Abstrakt
Case studies of children with autism indicate that there are still many patterns in therapy and that assessing the abilities of non-speaking children is a huge problem. The search for individually-adapted communication strategies should be emphasised. Writing offers great opportunities for communication, however, it is often not offered to nonspeaking children, especially those with profound perceptual disorders.
Bibliografia
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2008), Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu wczesnodziecięcego, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. Jolanta Panasiuk, Stanisław Grabias, Tomasz Woźniak, Lublin, s. 99–105.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii neurobiologii i językoznawstwa, Kraków.
Grabias Stanisław (2001), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Krasowicz-Kupis Grażyna, Awramiuk Elżbieta (2017), Psychologiczny model nabywania czytania i pisania w języku polskim – perspektywa rozwojowa i kliniczna, w: Zaburzenia komunikacji pisemnej, red. Aneta Domagała, Urszula Mirecka, Gdańsk.
Orłowska-Popek Zdzisława (2018), Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących, Kraków. DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840720
Sedivy-Mączka Katarzyna (2019), Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem, Kraków.
Sedivy-Mączka Katarzyna (2021), Activation of an Articulation Pattern in Non-Verbal Children, w: Neurocognitive Dimensions of Speech, red. Halina Pawłowska-Jaroń, Anna Siudak, Nowa Logopedia, t. 10, Kraków, s. 107–110.
Wianecka Elżbieta (2008), Manualne Torowanie Głosek (MTG), Kraków.
Wiejak Katarzyna, Krasowicz-Kupis Grażyna, Awramiuk Elżbieta (2017), Językowe uwarunkowania wczesnych umiejętności czytania i pisania na podstawie oceny nauczyciela z wykorzystaniem skali prognoz edukacyjnych IBE, „Psychologia Wychowawcza”, nr 11, s. 41–63.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Katarzyna Sedivy-Mączka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).