Abstrakt
Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czym była animacja niegdyś i czym jest dziś. Na podstawie refleksji filmoznawców i twórców autorka formułuje definicję filmu animowanego, wskazując na ograniczenie referencjalności, fikcjonalność i charakter synkretyczny jako główne wyróżniki filmu animowanego. Przywołuje dwa nurty działalności twórców animacji: film artystyczny i film masowy, popularny oraz omawia dwa przykłady ich krzyżowania się: słynną Disneyowską Fantazję oraz wybrane współczesne seriale dla dzieci.
Bibliografia
Adorno Theodor, Horkheimer Max, 2010, Dialektyka Oświecenia, Łukasiewicz M. (przeł.), Warszawa.
Armata Jerzy, 2014, Polski film dla dzieci i młodzieży, Warszawa.
Balázs Béla, 1957, Wybór pism, Jung K., Porges R. (przeł.), Jackiewicz A. (oprac.), Warszawa.
Cholodenko Alan, 1997-1998, Usidlanie klatek w animacji, Rutkowska T. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.
Denslow Phillip Kelly, 2011, What is animation and who needs to know? An essay on definition, w: A Reader in Animation Studies, Pilling J. (red.), Indiana University Press.
Elsaesser Thomas, 2001, Kino cyfrowe: nośnik, wydarzenie, czas, Wilczyńska A., Majewska E. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 35-36.
Frukacz Mariusz, 2008, 24 klatki na sekundę. Rozmowy o animacji, Kraków.
Giżycki Marcin, 2000, Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa.
Grodź Iwona, 2015, Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Warszawa.
Irzykowski Karol, 1982, X Muza oraz Pomniejsze pisma, Kraków.
Katzenberg Jeffrey, 2006, Sztuka animacji: od ołówka do piksela: historia filmu animowanego, Romkowska E., Kołodyński A. (przeł.), Warszawa.
Krótka historia animacji filmowej, 1997-1998, Rutkowska T. (oprac.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.
Lowry Brian, 2011, Cartoon Net Charms With Clever Import Gumball, „Variety”, May 4.
Majewski Tomasz, 2006, Od Feature Concert do Gesamtkunstwerk: »Fantazja« Walta Disneya, w: Kino amerykańskie: dzieła, Durys E., Klejs K. (red.), Kraków.
Piotrowska Anita, Były sobie emocje, https://www.tygodnikpowszechny.pl/bylysobie-emocje-29089
Sitkiewicz Paweł, 2009, Małe wielkie kino: film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk.
Tucker Ken, 2012, Wildly imaginative, with tantrums and giggles, „Entertaiment Weekly”. August 12.
Vieira Mark, 2010, Irving Thalberg: Boy Wonder to Producer Prince, Berkeley.
Wellins Mike, 2015, Myśleć animacją. Podręcznik dla filmowców, Wojnach A. (przeł.), Warszawa.
Wells Paul, 2009, Animacja, Garbiński A. (przeł.), Warszawa.
Wójcik Jerzy, 1997-1998, Kilka uwag o animacji kinematograficznej (inspirowanych twórczością reżysera Henryka Ryszki), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.