny idiom dekoracyjny wobec rewolucji przemysłowej (na przykładzie twórczości Waltera Crane’a). Forum Poetyki, (39), 54–69. https://doi.org/10.14746/fp.2025.39.49198

Abstrakt

Niniejszy tekst ma na celu analizę związków między sztuką, socjalizmem i rewolucją przemysłową w pracach teoretycznych Waltera Crane’a ze szczególnym uwzględnieniem jego wizji ontologii sztuki i jej relacji względem formy towarowej. Centralnym zagadnieniem jest dla Crane’a (artysty i teoretyka związanego z XIX-wiecznym ruchem Arts and Crafts) zagadnienie ornamentyki jako zanikającej w warunkach rewolucji przemysłowej sztuki o istotnym społecznie znaczeniu. Dekoracyjność sztuk stała się pod koniec XIX wieku w Anglii idiomem istotnym dla artystów zaangażowanych, którzy jako jedni z pierwszych w Europie usiłowali kompleksowo teoretyzować swoje wyraźne stanowisko przeciwko industrializacji i jej wpływowi na ludzką kreatywność. W swojej pracy argumentuję, że aspiracje ruchu Arts and Crafts rozpatrywane w kontekście surowej estetyki socrealistycznej w Europie Środkowo-Wschodniej w XX wieku czy zwrotu antyornametacyjnego w pierwszej połowie XX wieku, pozwalają naświetlić, w jaki sposób zmieniało się rozumienie sztuki, a tym samym towarzyszące mu utopijne wizje idealnego społeczeństwa. Tekst ma na celu z jednej strony przybliżenie polskiemu czytelnikowi teoretycznego zaplecza ruchu Arts and Crafts, który był dotąd traktowany jako wątek poboczny dla wysokoartystycznego programu estetycznego, z drugiej – analizę zagadnień z zakresu ontologii sztuki podnoszonych w warunkach gwałtownego uprzemysłowienia, które współcześnie mogą wciąż stymulować debaty na temat statusu dzieła sztuki w kontekście mechanizmów rynkowych. 

https://doi.org/10.14746/fp.2025.39.49198
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Białostocki, Jan. Sztuka cenniejsza niż złoto. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022.

Brown, Nicholas. „O sztuce i formie towarowej”. Tłum. Łukasz Żurek. Praktyka Teoretyczna 4 (2023): 145–193. DOI: https://doi.org/10.19195/prt.2023.4.6

Cairns, Madoc. „Walter Crane Was a Socialist Visionary Who Illustrated the Triumph of Labor”. Jacobin 5.06.2022. https://jacobin.com/2022/05/walter-crane-arts-crafts-victorian-britain-socialism.

Cetinic, Eva, James She. „Understanding and Creating Art with AI: Review and Outlook”. ACM Transaction on Multimedia Computing, Communication and Applications (TOMM) 18 (2022): 1–22. DOI: https://doi.org/10.1145/3475799

Clark, Katerina. „Socialist Realism and the Sacralizing of Space”. W: The Landscape of Stalinism. The Art and Ideology of Soviet Space, red. Evgeny Dobrenko, Eric Naiman, 3–18. Seattle: University of Washington Press, 2003.

Crane, Walter. The Claim of Decorative Art. London: Lawrence and Bullen, 1886.

Cronan, Todd. „Why Architecture Matters as Art as Never Before: Le Corbusier, Tony Smith and the Problem of Use”. Nonsite 21 (2017). https://nonsite.org/why-architecture-matters-as-art-as-never-before/.

Dale, Nellie, Walter Crane. Steps to Reading. London: George Philip & Son, 1910.

Gropius, Walter. Program of the Staatliche Bauhaus in Weimar 1919. https://bauhausmanifesto.com. Dostęp 25.02.2025.

Krugh, Michele. „Joy in Labour: The Politicization of Craft from the Arts and Crafts Movement to Etsy”. Canadian Review of American Studies 44 (2014): 281–301. DOI: https://doi.org/10.3138/CRAS.2014.S06

Morris, William. Art and Its Producers, and The Arts and Crafts of To-day: Two Addresses Delivered Before the National Association for the Advancement of Art. London: Longmans & Co., 1901.

O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. Walter Crane and Manchester, 1880–1915. Manchester: Whitworth Art Gallery, University of Manchester, 2008.

O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. „On Walter Crane and the Aims of Decorative Art”. BRANCH: Britain, Representation, and Nineteenth-Century History (2012). Dostęp 15.02.2025.

O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. „Pandora’s Box: Walter Crane, «Our Sphinx-Riddle» And The Politics Of Decoration”. Victorian Literature and Culture 35 (2007): 309–326. DOI: https://doi.org/10.1017/S1060150307051534

O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. „Walter Crane’s Floral Fantasy: The Garden In Arts And Crafts Politics”. Garden History 36 (2008): 289–300.

O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. Walter Crane: The Arts and Crafts, Painting and Politics 1875–1890. New Haven: Yale University Press, 2010.

Rzepińska, Maria. Siedem wieków malarstwa europejskiego. Wrocław: Ossolineum, 1979.

Sumorok, Aleksandra. „Socrealizm od środka. Design, sztuka wnętrza i modernizacja”. Artium Quaestiones 32 (2021): 187–227. DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2021.32.8

Sussman, Herbert L. Victorians and the Machine. The Literary Response to Technology. Cambridge: Harvard University Press, 1968. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674865235

Szczerski, Andrzej. Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Łódź: Muzeum Sztuki, 2010.

Szmitkowska, Agata. „Filozoficzne tło architektury modernistycznej”. Architecturae et Artibus 3 (2016): 168–172.

Wallis, Mieczysław. Secesja. Warszawa: Arkady, 1974.

Weingarden, Lauren S. „Aesthetics Politicized: William Morris to the Bauhaus”. Journal of Architectural Education 38 (1985): 8–13. DOI: https://doi.org/10.1080/10464883.1985.10758364