O estetyzującej władzy edukacji, czyli o panowaniu nad obrazem świata
PDF

Słowa kluczowe

socjologia edukacji
filozofia edukacji
pedagogika
edukacja
władza

Jak cytować

Futyma, S. (2023). O estetyzującej władzy edukacji, czyli o panowaniu nad obrazem świata. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 115–123. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.6

Abstrakt

Edukacja rozumiana jako ogół wpływów na jednostki i grupy ludzkie staje się zawsze pytaniem o władzę nad człowiekiem. Władza zaś to system zorganizowanego panowania nad obrazem świata. Zatem „widzenie” lub też jego ograniczanie kształtuje mechanizmy działania instytucji będących narzędziami do realizacji jakiejś przyszłości świata i człowieka. To przez odsłanianie lub zakrywanie określonych elementów obserwowanego świata realizowany jest proces nauczania/uczenia się. Mechanizm ten wpisuje się w obowiązujący system edukacyjny, a zawsze jest formą zawłaszczania jednostek wraz z ich „światem”. Pytanie, czy to dobre czy złe, nie ma tutaj najmniejszego znaczenia. Taki obraz ma życie wtłoczone w sieć instytucji realizujących potrzeby człowieka, wraz z tą pierwotną potrzebą ciekawości. Jednak nadużywanie tych działań może przypominać prace „kosmetyczne” prowadzące do powstawania karykaturalnych obrazów, zwyczajów, modeli postępowania związanych z posiadaniem lub raczej brakiem istotnej wiedzy.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.6
PDF

Bibliografia

Ackerman D., Historia naturalna zmysłów, przeł. K. Chmielowa, Warszawa 1994.

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.

Bogunia-Borowska M., Ekstremalne metamorfozy – projekt idealnego człowieka i perfekcyjnego życia w ponowoczesnym świecie, „Kultura i Społeczeństwo” 2006, 50(4), s. 67–86.

Brodersen I., Dammann R., Kwestia spojrzenia, przeł. E. Bagłajewska-Miglus, [w:] Kafka. Pismo środkowoeuropejskie, Berlin 2005, s. 4–6.

Featherstone M., The body in consumer culture, [w:] M. Featherstone, M. Hepworth, B.S. Turner (red.), The body: social process and cultural theory, London 2001, s. 170–196. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446280546.n6

Herbert Z., Labirynt nad morzem, Warszawa 2000.

Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka, Warszawa 1998.

Sławek T., O trudnej sztuce jedzenia. Uniwersytet i polityka, smakowanie i pożeranie, „Tygodnik Powszechny” 2002, 27 października, (43), s. 8.

Suchodolski B., Labirynt współczesności, Warszawa 1972.

de Tocqueville A., O demokracji w Ameryce, przeł. M. Król, Warszawa 1976.

Welsch W., Estetyka poza estetyką, przeł. K. Guczalska, Kraków 2005.

Wójtewicz A., Ciało. Miejsce wypisania znaczeń, „Przegląd Powszechny” 2008, (12), s. 13–22.