From Fantasia to Gumball – the Aesthetics of the Animated Film
PDF (Język Polski)

Keywords

animation
cartoons
film for children
animated series
the aesthetics of the film
film genre
The Amazing World of Gumball

How to Cite

Mąka-Malatyńska, K. (2016). From Fantasia to Gumball – the Aesthetics of the Animated Film. Polonistyka. Innowacje, (3), 135–150. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.13

Abstract

The paper attempts to answer, what was the animation in the past and what it is today. According to the author animated film stands out a special references with the physical reality, a creativity and a syncretism. She describes two trends in animated film: the art animation and the popular animation and she analyzes two examples meeting this trends: Walt Disney’s Fantasia and contemporary TV series such as The Amazing World of Gumball.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.13
PDF (Język Polski)

References

Adorno Theodor, Horkheimer Max, 2010, Dialektyka Oświecenia, Łukasiewicz M. (przeł.), Warszawa.

Armata Jerzy, 2014, Polski film dla dzieci i młodzieży, Warszawa.

Balázs Béla, 1957, Wybór pism, Jung K., Porges R. (przeł.), Jackiewicz A. (oprac.), Warszawa.

Cholodenko Alan, 1997-1998, Usidlanie klatek w animacji, Rutkowska T. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.

Denslow Phillip Kelly, 2011, What is animation and who needs to know? An essay on definition, w: A Reader in Animation Studies, Pilling J. (red.), Indiana University Press.

Elsaesser Thomas, 2001, Kino cyfrowe: nośnik, wydarzenie, czas, Wilczyńska A., Majewska E. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 35-36.

Frukacz Mariusz, 2008, 24 klatki na sekundę. Rozmowy o animacji, Kraków.

Giżycki Marcin, 2000, Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa.

Grodź Iwona, 2015, Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Warszawa.

Irzykowski Karol, 1982, X Muza oraz Pomniejsze pisma, Kraków.

Katzenberg Jeffrey, 2006, Sztuka animacji: od ołówka do piksela: historia filmu animowanego, Romkowska E., Kołodyński A. (przeł.), Warszawa.

Krótka historia animacji filmowej, 1997-1998, Rutkowska T. (oprac.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.

Lowry Brian, 2011, Cartoon Net Charms With Clever Import Gumball, „Variety”, May 4.

Majewski Tomasz, 2006, Od Feature Concert do Gesamtkunstwerk: »Fantazja« Walta Disneya, w: Kino amerykańskie: dzieła, Durys E., Klejs K. (red.), Kraków.

Piotrowska Anita, Były sobie emocje, https://www.tygodnikpowszechny.pl/bylysobie-emocje-29089

Sitkiewicz Paweł, 2009, Małe wielkie kino: film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk.

Tucker Ken, 2012, Wildly imaginative, with tantrums and giggles, „Entertaiment Weekly”. August 12.

Vieira Mark, 2010, Irving Thalberg: Boy Wonder to Producer Prince, Berkeley.

Wellins Mike, 2015, Myśleć animacją. Podręcznik dla filmowców, Wojnach A. (przeł.), Warszawa.

Wells Paul, 2009, Animacja, Garbiński A. (przeł.), Warszawa.

Wójcik Jerzy, 1997-1998, Kilka uwag o animacji kinematograficznej (inspirowanych twórczością reżysera Henryka Ryszki), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.