Abstrakt
W artykule omówiono instytucję Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Przeprowadzona analiza dotyczy istoty PBO – ile w nim z budżetów partycypacyjnych a ile z public relations. Postawiona hipoteza uznaje polskie budżety partycypacyjne w większym stopniu za narzędzie PR niż budżet partycypacyjny sensu stricto. Weryfikując hipotezę posłużono się przykładem poznańskim, w tym raportem z ewaluacji PBO16. W efekcie należy stwierdzić, że budżety obywatelskie takie jak PBO trudno zaliczyć do budżetów partycypacyjnych sensu stricto. Za mało w nich konsultacji, deliberacji, faktycznego współdecydowania. Za mało ludzi angażuje się w tę ideę, a jeśli już to zdecydowana większość tylko podczas głosowania. Osób dłużej działających jest niewielu. Dlatego też PBO to w większym stopniu konkurs, rodzaj plebiscytu, niż budżet partycypacyjny, jeżeli zestawimy zasady i praktykę PBO z definicjami budżetów partycypacyjnych.Bibliografia
projektów do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2018, http://www.poznan.pl/mim/info/news/poznanski-budzet-obywatelski-2018,110249.html, 09.10.2017.
Akademia Predu, http://www.preals.pl/predu/definicja-pr, 29.03.2017.
Barber B. (2014), Gdyby burmistrzowie rządzili światem. Dysfunkcyjne kraje, rozkwitające miasta, Warszawa.
Barber B., Polska na łasce i niełasce Kremla, “Rzeczpospolita” 20.01.2017, http://www.rp.pl/Plus-Minus/301199939-Benjamin-Barber-Polska-na-lasce-i-nielasce-Kremla.html, 29.03.2017.
Działania promocyjne wybranych miast na prawach powiatu, Informacja o wynikach kontroli, nr ewid.171/2014/P/14/068/LBY, https://www.nik.gov.pl/plik/id,7256,vp,9141.pdf, 02.04.2017.
Ewaluacja Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016, raport z badania ewaluacyjnego dla Gabinetu Prezydenta Miasta Poznania przez Brand Experience, https://pbo2016.um.poznan.pl/doc/ewaluacja/RAPORT-Ewaluacja-Poznanskiego-Budzetu-Obywatelskiego-2016.pdf, 4.04.2017.
Głogowski P. (2016), Poznański budżet obywatelski 2017 – rekomendacje, Poznań, http://www.ulepszpoznan.pl/wp-content/uploads/2016/02/UP_Raport002_PBO17_G%C5%82ogowski.pdf, s. 4, 02.04.2017.
Goban-Klas T. (1997), Public relations, czyli promocja reputacji, Warszawa.
http://www.newsline.pl/naukapublicrelations/slownikpojec/art39,public-relations-pr.html, 29.03.2017.
https://budzet.um.poznan.pl/info/o-pbo17/, 04.04.2017.
Jakie efekty konsultacji?, “Otwarta antena” 18.10.2016, Wielkopolska Telewizja Kablowa, http://www.wtk.pl/video-id-28627-jakie_efekty_konsultacji, 22.12.2016.
Lipoński S. (2016), Jacek Jaśkowiak do odpowiedzi. Sprawdzamy 30 obietnic prezydenta Poznania sprzed wyborów, http://www.poznanspozakamery.pl/wpis/400/jacek-jaskowiak-do-odpowiedzi-sprawdzamy-30-obietnic-prezydenta-poznania-sprzed-wyborow, 22.12.2016.
Olędzki J., Bezecne wykorzystywanie piaru, http://www.epr.pl/bezecne-wykorzystywanie-piaru,teoriapr, 27154,1.html, 29.03.2017.
Olędzki J. (2006), Public relations w komunikacji społecznej, in: Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, eds. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa.
Page A., Seven Principles of Public Relations Management, https://marketingcraftsmanship.com/2012/01/25/pages-seven-principles-of-public-relations-management/, 29.03.2017.
Poznański Budżet Obywatelski zwiększony do 15 mln zł, http://poznan.onet.pl/poznanski-budzet-obywatelski-zwiekszony-do-15-mln-zl/nfw50q, 22.12.2016.
Rachwał M. (2013), Budżet partycypacyjny jako nowa forma współdecydowania o finansach lokalnych, “Przegląd Politologiczny”, no. 4, p. 174, http://przeglad.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2014/02/pp-4-2013-173-186.pdf, 22.03.2017.
Radzik-Maruszak K., Pawłowska A. (2017), Reprezentacja i partycypacja. Radni miejscy wobec idei i mechanizmów partycypacji obywatelskiej, “Przegląd Politologiczny”, no. 1, pp. 90–91.
Socha R., PR z PRL, “Polityka” 2012, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1524937,2,samorzady-uprawiaja-pr-czy-propagande.read, 31.03.2017.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, Dz. U. 2016, poz. 446.
Zasady Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017, https://budzet.um.poznan.pl/info/regulaminpbo/, 22.12.2016.