Contemporary Children’s Literature - Suggestions
PDF (Język Polski)

Keywords

book for children
children’s literature
picture books
comic-books
poetry
children’s books choice criteria
self-reference
double address (crossover fiction)

How to Cite

Zabawa, K. (2016). Contemporary Children’s Literature - Suggestions. Polonistyka. Innowacje, (3), 123–134. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.12

Abstract

The article presents examples of books for obligatory reading, especially for children in a primary school. The author makes an assumption that such books should be of significant artistic value, both of literary text and illustrations, and attractive in form, subject and language. These criteria are fulfilled by contemporary literature which is characterized shortly in the article. Picture books, comic-books, books with poetry are described consequently. The author advises also how to choose good books for children, what criteria to follow. She presents sources of information for teachers, librarians, parents, where they can find trustworthy reviews on latest children’s literature.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.12
PDF (Język Polski)

References

Baluch Alicja, 1984, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa.

Baluch Alicja, 1989, O doświadczeniach i emocjach wspólnej lektury, w: Tyszkowa M., Żurakowski B. (red.), Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, Poznań.

Beckett Sandra, 1999, Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children and Adults, New York.

Beckett Sandra, 2009, Crossover Fiction: Global and Historical Perspectives, New York.

Birek Wojciech, 2014, Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Poznań.

Cackowska Małgorzata, 2009, Czym jest książka obrazkowa? O pojmowaniu książki obrazkowej dla dzieci w Polsce, część 1-3, „Ryms”, nr 5, 6, 8.

Evans Janet, 2015, Picturebooks as strange, challenging and controversial texts, w: Evans J. (red.), Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts, London-New York, s. 3-32.

Leszczyński Grzegorz, 1995, wstęp do: Mickiewicz – dzieciom, Warszawa.

Leszczyński Grzegorz, 1996, wstęp do: Słowacki – dzieciom, Warszawa.

Leszczyński Grzegorz, 2007, Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa.

Leszczyński Grzegorz, 2015, Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań.

Maroń Agnieszka, 2015, „Będę pisać o książkach…” - książkowa blogosfera i jej młodzi twórcy, w: Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Łódź, s. 23-50.

Ommundsen Åse M., 2008, „Fiction for all ages?” “All-ages-literature” as a new trend in late modern Norwegian children’s literature, w: Atkins L, Dalrymple N., Gill M. (red.), An invitation to explore: new international perspectives in children’s literature, Lichfield.

Ommundsen Åse M., 2015, Who are these picturebooks for? Controversial picturebooks and the question of audience, w: Evans J. (red.), Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts, London-New York, s. 71-94.

Tylicka Barbara, br [1965], Lektury szkolne, w: Wybrane problemy literatury współczesnej dla dzieci i młodzieży, bm [Warszawa], s. 140-153.

Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2007, Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, Rzeszów.

Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2011, Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik, Warszawa.

Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2012, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa.

Zabawa Krystyna, 2012, Współczesna literatura dziecięca w edukacji wczesnoszkolnej - rzeczywistość i perspektywy, w: Surma B. (red.), Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Kraków, s. 155-174.

Zabawa Krystyna, 2013, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków.

Zabawa Krystyna, 2015, „Teatr” obrazów i słów - sztuka lektury książek obrazkowych (na przykładzie wybranych utworów Iwony Chmielewskiej), w: Pilch A., Rusek M. (red.), Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, Kraków, s. 113-130.

Zając Michał, 2013, Książka dla dzieci – jest lepiej!, w: Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik. Zbliżenia – oddalenia – dialogi. Studia i szkice, Warszawa, s. 207-214.