Kierunki i uwarunkowania rozwoju współczesnych polskich uniwersytetów ludowych
PDF

Słowa kluczowe

Uniwersytet ludwoy
edukacja dorosłych
folk

Jak cytować

Rosalska, M. (2023). Kierunki i uwarunkowania rozwoju współczesnych polskich uniwersytetów ludowych. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 161–170. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.9

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie na aktualność oferty polskich współczesnych uniwersytetów ludowych oraz na czynniki dynamizujące ich rozwój. Analizie poddane zostaną kierunki zmian w zakresie treści i form pracy oraz cechy charakterystyczne dla sposobu organizacji funkcjonowania tych pozaformalnych ofert dla uczących się dorosłych. Zaakcentowane zostaną społeczne aspekty działalności uniwersytetów ludowych. Punktem odniesienia do zaproponowanych analiz będzie perspektywa recentywistyczna.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.9
PDF

Bibliografia

Bugge K.E., Die pädagogischen Gedanken Grundtvigs, [w:] Ch. Thodberg, A.P. Thyssen (red.), N.F.S. Grundtvig Tradition und Erneuerung. Grundtvigs Visionen von Mensch, Volk, Erziehung und Kirsche und ihre Bedeutung fur die Gegenwart, Kopenhagen 1983.

Byczkowski M., Maliszewski T., Przybylska E. (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, Wieżyca 2003.

Jamrożek W., Uniwersytety ludowe w kształceniu pozaszkolnym młodzieży wiejskiej Polski międzywojennej, [w:] T. Maliszewski, M. Rosalska (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016, s. 29–40. DOI: https://doi.org/10.15219/em69.1278

Maliszewski T., Kierunki przemian ruchu polskich uniwersytetów ludowych po 1989 roku, [w:] T. Maliszewski (red.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej, Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa 2021, s. 197–212.

Maliszewski T. (red.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej, Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa 2021.

Maliszewski T., Rosalska M. (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016.

Narodowy Instytut Wolności, https://niw.gov.pl/nasze-programy/uniwersytety-ludowe/edycja-2023/ [dostęp: 3.03.2023].

Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych, https://osul.pl/ul-e [dostęp: 3.03.2023].

Pierścieniak K., Model uczenia się w uniwersytecie ludowym. Od praktyki do teorii, [w:] T. Maliszewski, M. Rosalska (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016, s. 41–75.

Program Wspierania Uniwersytetów Ludowych na lata 2020–2030, https://niw.gov.pl/nasze-programy/uniwersytety-ludowe/dokumenty/ [dostęp: 3.03.2023].

Rosalska M., Dynamika rozwoju katolickich uniwersytetów ludowych w III Rzeczypospolitej, [w:] T. Maliszewski, M. Rosalska (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016, s. 147–164.

Rosalska M., Katolickie uniwersytety ludowe wobec przemian współczesnej wsi polskiej, Poznań 2004.

Szmagalski J., O „budzeniu sił ludzkich” nie po polsku: Koncepcje „empowerment” w anglojęzycznej literaturze z zakresu edukacji i pracy socjalnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1994, (3), s. 115–128.

Wasilewska A., Współczesne polskie uniwersytety ludowe – podobieństwa i różnice, [w:] T. Maliszewski (red.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej, Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa 2021, s. 183–195.