Abstrakt
The article analyzes the Fortunata movie (directed by P. Banasiak) in the context of religious cinema and the parabola genre. The heroine undergoes an internal transformation and approaches from the profane sphere to sacred. Her story has a metaphorical and parabolic meaning. The compactness analysis was used as the basic research method. The narrative structure of the movie was juxtaposed with the script of Joseph Cappell.
Bibliografia
Bogalecki P., Trwoga bez Boga? O możliwościach postsekularnej analizy tekstów kultury (casus Larsa von Triera), „Kultura Współczesna” 2012, nr 4, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/13._piotr_bogalecki_-_trwoga_bez_boga_-_o_mozliwosciach_postsekularnej_analizy_tekstow_kultury_-_cacus_larsa_von_triera.pdf
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Nomos, Kraków 2013.
Domalewski A., Główne nurty w badaniach nad filmem i religią, „Images” 2021, vol. XXX, nr 39, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/30635/27050 DOI https://doi.org/10.14746/i.2021.39.01 DOI: https://doi.org/10.14746/i.2021.39.01
Golędzinowska A., Ocalona z piekła. Wyznania byłej modelki, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2012.
Gródź I., Religia i film. Stylizacje na język religijny w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, „Studia Filmoznawcze” 2019, nr 40. DOI: https://doi.org/10.19195/0860-116X.40.15
Jezierska E., Scenariusz w dwunastu punktach, 2020, http://szuflada.net/scenariusz-w-dwunastu-punktach/ [dostęp: 2.06.2022].
Kempna-Pieniążek M., Formuły duchowości w kinie najnowszym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, https://core.ac.uk/download/pdf/197745435.pdf [dostęp: 4.06.2022].
Sacrum w kinie, dekadę później, red. S.J. Konefał, M. Zelent, K. Kornacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.
Kulas P., Narracja jako przedmiot badań oraz kategoria teoretyczna w naukach społecznych, „Kultura i Społeczeństwo” 2014, nr 4, https://journals.pan.pl/Content/115922/PDF/2014-4-08.pdf [dostęp: 2.06.2022].
Łęcicki G., Butkiewicz M., Drzewiecki P., Jaszewska D., Pokazać niewidzialne film religijny w perspektywie teologii środków społecznego przekazu i języka mediów, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2019.
Marczak M., Poetyka filmu religijnego, Arcana, Kraków 2000.
Niedałtowski K. ks., Jawnogrzesznica, czyli pytanie o istotę chrześcijaństwa, „Więź” z 30 listopada 2022, https://wiez.pl/2022/04/03/jawnogrzesznica-czyli-pytanie-o-istote-chrzescijanstwa/ [dostęp: 7.06.2022].
Par Ph.R., Amédée Ayfre ou l’esth-éthique en acte, 2017, https://www.syndicatdelacritique.com/actualite/amedee-ayfre-ou-lesth-ethique-en-acte [dostęp: 2.06.2022].
Pluta J., Przemiana bohatera jako przykład prezentowania duchowości w filmie. Analiza psychologiczna, „Annales Universitatis Marie Curie-Skłodowska Lublin Polonia” 2017, vol. XXX, 001.
Pruś A. SJ., Czym jest mistyka? Kim był Mistrz Eckhart? Jak jego mistyka łączy się z twórczością filmową Terrence’a Malicka?, 13 listopada 2018, https://jezuici.pl/2018/11/czym-jest-mistyka-kim-byl-mistrz-eckhart-jak-jego-mistyka-laczy-sie-z-tworczoscia-filmowa-terrencea-malicka/ [dostęp: 7.06.2022].
Przypowieść jako gatunek literacki, Przypowiesc_jako_gatunek_literac.pdf [ dostęp: 2.06.2022].
Sacrum w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 45.
Sokołowski M., Religijne aspekty filmu „Historia o proroku Eliaszu z Wierszalina” Krzysztofa Wojciechowskiego„Studia Warmińskie” 2021, nr 58. DOI https://doi.org/10.31648/sw.5574 DOI: https://doi.org/10.31648/sw.5574
Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Wydawnictwo Marzec, Warszawa 2009.
Ziółkowska-Kurczuk N., Wywiad z Pawłem Banasiakiem przeprowadzony 7.07.2022, zbiory własne.
Fortunata, 2020, https://filmpolski.pl/fp/index.php?film=1253458 [dostęp: 2.06.2022].
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.