Abstract
The main aim of the article is to interpret artistic works associated with the weaving medium or fiber art, which show close relations with the text. Word, slogans, sayings, documents, letters, manifestos permeate into textiles, affect the formal aspect, but at the same time clearly strengthen the message itself. Works by Polish female artists represent various techniques, from traditional embroidery and tapestries made of natural yarn, to objects woven with synthetic fiber, often recycled. These works also represent various trends, from (auto)biographical stories related to (non)memory, to social, political, ecological, integrative, collective actions. Thus, they are an interesting alternative to traditional sources used in the didactic methods, because TEXTiles are an exceptionally extensive book, from which you can read a lot.
References
Cixous Hélène, 1993, Śmiech Meduzy, przeł. Nasiłowska A., „Teksty Drugie”, nr 4/5/6, s. 168–188.
Demko Iwona, 2018, Zofia Baltarowicz-Dzielińska. Pierwsza studentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków.
Gość w dom. Współczesne praktyki przyjmowania gości, 2019, Mateja-Jaworska B., Skowrońska M. (red.), Poznań.
Huml Irena,1989, Współczesna tkanina polska, Warszawa.
Jasiołek Katarzyna, 2023, Tkanina: sztuka i rzemiosło, Warszawa.
Kowalewska Marta, 2019, Przekraczanie granic, w: Katalog 16. Międzynarodowego Triennale Tkaniny, Łódź.
Łebkowska Anna, 1995, Czy płeć może uwieść poetykę?, w: Poetyka bez granic, Bolecki W. i Tomasik W. (red.), Warszawa.
Maciudzińska-Kamczycka Magdalena, 2016, Osnowa i wątek. Dwa światy Aleksandry Stoyanov, w: Snuć nić jak opowieść. Tkaniny w kulturach świata, Nadolska-Styczyńska A. (red.), Toruń.
Miller Nancy K., 2007, Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, w: Teorie literatury XX wieku: antologia, Burzyńska A., Markowski M.P. (red.), Kraków.
Nochlin Linda, 2023, Dlaczego nie było wielkich artystek?, Sopot.
Parker Rozsika, Pollock Griselda, 2013, Old Mistresses: Women, Art and Ideology, London.
Szczuka Kazimiera, 2001, Kopciuszek, Frankenstein i inne: feminizm wobec mitu, Kraków.
Walęciuk-Dejneka Beata, 2016, Dziewczę przędzie, Pan Bóg nitki daje – symbolika żeńskiej aktywności obrzędowej w polskim (słowiańskim) folklorze tradycyjnym, w: Snuć nić jak opowieść. Tkaniny w kulturach świata, Nadolska-Styczyńska A. (red.), Toruń.
Sliwinska Basia, 2024, ‘You will never walk alone’: the feminist contemporary artivism of Marta Frej and Monika Drożyńska in support of reproductive rights in Poland, w: Transnational Visual Activism for Women’s Reproductive Rights. My Body, My Choice, Sliwinska B. (red.), Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003411642
Smolińska Marta, 2020, Haptyczność poszerzona: zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku, Kraków.
Solnit Rebecca, 2018, Zew włóczęgi. Opowieści wędrowne, Kraków.
Splendor tkaniny, 2013, Kowalewska M., Jachuła M. (red.), Warszawa.
Woven Consciousness. Contemporary Textile in Israel, 2014, Gordon I. (red.), Tel Aviv.
License
Copyright (c) 2024 Magdalena Maciudzińska-Kamczycka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
