Abstrakt
In the paper concerning the new approaches in the study of Greek sculptural production at first the author considers the problem of putting the ancient artefacts with the modern works of art on the same level and the need for the new conceptualisation of them. In the next step she outlines historiography of the Greek sculpture with the particular reference to the study on its stylistic development. Further on the author presents selected, new approaches in the study on Greek sculpture, the ones which are breaking the long tradition of research on them, rooted in the Enlightenment and Hegelian thought and historicism. She focusses on the results of these research which shift the interpretative emphasis from the relation between the image/sculpture and its model to that of the image and its viewer.
Bibliografia
Ashmole B. 1964 The Classical Ideal in Greek Sculpture. Cincinnati: University of Cincinnati.
Barrow R. 2015 The Body, Human and Divine in Greek Sculpture. W: P. Destrée, P. Murray (red.), A Companion to Ancient Aesthetics (s. 94–108). Malden, Oxford, Chichester: Wiley- Blackwell.
Bremmer J.N. 2013 The Agency of Greek and Roman Statues. From Homer to Constantine. Opuscula. Annual of the Swedish Institutes at Athens and Rome, 6, s. 7–21.
Bugaj E. 2011 Archeologia klasyczna w poszukiwaniu swej tożsamości. Między przeszłością, teraźniejszością a historią sztuki. Folia Praehistorica Posnaniensia, 16, s. 255–279.
Bugaj E. 2012 Archeologia a sztuka. W: S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji (s. 885–909). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Carpenter R. 1951 The Esthetic Basis of Greek Art of the Fifth and Fourth Centuries B.C. Bloomington: Indiana University Press (1. wyd. 1921).
Carpenter R. 1960 Greek Sculpture. Chicago: The University of Chicago Press.
Carpenter R. 1962 Greek Art. A Study of the Formal Evolution of Style. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Corso A. 1999 Ancient Greek Sculptors as Magicians. Quaderni Ticinesi. Numismatica e Antichità Classiche, 28, s. 97–111.
D’Alleva A. 2008 Metody i teorie historii sztuki, przekład E. i J. Jedlińscy. Kraków: Universitas.
Dillon S. 2012 Review: Richard Neer, The Emergence of the Classical Style in Greek Sculpture. The Art Bulletin, 94, s. 130–132.
Fullerton M.D. 2003 ‘Der Stil der Nachahmer’: A Brief Historiography of Stylistic Retrospection. W: A.A. Donohue, M.D. Fullerton (red.), Ancient Art and Its Historiography (s. 92–117). Cambridge: Cambridge University Press.
Gadamer H.-G. 1993 Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przekład B. Baran. Kraków: Inter Esse (wyd. 1. oryg. 1960).
Gombrich E.H. 1976 W poszukiwaniu historii kultury, przekład A. Dębnicki. W: J. Białostocki (red.), Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce (s. 302–345). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe (wyd. 1. oryg. 1967).
Gombrich E.H. 1981 Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przekład J. Zarański. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy (wyd. 1. oryg. 1960).
Hallett C.H. 1986 The Origins of the Classical Style in Sculpture. Journal of Hellenic Studies, 106, s. 71–84.
Gordon R. 1979 The Real and the Imaginary. Production and Religion in the Graeco-Roman World. Art History, 2, s. 5–34.
Kenaan V.L. 2011 ‘Thauma Idesthai’: The Mythical Origins of Philosophical Wonder. W: H. Kenaan, I. Ferber (red.), Philosophy’s Moods: The Affective Grounds of Thinking (s. 13–26). Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
Kristeller P.O. 1951 The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics Part I. Journal of the History of Ideas, 12, s. 496–527.
Kristeller P.O. 1952 The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics Part II. Journal of the History of Ideas, 13, s. 17–46.
Layton R. 1991 The Anthropology of Art. Cambridge: Cambridge University Press.
Marconi C. (red.) 2015 The Oxford Handbook of Greek and Roman Art and Architecture. Oxford: Oxford University Press.
Morawski S. 1985 Pojmowanie dzieła sztuki dawniej i dzisiaj. W: S. Morawski, Na zakręcie od sztuki do po-sztuki (s. 163–183). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Neer R. 2010 The Emergence of the Classical Style in Greek Sculpture. Chicago, London: The University of Chicago Press.
Neer R. 2014 Classical Sculpture. W: M. Kelly (red.), Encyclopedia of Aesthetics, wyd. 2. Oxford: Oxford University Press (wersja online).
Pollitt J.J. 1972 Art and Experience in Classical Greece. Cambridge: Cambridge University Press.
Porter J.I. 2009 Is Art Modern? Kristeller’s ‘Modern System of the Arts’ Reconsidered. British Journal of Aesthetics, 49, s. 1–24.
Porter J.I. 2010a Why Art Has Never Been Autonomous. Arethusa, 43, s. 165–180.
Porter J.I. 2010b The Origins of Aesthetic Thought in Ancient Greece: Matter, Sensation, and Experience. Cambridge: Cambridge University Press.
Potts A. 1994 Flesh and the Ideal. Winckelmann and the Origins of Art History. New Haven, London: Yale University Press.
Richter G.M.A. 1951 Three Critical Periods in Greek Sculpture. Oxford: Clarendon Press.
Ridgway B. 1981 Fifth Century Styles in Greek Sculpture. Princeton: Princeton University Press.
Ridgway B.S. 2005 The Study of Greek Sculpture in the Twenty-first Century. Proceedings of the American Philosophical Society, 149, s. 63–71.
Smith J.T. i Plantzos D. (red.) 2012 A Companion to Greek Art (t. 1–2). Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell.
Sörbom G. 1966 Mimesis and Art: Studies in the Origin and Early Development of an Aesthetic Vocabulary. Stockholm: Svenska Bokforlaget.
Squire M. 2010 Introduction: The Art of Art History in Greco–Roman Antiquity. Arethusa, 43, s. 133–163.
Squire M. 2011 The Art of the Body. Antiquity and Its Legacy. London, New York: I.B. Tauris.
Suckale R. 2009 Historia stylu u początku XXI wieku. Problemy i możliwości, przekład R. Kaczmarek. Quart, 11, s. 59–67.
Tanner J. 2001 Nature, Culture and the Body in Classical Greek Religious Art. World Archaeology, 33, s. 257–276.
Tanner J. 2006 The Invention of Art History in Ancient Greece. Religion, Society and Artistic Rationalisation. Cambridge: Cambridge University Press.
Tanner J. 2010 Aesthetic and Art History Writing in Comparative Historical Perspective. Arethusa, 43, s. 267–288.
Tatarkiewicz W. 1986a Sztuka: Dzieje klasyfikacji. W: W. Tatarkiewicz, O filozofii i sztuce (s. 291–309). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tatarkiewicz W. 1986b Sztuka: Dzieje stosunku sztuki i poezji. W: W. Tatarkiewicz, O filozofii i sztuce (s. 310–344). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Vout C. 2014 The End of the ‘Greek Revolution’? Perspective, 2, s. 246–252.
Whitley J. 2001 The Archaeology of Ancient Greece. Cambridge: Cambridge University Press.
Whitley J. 2012 Agency in Greek Art. W: T.J. Smith, D. Plantzos (red.), A Companion to Greek Art (t. 2, s. 579–595). Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell.
Wölfflin H. 2006 Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, przekład D. Hanulanka. Gdańsk: słowo/obraz terytoria (wyd. 1. oryg. 1915).