O czasopiśmie

Zakres i zasięg czasopisma

Misją czasopisma jest zwrócenie uwagi na środowiskowe konteksty procesów wychowawczych oraz koncentracja na analizie warunków umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych jednostek i grup społecznych we wszystkich fazach wieku społecznego oraz różnorodnych sytuacjach życiowych i środowiskach (nauka, praca, czas wolny, rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza i towarzyska, miejsce zamieszkania, działalność społeczna, kulturalna itd.).

Współczesny dyskurs nad tymi zagadnieniami, ze względu na dynamikę przemian we wszystkich sferach egzystencji i konieczność budowania cennej wspólnotowości, przejawiającej się m.in. w trosce o Innego, jego los, a zatem o jakość życia i kondycję społeczeństw, jest ze wszech miar pożądany. Dlatego stworzenie międzynarodowej platformy służącej prezentacji refleksji teoretycznej, wyników badań i praktycznych rozwiązań, mieszczących się w obszarze przedmiotu zainteresowań pedagogiki społecznej i rozszerzających się w związku z występowaniem nowych wyzwań i zagrożeń, jest ważnym celem czasopisma.

Proces recenzji

Artykuł oceniany jest przez dwóch recenzentów. W ramach oceny przygotowują oni opinię o tekście i przedstawiają redaktorowi/redaktorom jednoznaczną rekomendację o akceptacji, odrzuceniu lub wymaganych poprawkach. Na podstawie rekomendacji redaktor/redaktorzy podejmują decyzję o tekście. Zewnętrzna ocena realizowana jest w jednej lub w wielu rundach. Kolejne rundy recenzji (oceny przez tych samych recenzentów) są potrzebne, gdy oceniony tekst wymaga istotnych poprawek. Niekiedy zachodzi potrzeba, aby w kolejnych rundach powołać dodatkowego recenzenta(ów)

Polityka otwartego dostępu

Wydawca zapewnia otwarty dostęp (CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe) do wszystkich treści czasopisma zgodnie z zasadą, że badania swobodnie dostępne zwiększają i przyśpieszają globalny rozwój nauki i wymianę wiedzy. Redakcja zachęca autorów do zamieszczania opublikowanych w czasopiśmie artykułów w otwartych repozytoriach (ostatecznej wersji wydawcy) pod warunkiem podania linku do strony czasopisma oraz numeru DOI artykułu.

Za procedurę przyjmowania i publikowania tekstów czasopismo nie pobiera od autorów żadnych opłat.

.

Zasady etyki

Zasady etyki publikacyjnej zostały opracowane zgodnie z wymogami Committee on Publication Ethics.

Zachowując najwyższe standardy wydawnicze, rada naukowa czasopisma „Pedagogika Społeczna Nova” ustanawia następujące zasady w kwestii etyki publikacyjnej:

ZASADY ODNOSZĄCE SIĘ DO REDAKCJI
• Redakcja decyduje o wstępnej kwalifikacji artykułu, biorąc pod uwagę zgodność jego treści z profilem czasopisma.
• Redakcja dba o przestrzeganie norm etycznych, zgodnie z przyjętymi standardami (równouprawnienie, przeciwdziałanie dyskryminacji, ocena tekstów pod względem merytorycznym).
• Redakcja przestrzega zasad poufności (ochrona danych autorów, recenzentów i członków rady redakcyjnej).
• Redakcja dba o realizację procesu recenzenckiego zgodnie z normami prawnymi, odnoszącymi się do kwestii praw autorskich.
• Redakcja zobowiązuje się do zachowania zasady wolności akademickiej.
• Redakcja kieruje artykuły do recenzji. Spoczywa na niej obowiązek wyznaczenia recenzentów, którzy nie wchodzą w konflikt interesów z autorem/ autorami przygotowanego tekstu.
• Przyjęte do recenzji artykuły przechodzą tę samą procedurę podwójnej ślepej recenzji.
• Redakcja dba o rzetelność naukową publikowanych prac. W przypadku podejrzeń o stosowanie nieuczciwych praktyk (zjawisko plagiatu, fałszowanie wyników badań) podejmuje odpowiednie kroki, zgodnie z zasadami określonymi przez Committee on Publication Ethics (COPE).

Wymogi formalne dla autorów

• Autorzy są zobligowani do przygotowania tekstów zgodnie z zasadami rzetelności naukowej.
• Autorzy dostarczają do publikacji własne, oryginalne teksty, niepublikowane i niezgłoszone do publikacji innym redakcjom.
• Autorzy są zobowiązani do podania afiliacji.
• Autorzy zamieszczają w tekstach informacje o źródłach, zgodnie z przyjętymi przez redakcję wymogami edytorskimi.
• Autorzy są zobligowani do akceptacji procedury recenzenckiej oraz odniesienia się do uwag recenzentów.
• W przypadku artykułów wieloautorskich, autorzy są zobowiązani do dostarczenia redakcji informacji o tym, który z autorów jest odpowiedzialny za przygotowanie jakiej części tekstu.
• Autorzy wyrażają zgodę na publikację tekstu w formie drukowanej i elektronicznej.
• Autorzy są zobligowani do akceptacji polityki zero tolerancji wobec zjawiska plagiatu i fałszowania wyników badań, stosowanej przez czasopismo.