Abstrakt
Głównym celem artykułu jest interpretacja prac artystycznych łączonych z medium tkackim czy też sztuką włókna, które wykazują ścisłe relacje z tekstem. Słowo, hasła, porzekadła, dokumenty, listy, manifesty przenikają do tekstyliów, oddziałują na aspekt formalny, ale jednocześnie wyraźnie wzmacniają sam przekaz. Wybrane prace polskich artystek reprezentują różne techniki, od tradycyjnego haftu i makatek wykonywanych z naturalnej przędzy, po obiekty utkane z włókiem syntetycznych, często z odzysku. Dzieła te wpisują się w różne nurty, od opowieści (auto)biograficznych, związanych z (nie)pamięcią, po działania społeczne, polityczne, ekologiczne i integracyjne, kolektywne. Tym samym stanowią ciekawą alternatywę dla tradycyjnych materiałów źródłowych wykorzystywanych w szeroko rozumianym procesie dydaktycznym, bowiem TEKSTylia to wyjątkowo obszerna księga, z której można wiele wyczytać.
Bibliografia
Cixous Hélène, 1993, Śmiech Meduzy, przeł. Nasiłowska A., „Teksty Drugie”, nr 4/5/6, s. 168–188.
Demko Iwona, 2018, Zofia Baltarowicz-Dzielińska. Pierwsza studentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków.
Gość w dom. Współczesne praktyki przyjmowania gości, 2019, Mateja-Jaworska B., Skowrońska M. (red.), Poznań.
Huml Irena,1989, Współczesna tkanina polska, Warszawa.
Jasiołek Katarzyna, 2023, Tkanina: sztuka i rzemiosło, Warszawa.
Kowalewska Marta, 2019, Przekraczanie granic, w: Katalog 16. Międzynarodowego Triennale Tkaniny, Łódź.
Łebkowska Anna, 1995, Czy płeć może uwieść poetykę?, w: Poetyka bez granic, Bolecki W. i Tomasik W. (red.), Warszawa.
Maciudzińska-Kamczycka Magdalena, 2016, Osnowa i wątek. Dwa światy Aleksandry Stoyanov, w: Snuć nić jak opowieść. Tkaniny w kulturach świata, Nadolska-Styczyńska A. (red.), Toruń.
Miller Nancy K., 2007, Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, w: Teorie literatury XX wieku: antologia, Burzyńska A., Markowski M.P. (red.), Kraków.
Nochlin Linda, 2023, Dlaczego nie było wielkich artystek?, Sopot.
Parker Rozsika, Pollock Griselda, 2013, Old Mistresses: Women, Art and Ideology, London.
Szczuka Kazimiera, 2001, Kopciuszek, Frankenstein i inne: feminizm wobec mitu, Kraków.
Walęciuk-Dejneka Beata, 2016, Dziewczę przędzie, Pan Bóg nitki daje – symbolika żeńskiej aktywności obrzędowej w polskim (słowiańskim) folklorze tradycyjnym, w: Snuć nić jak opowieść. Tkaniny w kulturach świata, Nadolska-Styczyńska A. (red.), Toruń.
Sliwinska Basia, 2024, ‘You will never walk alone’: the feminist contemporary artivism of Marta Frej and Monika Drożyńska in support of reproductive rights in Poland, w: Transnational Visual Activism for Women’s Reproductive Rights. My Body, My Choice, Sliwinska B. (red.), Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003411642
Smolińska Marta, 2020, Haptyczność poszerzona: zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku, Kraków.
Solnit Rebecca, 2018, Zew włóczęgi. Opowieści wędrowne, Kraków.
Splendor tkaniny, 2013, Kowalewska M., Jachuła M. (red.), Warszawa.
Woven Consciousness. Contemporary Textile in Israel, 2014, Gordon I. (red.), Tel Aviv.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Maciudzińska-Kamczycka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
