Abstrakt
Niniejszy tekst ma na celu analizę związków między sztuką, socjalizmem i rewolucją przemysłową w pracach teoretycznych Waltera Crane’a ze szczególnym uwzględnieniem jego wizji ontologii sztuki i jej relacji względem formy towarowej. Centralnym zagadnieniem jest dla Crane’a (artysty i teoretyka związanego z XIX-wiecznym ruchem Arts and Crafts) zagadnienie ornamentyki jako zanikającej w warunkach rewolucji przemysłowej sztuki o istotnym społecznie znaczeniu. Dekoracyjność sztuk stała się pod koniec XIX wieku w Anglii idiomem istotnym dla artystów zaangażowanych, którzy jako jedni z pierwszych w Europie usiłowali kompleksowo teoretyzować swoje wyraźne stanowisko przeciwko industrializacji i jej wpływowi na ludzką kreatywność. W swojej pracy argumentuję, że aspiracje ruchu Arts and Crafts rozpatrywane w kontekście surowej estetyki socrealistycznej w Europie Środkowo-Wschodniej w XX wieku czy zwrotu antyornametacyjnego w pierwszej połowie XX wieku, pozwalają naświetlić, w jaki sposób zmieniało się rozumienie sztuki, a tym samym towarzyszące mu utopijne wizje idealnego społeczeństwa. Tekst ma na celu z jednej strony przybliżenie polskiemu czytelnikowi teoretycznego zaplecza ruchu Arts and Crafts, który był dotąd traktowany jako wątek poboczny dla wysokoartystycznego programu estetycznego, z drugiej – analizę zagadnień z zakresu ontologii sztuki podnoszonych w warunkach gwałtownego uprzemysłowienia, które współcześnie mogą wciąż stymulować debaty na temat statusu dzieła sztuki w kontekście mechanizmów rynkowych.
Bibliografia
Białostocki, Jan. Sztuka cenniejsza niż złoto. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022.
Brown, Nicholas. „O sztuce i formie towarowej”. Tłum. Łukasz Żurek. Praktyka Teoretyczna 4 (2023): 145–193. DOI: https://doi.org/10.19195/prt.2023.4.6
Cairns, Madoc. „Walter Crane Was a Socialist Visionary Who Illustrated the Triumph of Labor”. Jacobin 5.06.2022. https://jacobin.com/2022/05/walter-crane-arts-crafts-victorian-britain-socialism.
Cetinic, Eva, James She. „Understanding and Creating Art with AI: Review and Outlook”. ACM Transaction on Multimedia Computing, Communication and Applications (TOMM) 18 (2022): 1–22. DOI: https://doi.org/10.1145/3475799
Clark, Katerina. „Socialist Realism and the Sacralizing of Space”. W: The Landscape of Stalinism. The Art and Ideology of Soviet Space, red. Evgeny Dobrenko, Eric Naiman, 3–18. Seattle: University of Washington Press, 2003.
Crane, Walter. The Claim of Decorative Art. London: Lawrence and Bullen, 1886.
Cronan, Todd. „Why Architecture Matters as Art as Never Before: Le Corbusier, Tony Smith and the Problem of Use”. Nonsite 21 (2017). https://nonsite.org/why-architecture-matters-as-art-as-never-before/.
Dale, Nellie, Walter Crane. Steps to Reading. London: George Philip & Son, 1910.
Gropius, Walter. Program of the Staatliche Bauhaus in Weimar 1919. https://bauhausmanifesto.com. Dostęp 25.02.2025.
Krugh, Michele. „Joy in Labour: The Politicization of Craft from the Arts and Crafts Movement to Etsy”. Canadian Review of American Studies 44 (2014): 281–301. DOI: https://doi.org/10.3138/CRAS.2014.S06
Morris, William. Art and Its Producers, and The Arts and Crafts of To-day: Two Addresses Delivered Before the National Association for the Advancement of Art. London: Longmans & Co., 1901.
O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. Walter Crane and Manchester, 1880–1915. Manchester: Whitworth Art Gallery, University of Manchester, 2008.
O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. „On Walter Crane and the Aims of Decorative Art”. BRANCH: Britain, Representation, and Nineteenth-Century History (2012). Dostęp 15.02.2025.
O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. „Pandora’s Box: Walter Crane, «Our Sphinx-Riddle» And The Politics Of Decoration”. Victorian Literature and Culture 35 (2007): 309–326. DOI: https://doi.org/10.1017/S1060150307051534
O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. „Walter Crane’s Floral Fantasy: The Garden In Arts And Crafts Politics”. Garden History 36 (2008): 289–300.
O’Neill, Morna, Art and Labour’s Cause Is One. Walter Crane: The Arts and Crafts, Painting and Politics 1875–1890. New Haven: Yale University Press, 2010.
Rzepińska, Maria. Siedem wieków malarstwa europejskiego. Wrocław: Ossolineum, 1979.
Sumorok, Aleksandra. „Socrealizm od środka. Design, sztuka wnętrza i modernizacja”. Artium Quaestiones 32 (2021): 187–227. DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2021.32.8
Sussman, Herbert L. Victorians and the Machine. The Literary Response to Technology. Cambridge: Harvard University Press, 1968. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674865235
Szczerski, Andrzej. Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Łódź: Muzeum Sztuki, 2010.
Szmitkowska, Agata. „Filozoficzne tło architektury modernistycznej”. Architecturae et Artibus 3 (2016): 168–172.
Wallis, Mieczysław. Secesja. Warszawa: Arkady, 1974.
Weingarden, Lauren S. „Aesthetics Politicized: William Morris to the Bauhaus”. Journal of Architectural Education 38 (1985): 8–13. DOI: https://doi.org/10.1080/10464883.1985.10758364
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Sonia Nowacka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.
