Abstrakt
The main point of this article hinges upon the assumption that one of the key factors distinguishing between applied natural sciences and applied social sciences is a difference of the functions used by them for instrumental control over the environment. When it comes to natural sciences there is one function with relatively homogenous set of employed applications, when it comes to the social sciences it is a set of six functions which comprise a very large and heterogenous set of practical applications. Basic natural sciences facilitate the needs of applied natural sciences for basic knowledge which then allow for effectively executing the following practical uses: monitoring and oversight, designing and constructing, optimisation and development of complex technologies. Where applied social sciences implements a vastly larger range of practical applications as apart from those that are similar to the natural sciences they also have our full range of specific uses which are associated with the above discussed functions: indoctrination and emancipation, steering consumer behaviour and the shaping of consumer competence that allows for defending against such steering, triggering political mobilisation and facilitating autonomous civic competence, designing social promotion campaigns and shaping critical attitudes with respect to marketing activities.
Bibliografia
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Benhabib S., Trzy modele przestrzeni publicznej, “Krytyka Polityczna” 3/2003.
Cameron K.S., Quinn R.E., Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
Cichocki R., Kulturalizm Floriana Znanieckiego a opozycja naturalizm – antynaturalizm, in idem, Socjologiczne implikacje wczesnej filozofii Floriana Znanieckiego, Instytut Socjologii UAM, Poznań 1995.
Cichocki R., Proces oddzielania badań stosowanych od badań podstawowych i jego konsekwencje dla nauk społecznych, “Humaniora. Czasopismo Internetowe” 4(20)/2017.
Czarnecki A., Korsak R., Planowanie mediów w kampaniach reklamowych, PWE, Warszawa 2001.
Gołowska I., Naturalizm – antynaturalizm jako spór o charakterze metodologicznym, “Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny” LXV, 1, 2003.
Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
Kotowa B., Humanistyka a przyrodoznawstwo. Konflikt czy dialog, in J. Płazowski, M. Suwary (eds), Człowiek, kultura, przemiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998.
Kotter J.P., Heskett J.L., Corporate Culture and Performance, Free Press, New York 1992.
Kuc B.R., Funkcje nauki. Wstęp do metodologii. Nauka nie jest grą, Wydawnictwo PTM, Warszawa 2012.
Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, PWN, Warszawa 1968.
Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. W stronę teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Nowak L., Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki, PWN, Warszawa 1977.
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Pabis S., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa 1985.
Pałubicka A., Naturalizm i antynaturalizm, in Z. Cackowski et al. (eds), Filozofia i nauka, Ossolineum 1987.
Pawełczyk P., Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000.
Pawełczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu publicznym, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Nauk o Polityce, Poznań 1999.
Pluciński P., „Miasto to nie firma!” Dylematy i tożsamość polityczna miejskich ruchów społecznych we współczesnej Polsce, “Przegląd Socjologiczny” vol. 63, 2014.
Pluciński P., „Prawo do miasta” jako ideologia radykalnych miejskich ruchów społecznych, “Przegląd Zachodni” 1(342)/2012.
Podgórecki A., Pięć funkcji socjologii, in Socjotechnika, vol. 1, Książka i Wiedza, Warszawa 1968.
Podgórecki A., Socjologia jako narzędzie polityki społecznej, in Socjotechnika, t. 2, Książka i Wiedza, Warszawa 1968.
Popper K.R., Cel nauki w: Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
Strawiński W., Funkcja i cele nauki – zarys problematyki metodologicznej, “Zagadnienia Naukoznawstwa” 3(189)/2011.
Surmaczyski M., Podstawowe problemy metodologiczne nauk społeczno-politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.
Szostok P.E., Poczucie podmiotowości komunikacyjnej w samorządzie terytorialnym w Polsce, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017.
Szostok-Nowacka P.E., Znaczenie poczucia podmiotowości dla aktywności społecznej w przestrzeni samorządowej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXVI, 1, 2019.
Sztompka P., O osobliwości nauk społecznych raz jeszcze, “Studia Filozoficzne” 8/1974.
Taylor F. S., Historia nauk przyrodniczych w zarysie, Biblioteka Problemów, PIW, Warszawa 1959.
Weber M., Wissenschaft als Beruf, in idem, Gessamelte Afsate zur Wissenschaftslehre, J. C. B. Mohr, Tubingen.
Wiszniowski R., Marketing wyborczy, PWN, Warszawa – Wrocław 2000.
Znaniecki F., The Method of Sociology, Farrar & Reinhart, New York 1934.
Licencja
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.