Współczesna literatura dziecięca – propozycje
PDF

Słowa kluczowe

książka dla dzieci
literatura dziecięca
książki obrazkowe
komiksy
tomiki poetyckie
kryteria wyboru książek dla dzieci
tłumaczenia literatury dziecięcej
autotematyzm
dwuadresowość

Jak cytować

Zabawa, K. (2016). Współczesna literatura dziecięca – propozycje. Polonistyka. Innowacje, (3), 123–134. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.12

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione propozycje lekturowe dla dzieci, przede wszystkim uczniów szkoły podstawowej. Autorka wychodzi z założenia, że powinny to być książki o dużych wartościach artystycznych, zarówno literackich, jak i plastycznych, atrakcyjne ze względu na swoją formę, treść, język. Te kryteria spełnia literatura współczesna, której charakterystyka została szkicowo zaprezentowana w artykule. Kolejno opisane zostały książki obrazkowe, komiksy, tomiki poetyckie. Autorka przedstawiła także kryteria wyboru dobrych książek dla dzieci oraz źródła, do jakich mogą sięgnąć nauczyciel, bibliotekarz czy rodzic w poszukiwaniu wiarygodnych informacji o najnowszej literaturze dziecięcej.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.12
PDF

Bibliografia

Baluch Alicja, 1984, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa.

Baluch Alicja, 1989, O doświadczeniach i emocjach wspólnej lektury, w: Tyszkowa M., Żurakowski B. (red.), Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, Poznań.

Beckett Sandra, 1999, Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children and Adults, New York.

Beckett Sandra, 2009, Crossover Fiction: Global and Historical Perspectives, New York.

Birek Wojciech, 2014, Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Poznań.

Cackowska Małgorzata, 2009, Czym jest książka obrazkowa? O pojmowaniu książki obrazkowej dla dzieci w Polsce, część 1-3, „Ryms”, nr 5, 6, 8.

Evans Janet, 2015, Picturebooks as strange, challenging and controversial texts, w: Evans J. (red.), Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts, London-New York, s. 3-32.

Leszczyński Grzegorz, 1995, wstęp do: Mickiewicz – dzieciom, Warszawa.

Leszczyński Grzegorz, 1996, wstęp do: Słowacki – dzieciom, Warszawa.

Leszczyński Grzegorz, 2007, Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa.

Leszczyński Grzegorz, 2015, Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań.

Maroń Agnieszka, 2015, „Będę pisać o książkach…” - książkowa blogosfera i jej młodzi twórcy, w: Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Łódź, s. 23-50.

Ommundsen Åse M., 2008, „Fiction for all ages?” “All-ages-literature” as a new trend in late modern Norwegian children’s literature, w: Atkins L, Dalrymple N., Gill M. (red.), An invitation to explore: new international perspectives in children’s literature, Lichfield.

Ommundsen Åse M., 2015, Who are these picturebooks for? Controversial picturebooks and the question of audience, w: Evans J. (red.), Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts, London-New York, s. 71-94.

Tylicka Barbara, br [1965], Lektury szkolne, w: Wybrane problemy literatury współczesnej dla dzieci i młodzieży, bm [Warszawa], s. 140-153.

Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2007, Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, Rzeszów.

Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2011, Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik, Warszawa.

Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2012, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa.

Zabawa Krystyna, 2012, Współczesna literatura dziecięca w edukacji wczesnoszkolnej - rzeczywistość i perspektywy, w: Surma B. (red.), Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Kraków, s. 155-174.

Zabawa Krystyna, 2013, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków.

Zabawa Krystyna, 2015, „Teatr” obrazów i słów - sztuka lektury książek obrazkowych (na przykładzie wybranych utworów Iwony Chmielewskiej), w: Pilch A., Rusek M. (red.), Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, Kraków, s. 113-130.

Zając Michał, 2013, Książka dla dzieci – jest lepiej!, w: Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik. Zbliżenia – oddalenia – dialogi. Studia i szkice, Warszawa, s. 207-214.