W kwestii zainteresowania wiedzą o pomyślnym kreowaniu nowoczesnej osobowości
PDF

Słowa kluczowe

socjalizacja
pedagogiką społeczna
filozofia edukacji

Jak cytować

Radziewicz- Winnicki, A. (2023). W kwestii zainteresowania wiedzą o pomyślnym kreowaniu nowoczesnej osobowości. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 43–56. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.2

Abstrakt

The aim of this scientific research is to rethink the relationship between educational and political philosophy and expected socialization practice. The article is an appeal about metaphilosophical considerations in fields of philosophy, sociology, pedagogy and also psychology. Those analyses in fields of theoretical research should allow to define the status of presented socio pedagogical reflection as well as their limitations, which are related to the attempts to provide an expansive definition of modern social pedagogy. Based on a comparison sociology of education and social pedagogy merge many of them.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.2
PDF

Bibliografia

Gouldner A., Co zdarzyło się w socjologii: historyczny model rozwoju strukturalnego, [w:] J. Szacki (red.), Czy kryzys socjologii?, Warszawa 1975, s. 127–255.

Inglehart R., Modernization and postmodernization: cultural, economic and political change in 43 societies, New Jersey 1997. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691214429

Jachimczak B., Edukacja włączająca w kontekstach szkolnych i społecznych w czasach „niepewności”, „Pedagogika Społeczna Nova” 2021, 1(2), s. 29–43. DOI: https://doi.org/10.14746/psn.2021.2.02

Kowalewska S., Wstęp, [w:] S. Kowalewska (red.), Społeczne wartości nauki, Warszawa 1981, s. 12–13.

Kowalewski Z., Nauka a inne typy wiedzy o społeczeństwie, [w:] S. Kowalewska (red.), Społeczne wartości nauki, Warszawa 1981, s. 39–60.

Kozielecki I., O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne, Warszawa 1988.

Kubok B., Filozofia a polityka. Lekcje z Oakeshotta, Bradatana i Sokratesa. „Horyzonty Polityki” 2022,13(45), s. 183–201. DOI: https://doi.org/10.35765/hp.2329

Kula M., Historia wyszła na ulicę, „Kultura i Społeczeństwo” 2009, 53(3), s. 3–15. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2009.53.3.1

Misztal B., Zachowania zbiorowe, [w:] Encyklopedia socjologii, Suplement, Warszawa 2005, s. 411–413.

Modrzewski J., Od pedagogiki środowiska ku pedagogice społeczeństwa obezwładnionego instytucją państwową, „Pedagogika Społeczna” 2018, 70(4), s. 85–98.

Modrzewski J., Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2004.

Puchnarewicz E., Jak dostosować teorię modernizacji do ponowoczesnego świata? „Kultura i Społeczeństwo” 2000, 44(3), s. 205–207.

Radziewicz-Winnicki A., Dyskurs o alienacji teraźniejszości naszego czasu społecznego, „Pedagogika Społeczna” 2019, nr 3, s. 137–156.

Radziewicz-Winnicki A., Pamięć o poznańskim środowisku pedagogów społecznych, [w:] J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz (red.),Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi, Poznań 2022, s. 57–68.

Ratajczak Z., Człowiek w sytuacji innowacyjnej, Warszawa 1980.

Rychard A., Parę refleksji o trudnościach tworzenia krytycznej socjologii postkomunizmu. „Studia Socjologiczne” 2007, 184(1), s. 47–50.

Segiet K., Słowo od Redaktor Naczelnej, „Pedagogika Społeczna Nova” 2021, 1(2), s. 9–10. DOI: https://doi.org/10.14746/psn.2021.1.07

Smolińska-Theiss B., Pedagogika społeczna – pedagogika społecznie zaangażowana. Wokół inicjatyw i ruchów społecznych, „Pedagogika Społeczna” 2018, 70(4), s. 9–16.

Szatkowska J., Idea modernizacji w interpretacji procesu rozwoju społecznego – skojarzenie z zewnątrz, „Kultura i Społeczeństwo” 1985, 29(4), s. 67–83.

Szczepański M., Modernizacja, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa 1999, s. 272–273. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002.

Tarkowska E., Zmieniająca się rzeczywistość jako szczególna sytuacja badawcza, „Kultura i Społeczeństwo” 1993, 37(3), s. 115–120.

Theiss W., Dialog i konfrontacja. Konferencja pedagogiki społecznej i polityki społecznej w 1967 roku „Pedagogika Społeczna” 2019, 73(3), s. 75–91.

Thierse W., Obce i własne, „Deutschland” 2002, (2).

Tobera P., Niepokojąca nowoczesność, „Kultura i Społeczeństwo” 2000, 44(3), s. 3–21.

Zbieranek P., Racjonalność działalności kulturalnej. O znaczeniu kultury z perspektyw aktorów procesów politycznych, „Kultura i Społeczeństwo” 2022, 66(3), s. 89–115. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.3.5

Znaniecki F., Nauki o kulturze, Warszawa 1971.

Znaniecki F., Społeczne role uczonych a historyczne cechy wiedzy, „Przegląd Socjologiczny” 1937, t. 5.

Znaniecki F., The social role of the man of knowledge, New York 1965.